Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2018. Szeptember 22. Szombat  Móric

Időjárás 14°C / 20°C

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook
Küldjön képet!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

2018.04.17. 14:22

Mi történt 2008. április 17-én? Ha a nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett egy 10 évvel ezelőtti repülésre. A Peszeki-ösvény történetét a főszereplő, Peszeki Zoltán volt szolgálati nyugdíjas, majd a nyugdíjtörvény változtatása után szolgálati járadékos - azaz csökkentett nyugdíjösszegű - alezredes mesélte el az Aranysasnak.

A Peszeki-ösvény titka

 

 

- Ha egy katonai repülőgép-vezető életéről kezdünk beszélgetni, az első kérdés soha nem lehet más, csak az: hogy kezdődött?

- Édesapám ejtőernyős volt, így már gyermekfejjel kialakult egy elképzelésem, hogy én is az leszek. Ez aztán annyiban módosult, hogy katonai kollégistaként már egyenes út vezetett a vadászrepülőgép pilótafülkéjébe. 1984-ben fejeztem be a középiskolát, de már akkor repültem vitorlázógépen, a C vizsga következett volna. Szolnokon a főiskola mindjárt egy választással kezdődött: Szovjetunió vagy Szlovákia, a kassai akadémia? A szovjeteknél három év, ezzel szemben Kassa öt, de mérnöki diplomát ad. Az ígéret szerint a Szovjet­unióból MiG-21-es típusra kiképezve jövök haza, aztán irány valamelyik repülőezred. De Kassa mégis öt év, abba hátha több repülés fér bele. Végül, akik az orosz oldalt választották - Katovics Balázs, Mizsei "Bakszi" -, sokkal többet repültek, és hazatérve senkit sem izgatott a mérnöki diploma, az érdekelte őket, hogy mennyit repültél, hogyan tudsz beilleszkedni a hazai kiképzésbe. Kecskeméten kezdtem, és amikor a Bakó-Reinhard által vezetett MiG-23UB típusú repülőgép lezuhant Beled mellett Reinhard Robi vizsgarepülésén, pótolni kellett a létszámot, így kerültem Pápára, MiG-23-asra. Öt évet húztam le a Sámánoknál, akkor kértem magam vissza Kecskemétre.

 

Volt egyszer egy Sámán század... 1993, Lengyelország

- Negyedszázada komoly vitáink voltak Varga "Tömörrel" - isten nyugosztalja békében! - a MiG-23-as vadászgép képességeiről. Ő körömszakadtáig védte "második felesége" jó tulajdonságait, szerette a Kajlát. Milyen volt repülőgép-vezetői szemmel a 23-as?

- Számomra óriási különbség volt a 21-es és a 23-as között. Varga Imre volt a századparancsnokom, és nem mindig volt baráti a kapcsolatunk. Ő azt mondta: kisfiam, ha ezt így csinálod, soha nem lesz belőled MiG-23-as pilóta. Amíg az ember fiatal, mindig vitatkozik, hiszen hihetetlen bizonyítási vágy volt bennünk, és kőkemény munka után végül mégiscsak az lett belőlem. A századparancsnokom, szegény "Tömör" meg is dicsért: látod, hiába ellenkeztél, csak át tudtalak képezni, mégis "pilótát" csináltunk belőled! A változtatható szárnynyilazás és a merev profil között óriási volt a különbség. Tudom, sokan azt mondják, a 21bisz sokkal jobb volt, de érzésem szerint nem teljesen volt igazuk. Sok kiképző légiharcban sikerült ezt bizonyítani is, hiszen mi tudtunk szemből is indítani rakétát, illetve a lokátorunk képes volt szemből, földháttérrel is befogni a célt. Öt év elteltével visszakerültem Kecskemétre. Viszont Pápa nagyon jó iskola volt az emberi kapcsolatokat illetően. Nagyszerű emberek repültek ott, akik megtanítottak a repülőgéppel szembeni alázatra, a helyes oktatói módszerekre, ezek egész életre kiható tapasztalatok.

 

Szerencsére akkor senki sem autózott a forgalmas 44-es úton!

 

- Kecskemétre visszatérve új típust ismerhettél meg.

Hirdetés

- 1995-ben kerültem vissza, először az L-39-es Albatroszon repültem, majd lettem oktató, aztán az ezredforduló környékén, 1993-ban jött a "nagyvas", repülhettem a MiG-29-est, majd oktattam is, és berepülő-, helyesen értelmezve ellenőrző pilótaként is repültem a típust. Más értelmezés alá venném a berepülőpilótákat, amikor először repülnek be egy típust, és más alá, amikor egy-egy hajtóműcsere, illetve meghibásodás utáni tesztrepüléseket hajt végre a kijelölt hajózó. Pápa után Kecskemét is része volt az élet iskolájának, hiszen tapasztalt kollégáktól vehettem át a botkormányt, akik repülés közben adták át az agyukban és kezükben lévő tudást. 

- Elérkeztünk egy emlékezetes dátumhoz, 2008. április 17., csütörtök.

- Addigra már 200 órám gyűlt össze a típuson, így nem kezdő pilótának mondhattam magam, de abban az időben már kevesen maradtunk a 29-esre, nagyon kevés repülési idővel. Persze a tábornokok mindig azt mondják, hogy nem emiatt történt, nem úgy történt, nem ez volt a valódi ok, de én a mai napig meg­győződéssel állítom, hogy aki keveset repül, elveszti a rutinját, magabiztosságát, a kialakult tapasztalatát. Repülni csak úgy lehet, ha kellő szimulátoros gyakorlás után kellő gyakorlati idővel rendelkezik a hajózó. Nem arról van szó, hogy a pilóta nem tud felszállni, leszállni. Azok a jelzések tűnnek el, amelyek a veszélyre figyelmeztetnének. Folytatod a kiképzést, de ha sok idő telik el gyakorlati repülés nélkül, elveszíted azt a készséged, ami óhatatlanul is szükséges ahhoz, hogy időben észrevedd, hogy valami baj van, és nem tudsz kellő időben reagálni a kialakult helyzetre. Igaza volt Tóth Gyuri barátomnak - sajnos ő sem él már -, ha visszaveszik 5-6 órára a repülési időt, abból csak katasztrófa lehet.

- Neked mennyi volt abban az időszakban?

- Az előző fél évre vetítve 6,5 órám az adott típuson, azaz a MiG-29-esen, és persze folyamatosan készültségbe jártunk. Azon az áprilisi napon két Albatrosz-repülésem volt tervezve, reggel úgy nézett ki, nem lesz gép hozzá, de aztán mégis összejött. A győri légvédelmi rakétaezrednek repültünk célt, majd jött a hír, hogy Pető tábornok úr befejezte a MiG-29-es repülését, van még lehetőség azzal is felszállni. A feladat két Albatrosz elleni manőverező légiharc volt, az egyiket sikerült virtuálisan "leszednem" távolról, majd közellégiharcban is, de a második összecsapásnál már jelezte az üzemanyagműszer, hogy ideje befejezni a repülést. Elindultam a légtérből "hazafelé", rám senki ne várjon, ne én legyek az, aki miatt elhúzódik a műszak vége. Így jelentettem is, hogy 180 fokos bejövetel után, majd ismételt 180-as után szűk körről leszállok. Bejöttem az adott magasságon a hosszú falra, 16-18 kilométeren ráfordultam a leszálló irányra. Normális esetben ilyenkor a pilóta leellenőrzi a műszereket, illetve van lehetőséged meggyőződni kedvező időjárásnál, hogy az automata bejövetelt végző robot helyesen működik-e, hiszen bonyolult időjárási viszonyok között nagy segítségedre lehet. Átadtam a robotnak az irányítást, és néztem, hogyan viszi a gépet. Szokatlan jelenségként a robot elvitt a tengelytől jobb oldalra. Ilyenkor szokás megvárni, hátha helyesbíti magát és visszatér, de akkor nem ez történt. Folyamatosan 2,5 kilométerrel a tengely mellé vezette a gépet, így visszavettem alaphelyzetbe, majd ismét rábíztam az irány tartását. 13-14 kilométeren lehettem, és még mindig eltért jobb felé! Ekkor már nyitni kell a futót és a fékszárnyat, s én jelentettem is: Futó, fékszárny kinn! Átstartolást kértem, nem leszállást, így nem volt lényeges hogy a futó kinn van-e. Azon járt az agyam, hogy meg kell beszélni majd a műszaki srácokkal, hogy nézzék meg, mi a baj. Négy kilométerre a küszöbtől már nem a robot "dolgozott", én vettem át az irányítást. Átstartolásra készültem, ezt 5-10 méteren szoktuk végrehajtani, bemutatókon még alacsonyabban, de abban mindig benne volt a kiengedett futó is. Most, mivel nem volt kiengedve sem a futó, sem a fékszárny, megváltozott a gép állásszöge, a pótüzemanyag-tartály, majd a jobb hajtómű hozzáért a betonhoz. A repülőgép GSF-je (gázsugárfokozó) közvetlen üzemanyag-hűtéses, és miután a hajtómű hozzáért a betonhoz, ez a csővezeték és a hajtómű is megsérült, így jelentősen csökkent a tolóerő. Amikor növelni akartam a sebességet, csak egy nagy dübörgés-dübögés hallatszott, és bár azonnal növeltem a fordulatszámot, a hajtómű teljesítményét, nem volt annyi erő már a gépben, hogy emelkedjen. Akkor még az irányítótorony előtt voltam pár száz méterre, jobbra volt tőlem a torony - ez a továbbmenetel helye -, és semmilyen jelzést nem kaptam a gép helyzetéről. A műszakiak látták, hogy szikrázik a beton, de erről sem kaphattam információt, hiszen ők csak hallgatták a rádiózást. Amikor elszáguldottam a műszakiak épülete előtt, már tudtam, ez a gép akár velem, akár nélkülem, de nem megy tovább… 350 km/h volt a sebességem, talán kicsit alatta, és sem a sebesség, sem a fordulatszám nem nőtt, villámgyorsan közeledett felém a beton utolsó harmada. Átvillant az agyamon, lehet, hogy a futók durrantak el - de mint tudjuk, azok nem voltak kiengedve… Akkor döntöttem, hogy nincs értelme tovább kísérteni a sorsot, és meghúztam a katapult karját. Az eset után hónapokig elemeztük az adatrögzítőt s a szemtanúk elmondásai alapján a történteket, ha akkor nem úgy döntök, most nem beszélgethetnénk. Utólag is azt mondom - nagyon sok pilótának is ez a véleménye - van, aki a legutolsó pillanatban sem katapultál, mert lehet, hogy ő hibás. Nekem ez - a történteket elemezve - akkor eszembe sem jutott. Az ember óvná, védené a gépét, de nem olyan áron, hogy tudod, ebből te nem jól jössz ki. Ha tudod, hogy a géped meg fog semmisülni így is, úgy is, akkor ezért van a katapult, hogy igenis ki kell menni abból a gépből. A másodpercek alatt bekövetkező változásokat utólag kiértékelve sem hozhattam más döntést. Talán 70-80 méterre lőtt ki a K-36D katapultberendezés, szög alatt, azaz nem vízszintes repülésben, a következő másodpercek gyorsan elteltek, csak arra törekedtem, hogy a nyílási folyamat után próbáljak a legkevesebb sérüléssel földet, azaz betont érni.

- Láttad, hogy hol van a géped?

- Akkor a legnagyobb gondom az volt, hogy mire fölálltam, és lecsatoltam magamról a hevedereket, addigra a gépem eltűnt. De akkor már hallottam, hogy jön a mentő, és a mentős srácot kérdeztem, hol van a gépem. Azt mondta: nem tudja. "Akkor kérdezd már meg a toronytól!" A megdöbbentő az volt, hogy a torony is azt mondta, nem tudja, nem látja. Látnak ugyan a kerítésen túl valami füstöt, és azonnal eszembe jutott, annak idején a MiG-23-asból Németország felett katapultált egy pilóta hajtóműhiba miatt, de a gépe önállóan, robot üzemmódban továbbrepült. Nehogy az én gépem is fogja magát, és elszálljon nélkülem valahova… A magassági állomáson megnyugtattak, hogy a 44-es úttól 100 méternyire nagyjából egyben van. A következő kérdésem az volt, hogy történt-e valamilyen baleset. Megerősítették, hogy nem, a gép az egyébként forgalmas úton nem ütött el senkit. Az történt, hogy a katapultálás miatt a rakéta reaktív hatása a 29-es orrát lenyomta, és csúszott egy darabig, de utána elemelkedett, majd újra leesett, és a betonon továbbcsúszva egy aknatető megdobta 3-4 méterre úgy, hogy a kerítésen még átrepült, majd attól közel egy méterre leesett, és "keresztezve" a békéscsabai 44-es utat, megállt az egyik kert végében. Így éltem meg ezt a napot, nem is szépítem - soha nem is akartam -, ebben sok minden benne volt. Hadd ne dicsérjem vagy bíráljam ezt a technikát, hogy miért nem volt a futó kinti-benti helyzetjelző fény jobban látható. A MiG-29-esen nem úgy van, mint az Albatroszon vagy a 21-eseken, ott három piros, három zöld lámpa van, a 29-esen, amikor a futóhelyzet fixálva van, akkor megjelenik egy sárgászöldes fénysor. Amikor a futóbehúzás, -kiengedés történik, egy sziluett (orrkúp) villog, jelzi, hogy elkezdődött a folyamat, s utána megjelenik a műszerfalon egy fénytechnikai sor, ami viszont ezeknél a gépeknél már annyira gyenge volt, alig lehetett látni, hogy mit mutatnak. Szerencsétlenségemre a hátam mögött volt a nap, nem lehetett látni igazából, hogy most a futó kint vagy éppen behúzott állapotban van, annyira gyengék voltak a fények. Viszont rádión visszaigazolták, tudomásul veszik, hogy a futót kiengedtem, engedélyezik a közelítést. Ez a toronyból azért látszik, mert a 29-esnek az orrfutóján van egy fényszóró, és kiengedve az világít. Engem megerősítettek, hogy látják a fényszórót, ha nincs a futóm kinn, akkor azt közlik, nem látjuk a futóját, ellenőrizze, vagy esetlegesen engedje ki! Mondaniuk kellett volna, hogy nincs kint a futód, öreg, tedd ki, vagy menj tovább most azonnal, ne folytasd a közelítést. Az irányítók még este 9 órakor a kórházban is azt mondták, hogy látták kint a fényszórómat. Viszont az objektív kontroll meg azt bizonyította, hogy nem volt futó-, sem fékszárny-kiengedési jelem. Ezt este 22.00-kor Zsámboki Tibor ezres, volt századparancsnokom közölte elszomorodva, igen halkan. Én ezzel a ténnyel soha nem is akartam vitatkozni, hiszen a feketedoboz adatrögzítője igazán "objektív"… ha kell, véd, ha kell, vádol.

- Hogyan zárult le az ügy?

- Nem lett bírósági tárgyalás belőle. A szegedi ügyészség kapta meg az ügyet, és várták, hogy a Katonai Légügyi Hatóság hogyan ítéli meg az esetet. A hatóságnál két volt kollégám hallgatott meg, ők úgy látták, hogy mindez a kevés repülési idő miatt történt. Nem én nem adtam magamnak 60-100 óra repülési időt, nem én nem üzemeltettem kevés gé­pet, kevés alkatrészből. Én csak 6,5 órát repültem az előző fél évben MiG-29-esen. Nem hiányoztam egészségügyi okból, szabadságon sem voltam, a katonai repülőkiképzésem folyamatos volt - vagy kellett volna, hogy legyen -, minden héten bent voltam, és alkalmas voltam a repülésre. Ennek ellenére a katonai jogászok azt javasolták, hogy az én személyes felelősségre vonásom történjen meg, így meggyanúsítottak nagy értékű haditechnikai érték rongálásával. Erre mondtam a kivizsgáló jogász ezredes úrnak, hogy inkább a jogi képviselőmmel beszéljék át ezt a gyanúsítást. Az első kihallgatásomra ugyanis ügyvéd nélkül mentem, semmi rosszra sem gondolva. Végül az a döntés született, hogy ügyészi megrovást kapok, mert nem követtem el mindent a futó-fékszárny kiengedett állapotának ellenőrzéséért.

- Szerencsére ezek után még két év eseménymentes repülés következett.

- Bár kórházba kerültem, de ott megállapították, hogy elváltozások nincsenek, így Pető tábornok úr, az akkori bázisparancsnok megkérdez­te, hogy folytat­nám-e tovább a repülést. Sokat gondolkoztam rajta, de mivel én nem éreztem magam oly mértékben hibásnak, hogy abbahagyjam a MiG-29-es repülését - és az ember azért húsz aktív év után nehezen mond le a szenvedélyéről, munkájáról -, azt válaszoltam, igen, folytatnám tovább. Még két évet repültem a MiG-29-es 2010-es kivonásáig, sőt még a búcsúrepülésen is részt vettem. Ugyanúgy adtam készültségi szolgálatot, mint a Peszeki-ösvény betonba karcolása előtt. Csak másfél hónapot hagytam ki.

Forrás: Aranysas

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Megnyílt az #EMŰK kiállítás - erdélyi magyar művészek munkáit tekinthetjük meg a Hírös Agórában

Megnyílt az #EMŰK kiállítás - erdélyi magyar művészek munkáit tekinthetjük meg a Hírös Agórában

Megnyílt pénteken az #EMŰK című kiállítás a Hírös Agórában, ahol a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művé...

2018.09.21. 20:51

22 kép

Hírös Agóra, #EMŰK, képzőművészet, Kecskemét

Húszéves a Katedra Középiskola

Húszéves a Katedra Középiskola

20 éves lett a Katedra Középiskola. A születésnap alkalmából az iskola ma egy jamborie-ra invitál...

Holnap büntetik a telefonálgató sofőröket

Holnap büntetik a telefonálgató sofőröket

Chatelés, telefonálgatás, élőzés a közösségi oldalakon. Ma már bevett szokás a gépjárművezetők kö...

Letartóztatásban a két nő megtámadásával gyanúsított férfi

Letartóztatásban a két nő megtámadásával gyanúsított férfi

A Kecskeméti Járásbíróság egy hónapra elrendelte annak a 25 éves román férfinak a letartóztatását...

Cseke Péter is vért adott a Törvényszéken

Cseke Péter is vért adott a Törvényszéken

A Katona József Színház igazgatója is részt vett ma a Törvényszéken tartott véradáson. Cseke Péte...

Harcművészeti bemutató lesz a Kosárlabda Akadémián

Harcművészeti bemutató lesz a Kosárlabda Akadémián

 Szeptember 22-én, szombaton 10:00 órától szervezi meg a Free Line Sportegyesület az id...

Az ifjúsági ökölvívó világbajnokságon ezüstérmet szerzett Orbán Adriánt köszöntötték

Az ifjúsági ökölvívó világbajnokságon ezüstérmet szerzett Orbán Adriánt köszöntötték

Az augusztusban, Budapesten rendezett ifjúsági ökölvívó világbajnokságon ezüstérmet szerzett, a K...

2018.09.21. 10:14

sport, Kecskemét, ökölvívás, box

KRESZ-Szafari a Kecskeméti Vadaskertben

KRESZ-Szafari a Kecskeméti Vadaskertben

Az Európai Mobilitási Hét keretében – az Országos Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bi...

Mi fán terem a nevelőszülőség?

Mi fán terem a nevelőszülőség?

Ez is kiderül a Kecskeméti SOS Gyermekfalu szeptember 27-ei nyílt napján, amelynek ...

650 facsemetét osztanak ki a kecskemétiek között

650 facsemetét osztanak ki a kecskemétiek között

Kecskemét Város 650 éves jubileumára Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Kecskeméti Vá...

Kerékpárversenyt rendeztek Kecskemét belvárosában

Kerékpárversenyt rendeztek Kecskemét belvárosában

Négy éve már, hogy Autómentes Nap keretében először megrendezték a Kecskeméti Kétkarikás Sprintve...

Programbőség vár ránk a Kecskemét 650 – Helyi Termék Ünnepen

Programbőség vár ránk a Kecskemét 650 – Helyi Termék Ünnepen

Kilencedik alkalommal tölti meg élettel és sok-sok finomsággal, hagyományőrző programokkal Kecske...

Kecskeméten mutatták be a honvédség új harcászati meteorológia mérőrendszereit

Kecskeméten mutatták be a honvédség új harcászati meteorológia mérőrendszereit

Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison mutatták be a Magyar Honvédség által besz...

Ismét nárciszokat ültetnek a Méltóság Mezején

Ismét nárciszokat ültetnek a Méltóság Mezején

Az Ölelő Kéz Ápolási és Hospice Alapítvány kilencedik alkalommal ültet nárciszokat az emberi mélt...

Karambol történt Orgovány közelében

Karambol történt Orgovány közelében

Összeütközött két személyautó Orgovány köztelében, a Jakabszállás felé vezető úton. Azt első adat...

Suttyósofőr: nagy kocsi, kicsi kocsi - egyik sem fér el

Suttyósofőr: nagy kocsi, kicsi kocsi - egyik sem fér el

Továbbra is záporoznak a fotók hozzánk, hiszen naponta futhat bele bárki dühítő vagy épp forgalma...

Kávészünet az E-KECSAP két védőnőjével

Kávészünet az E-KECSAP két védőnőjével

Kecskeméten az elmúlt években sokunknak a kecsapról már nem csak a szósz jut eszébe, hanem mások ...

Szemetet lát a városban?

Szemetet lát a városban?

Mit kell tennünk, ha illegális szemétlerakót találunk, vagy ha esetleg látjuk is, hogy valaki az ...

A Héjjas-nyárfa árnyékában

A Héjjas-nyárfa árnyékában

Domokos László, a Héjjas-nyárfa árnyékában című kötetének bemutatóját tartották szerda délután, a...

Dávid Ilona a Volánbusz Zrt. és a DAKK Zrt. élén

Dávid Ilona a Volánbusz Zrt. és a DAKK Zrt. élén

Fekete Antal távozott a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. éléről is. A leköszönő vezérigazgató...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies