Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2022. Július 5. Kedd  Sarolta, Emese

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna

Francia tanárgyilkosság: A bevándorlók sokszor úgy érzik, cserben hagyta őket a köztársaság

Brutális terrorcselekmény történt múlt pénteken Franciaországban: egy szélsőséges csecsen iszlamista lefejezett egy történelemtanárt, amiért a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed-karikatúrákat mutatott a tanulóknak. Az eset kapcsán dr. Soós Eszter Petronella PhD kecskeméti származású politológust, Franciaország-szakértőt, a Milton Friedman Egyetem adjunktusát kérdeztük.

A szólásszabadság jegyében Mohamed-karikatúrákat közlő szatirikus lap elleni támadás vitte utcára a franciákat. A pénteki mészárlást is hasonló indíttatás váltotta ki

– Mennyire volt „benne a levegőben” egy ilyen támadás lehetősége, valószínűsége?

 Dr. Soós Eszter Petronella PhD politológus, Franciaország-szakértő– A terrorveszély évek óta nagyon magas Franciaországban. Nem volt váratlan vagy meglepő tehát, hogy megtörtént ez az eset, mégis érezhetően nagyon megviseli a franciákat.

Ennek két oka van: egyfelől megdöbbentő a mostani merénylet brutalitása. Az, hogy fényes nappal ilyen barbár kivégzés történt gyakorlatilag a nyílt utcán, önmagában is sokkoló.

Másrészt pedig az ad még nagyobb súlyt a történteknek, hogy az áldozat pedagógus volt. Franciaországban a tanár tulajdonképpen „a köztársaság felkent papja”. Amikor a 19. század második felében létrehozták az oktatási rendszert, akkor abban a tudatban, azzal a céllal tették ezt, hogy a tanárok fogják képviselni, terjeszteni a köztársasági értékeket. Ilyen értelemben a támadó végső soron a köztársaság ellen lépett fel.

– Hogy kontextusba helyezzük a dolgokat, nézzünk meg néhány körülményt. Mit kell tudni például a francia oktatási rendszerről?

– Eredetileg úgy szerveződött, hogy mindenki ugyanazt kapja, mert mindenki egyenlő és mindenki egyformán a francia köztársaság polgára. A múlt század közepére kiderült, a rendszer nem csökkenti az egyenlőtlenségeket, sőt fenntartja vagy akár növeli is azokat.

A nyolcvanas években aztán úgynevezett kiemelt körzeteket, prioritási zónákat hoztak létre a szociálisan hátrányos helyzetű területeteken, jellemzően a nagyvárosok külső, gettósodó kerületeiben, és az itt található oktatási intézményeknek többlettámogatásokat nyújtanak. Nyilván ez sem old meg minden problémát.

– Mikből adódnak leginkább a feszültségek?

– Az elmúlt néhány napban nagyon sok tanár nyilatkozott a mindennapi problémákról, hogy milyen típusú társadalmi és kulturális különbségek hátráltatják a dolgokat a „nehéz iskolákban”. Két dolgot emelek ki. Az egyik az étkezéshez kapcsolódik, hogy például a menzán van-e halal, azaz az iszlám által megengedett étel, vagy hogy meg kell-e enniük a húst a gyerekeknek. A másik nehézség az identitás kapcsán merül fel: hogyan lehet átadni a gyerekeknek, hogy bőrszínüktől, etnikai vagy vallási hovatartozásuktól függetlenül mindannyian franciák, ugyanannak a politikai közösségnek a tagjai.

A tanárok azt mondják, tisztában vannak azzal, hogy milyen pedagógiai módszerekkel kell ezeket a kérdéseket kezelni, inkább politikai és erőforrás-támogatást várnak.

– A politika hogyan tudná támogatni ezt?

– A tanárok egyre inkább a tekintély hiányát említik. Úgy érzik, nincs meg az a felhatalmazás, az a tudat, hogy ők az államot képviselik.

Felmerült például, hogy – bár a tankerületekben specializált pedagógiai csapatok foglalkoznak a laicitással, az állam és az egyház radikális szétválasztásával, s akár ki is vonulnak egy-egy helyszínre – vajon a tanárt utólag figyelmeztették-e a Mohamed-karikatúrák bemutatása okán. Holott az 1881-es sajtótörvény óta az istenkáromlás Franciaországban szabad, vagyis védendő beszédnek számít, tehát teljesen legális.

Maximum pedagógiai szempontok szólhattak volna a karikatúrák felmutatása ellen: hogy vajon nem okoz-e több feszültséget ezzel, mint amennyit tanítani akar a szólásszabadságról. Illetve hogy a gyerekek képesek-e annak megkülönböztetésére, hogy amit valaki igazságosnak tart, az egyébként lehet, hogy nem jogszerű, vagy fordítva: amit igazságtalannak tart, az viszont lehet, hogy jogszerű. Jelezték azt is tanárok, hogy utóbbiak megkülönböztetése terén sok még a feladat.

De nyilvánvalóan most nincs hely ezt boncolgatni.

– Elképzelhető lett volna, hogy a támadó bejusson az intézmény területére és ott kövesse el a szörnyűséget? Mint ahogyan az Amerikai Egyesült Államokból is időnként halljuk a diákmészárlások hírét. Mennyire védik ilyen szempontból az oktatási intézményeket?

– Az amerikai eseteknél is tudjuk, hogy sokszor az adott intézménynek a saját hallgatója követi el a mészárlást. Nyilván Franciaországban a fegyverviselésnek más a kultúrája, mint az USA-ban: messze nem számít olyan alapvető szabadságjognak, mint az Államokban.

A két országban eltérően gondolkodnak az államról. Az amerikaiak úgy vélik, az állam csinálja meg, amit nagyon kell, de alapvetően legyen kicsi és hagyja békén a polgárait; az alkotmány is az egyént védi az állammal szemben.

Ezzel szemben a franciák fordítva gondolkodnak: az állam a közös érdekeket képviseli a magánérdekkel szemben, a rendes állampolgár néha lemond a magánérdekeiről azért, mert a közösségnek az az érdeke. Az állam ilyen értelemben egy pozitív, jó szereplő a szemükben.

Visszatérve az eredeti kérdésre: az állam egyre nagyobb figyelmet fordít az iskolai biztonságra, képzések, rendőri erőkkel való partnerkapcsolatok, tankerületi szakemberek rendszerbe állítása révén, mivel az iskolán belüli erőszak Franciaországban is probléma.

– A bevándorlók, legyenek bármilyen nemzetiségűek, mennyire érzik magukénak az említett francia szemléletet?

– Amikor az ötvenes, hatvanas években megérkeztek az első generációs bevándorlók Franciaországba, nagyon akartak alkalmazkodni, integrálódni, másrészt pedig örömmel is fogadták őket, hiszen a háború utáni újjáépítésben fontos szerepet vállaltak. A töretlen gazdasági emelkedés időszaka volt ez, amikor a háztartásokban elterjedt a tévé, a gépkocsi, a mosógép, egyre jobb lett az életszínvonal.

A hetvenes évek olajválságai idején kezdődtek a problémák, amikor megpróbálták, de nem tudták hazaküldeni a vendégmunkásokat. A nyolcvanas évekre egyrészt kialakult egy olyan réteg, amelyik papír nélkül, illegálisan tartózkodott az országban, illetve ekkor már politikai problémává vált a bevándorlás: aminek egy generációval korábban még örültek, annak már nem ujjongtak.

A második, harmadik generációs bevándorlók már francia állampolgároknak születnek, mégis sokszor úgy érzik, cserben hagyta/hagyja őket a köztársaság. Más ugyanis a vonatkoztatási pontjuk: míg szüleik, nagyszüleik azt élték meg, hogy a Franciaországba költözéssel javult a helyzetük, ők azt látják, hogy a középosztályhoz tartozás csak egy álom. Záródnak a mobilizációs csatornák, egyre nehezebb a felemelkedés – egyébként a fehér munkásságba, az alsó középosztályba tartozók számára is. És ha emellett még azt hallják a tanártól, hogy a köztársaság értékei, érdekei az elsők, az ő identitásuk pedig másodlagos, akkor máris összefonódnak a gazdasági és kulturális feszültségek. A gőz kieresztésének, a lázadásnak pedig az iszlamista terrorizmus lett az egyik szelepe…

– Az oktatási-nevelési intézményekben egyébként milyen segítséget kapnak a tanárok az integráció elősegítéséhez? Vagy: van ott olyan iskolaőrség, mint amilyet nálunk ettől a tanévtől felállítottak, és amelynek a képviselői adott esetben megvédhetik a tanárokat akár a diákokkal szemben is?

– Igen, iskolapszichológusok, fejlesztő tanárok elvileg vannak, de épp a napokban olvastam egy megrázó interjút egy igazgatónővel, aki azt mondta, hogy sajnos csak ritkán vagy soha nem látják bent az iskolában ezeket a személyeket.

Az biztos, hogy jelen pillanatban a franciaországi tanárok úgy gondolják, hogy mind pedagógiai asszisztenciában, mind biztonságban keveset kapnak. Érződik az elégedetlenségük. Nem is csoda, hiszen azzal a tudattal mennek be dolgozni, hogy tartanak egy órát és megölhetik érte őket. Ez azért nagyon kemény.

Már kiadták az utasítást, hogy az őszi szünetet követően az iskolák védelmét meg kell erősíteni, nehogy eluralkodjon az erőszak, és egy őrült lemásolja a mostani esetet. Az iszlamista terrorizmus szempontjából kifejezetten veszélyeztetett intézményeket – például a zsidó felekezeti iskolákat – egyébként 2015 óta az úgynevezett Sentinelle-hadművelet keretében kiemelten védik a hadsereg tagjai. A védelem szintjét a „hentesbárdos” támadást követően (szeptember 25-én késsel megsebesítettek két embert Párizsban, a korábban Mohamed-karikatúrákat megjelentető Charlie Hebdo francia szatirikus hetilap volt szerkesztőségének közelében – a szerk.) már meg is emelték a szimbolikus tereken.

Ezek nyilván tüneti kezelések, a pedagógiai hiányok leküzdése, illetve a társadalmi integráció megvalósulása nem megy egyik napról a másikra; arra időt, erőforrást kell szánni.

Azt minden tanár el tudja mondani – Magyarországon is –, hogy ha nem jó a családi környezet, vagy ha otthon, a családja körében mást lát vagy hall a gyerek, akkor egy hétvége képes lerombolni a tanár egy heti megfeszített munkájának eredményét. Sokszor „széllel szemben” kell dolgoznia, értékeket felmutatnia, átadnia, akár súlyos, komoly dolgokról van szó, akár mondjuk csak a helyes kézmosásról.

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Újra éjszakai fürdőzés

Újra éjszakai fürdőzés

Július 8-án (pénteken) újra éjszakai fürdőzésre vár a Kecskeméti Élményfürdő és Csúszdapark. Kapu...

Az idő aranyfoga - Karahodzic 11. szezonja Kecskeméten

Az idő aranyfoga - Karahodzic 11. szezonja Kecskeméten

Van egy szólás Magyarországon, akkor használjuk, ha valaki vagy valami túlkerül a zenitjén, megko...

Fejlődjünk közösen! - Lezárult a szakkollégium projektje

"Fejlődjünk közösen!" - Lezárult a szakkollégium projektje

Lezárta a hazai és határon túli magyar nyelvű szakkollégiumok támogatása programját a Neumann Ján...

Hőség: tippek a lakás lehűtésére

Hőség: tippek a lakás lehűtésére

Szakértő segítségével vettük sorra a lakás lehűtésének lehetőségeit Kiemelő című műsorunkban. Tud...

Júliusban este 9-ig tart nyitva a szabadidőközpont

Júliusban este 9-ig tart nyitva a szabadidőközpont

A Benkó Zoltán Szabadidőközpont júliusban minden nap 6:00 és 21:00 óra között tart nyit...

A Kecskemétről indult válogatott vízilabdázóval, Faragó Kamillával beszélgettünk

A Kecskemétről indult válogatott vízilabdázóval, Faragó Kamillával beszélgettünk

A Kecskemétről indult válogatott vízilabdázó, Faragó Kamilla volt a KTV Kiemelő című műsorán...

Kápolna 24: gyerekprogrammal indultak a nyáresti koncertek

Kápolna 24: gyerekprogrammal indultak a nyáresti koncertek

Pénteken kezdődött meg a Kápolna 24 című programsorozat. Kellemes hangulatú nyáresti előadások, k...

Első edzőmeccsét megnyerte a Kecskeméti TE

Első edzőmeccsét megnyerte a Kecskeméti TE

A Kecskeméti TE a nyári felkészülési időszak első edzőmeccsén az NB II-es Békéscsabát fogadta. Az...

Esti gyors - A nap hírei 1 percben

Esti gyors - A nap hírei 1 percben

Tekintse meg itt a nap híreit, röviden!

Megkezdte a BÁCSVÍZ az ivóvízhálózat tisztítását

Megkezdte a BÁCSVÍZ az ivóvízhálózat tisztítását

Szerdán indult és több hónapig eltart a kecskeméti ivóvízhálózat karbantartása és tisztítása.&nbs...

Két személyautó ütközött Hetényegyháza és Kerekegyháza között

Két személyautó ütközött Hetényegyháza és Kerekegyháza között

Két személyautó ütközött Hetényegyháza és Kerekegyháza között péntek délután. Információnk s...

Pedagógusokat díjaztak a városi tanévzáró ünnepségen - VIDEÓVAL

Pedagógusokat díjaztak a városi tanévzáró ünnepségen - VIDEÓVAL

Tanévzáró ünnepséget tartottak pénteken délelőtt a kecskeméti Kodály Iskola dísztermében. Az ünne...

Kecskeméti TE: megvannak az első NB1-es ellenfelek

Kecskeméti TE: megvannak az első NB1-es ellenfelek

Az MLSZ sorsolása alapján megvannak a Kecskeméti TE első ellenfelei a július végén rajtoló elsőos...

Meddig tart a pokoli hőség?

Meddig tart a pokoli hőség?

Hosszabbak és gyakoribbak lesznek az idei hőhullámok az előző évekhez képest. Ország Ferenc oklev...

Mától új parkolók váltak fizetőssé Kecskeméten

Mától új parkolók váltak fizetőssé Kecskeméten

Július 1-jétől fizetőssé vált a várakozás az Árpádváros, a kórház és a piac környékének több utcá...

Kecskeméti TE: válogatott támadót igazoltunk - VIDEÓVAL

Kecskeméti TE: válogatott támadót igazoltunk - VIDEÓVAL

Montenegrói válogatott csatárral bővült a Kecskeméti TE kerete, miután klubunk és Uros Djuranovic...

Kecskeméti piac – itt a szezon!

Kecskeméti piac – itt a szezon!

Széles a választék a helyi árukból és az árak tekintetében is kedvező lehet vásárolni a kecskemét...

Életmentő injekciók a kecskeméti óvodákba

Életmentő injekciók a kecskeméti óvodákba

Életmentő injekciókat szerez be az önkormányzat a kecskeméti óvodákba. Az Epipen és az Anapen old...

Kajak-kenu tábor a szabadidőközpontban

Kajak-kenu tábor a szabadidőközpontban

A kajak és a kenu használatát tanulhatják meg a gyerekek a Benkó Zoltán Szabadidőközpontban zajló...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies