Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2020. Április 1. Szerda  Hugó

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Küldjön képet!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Hirdetés

Új bemutatópilóták Kecskeméten

2017.06.28. 06:50

Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják - írja a jetfly.hu.

Új bemutatópilóták Kecskeméten

Kétezer lerepülhető órával gazdálkodhat idén az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, ami négyszázzal több annál, amennyit az elmúlt évben felhasználhattak. Ezeknek a pluszóráknak köszönhetően, bár Kecskeméten 2017-ben nem lesz repülőnap, a negyedik generációs JAS–39 Gripen vadászgépek kiváló tulajdonságairól és hajózóink felkészültségéről – a jelenlegi elképzelések szerint – nyolc külföldi légi show résztvevői mégis meggyőződhetnek - adta hírül a jetfly.hu.

Szatmári László őrnagyot és Gottschall András századost a Puma század parancsnoka, Kálló Sándor alezredes kérte fel a feladatra. Bár csupán pár perc gondolkodási időt kaptak, ennek ellenére mindketten igent mondtak. A tervezést, a show összeállítását – a korábbi bemutatópilóták, Varga Szabolcs őrnagy és Langó Viktor százados tanácsait figyelembe véve – februárban kezdték meg. A rendelkezésükre álló 8–10 percet alapvetően a legutóbbi repülőnapon látott elemekkel töltötték ki, csupán ezek sorrendjén változtattak egy kicsit – valószínűleg azért, hogy „rajta hagyhassák a kezük nyomát” a programon. Lehetőségeik ugyanis erősen korlátozottak, hiszen a Gripenek műszaki paraméterei 2013 óta változtak, elődeik viszont e géptípus teljesítőképességének határát súroló, igen látványos bemutatót tartottak akkor Kecskeméten.

A látványosság pedig meghatározó követelménye a repülőnapok programjainak, hiszen ilyenkor a show számít, a látogatók szórakoztatása a legfontosabb szempont. Éppen ezért van a programban többek közt nagy sebességű áthúzás, bukfenc és nagy terhelésű forduló is. Amit a repülőgép üzemeltetési tartományán belül biztonsággal végre lehet hajtani, az mind szerepel a bemutatóban. A Gripent azonban kis mérete miatt szemből szinte alig lehet észrevenni, műrepülést nagy magasságban pedig azért nem érdemes végrehajtani vele, mert csak egy kis pont látszana belőle az égen. A nézőkkel szemben, az alacsony magasságon „kiterített” gép viszont biztos siker – főleg, ha jó hangos a manőver. Ilyen például a közönség egyik kedvence, a nagy állásszögű fáklyaforduló: a gép 24–26 fokos állásszögben, 200–210 kilométeres sebességgel érkezik a beton fölé, a nézők előtt úgy 150 méteren bekapcsolja az utánégetőt, majd végrehajt egy 360 fokos manővert. Hasonló sikerre számíthatnak a nagy túlterheléses fordulók, amelyek végrehajtásakor a repülőgép szárnyán – az időjárástól függően – kicsapódik a pára. 

A felkészülést a hajózók a szimulátorban kezdték, majd következett az egyes elemek nagy magasságban történő gyakorlása. Az utolsó fázisban pedig már a bázis betonja fölött, a bemutatókhoz hasonló körülmények között repülték le a programot. Közben a Gripen adattárolója rögzítette a repülés minden paraméterét; ezeket aztán számítógépen elemezték. Pilótatársaik és a kollégák pedig a földről, a közönség szemszögéből értékelték a program látványosságát, jelezték az általuk észrevett hibákat. A légierő két új bemutatópilótája pár héttel ezelőtt Svédországban részt vett egy kimondottan demo-pilóták részére szervezett elméleti továbbképzésen, amelyen a Gripen speciális képességeit elemezték és repülésbiztonsági kérdésekkel foglalkoztak. 

Szatmári őrnagy és Gottschall százados nem tartják magukat sztárpilótának, szerintük elsősorban a szerencséjüknek köszönhetik, hogy őket kérték fel a bemutatókra. Kollégáik felkészültségét ismerve kijelentették: bármelyikük képes lenne megrepülni ezt a programot. Ugyanakkor büszkék is arra, hogy idén ők képviselhetik külföldön a Magyar Honvédséget. A tervek szerint nyolc országban „lépnek fel”, a legrangosabb légi show az angliai, júliusban megrendezendő Royal International Air Tattoo lesz Fairfordban, amelyen az amerikai sztárcsapat, a Thunderbirds is tart bemutatót. 

A beton szélén tolongó többezres tömeg, a kíváncsiskodók hada, a rivaldafény Szatmári őrnagynak azonban nem ismeretlen. Rutinosnak számít, tíz évvel ezelőtt ugyanis szintén ő volt az egyik bemutatópilóta: a 11-es oldalszámú MiG–29-essel utánégető használata nélkül repülte le az akkori programot.

– Már kisgyerekként elhatároztam, hogy pilóta leszek. Kisújszálláson, a kunmadarasi volt szovjet repülőtér mellett nőttem fel ugyanis, órákig tudtam nézni a felettünk elhúzó vadászgépeket. Szüleim ezek után meg sem lepődtek azon, hogy katonai kollégistának jelentkeztem, a nyíregyházi Vasvári Pál Gimnáziumban érettségiztem. Tizenöt éves koromban, írásos szülői engedéllyel kezdtem vitorlázógéppel repülni, s már az első, szoktató repülés alkalmával vezethettem a gépet. A középiskola után az akkori Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán tanultam tovább, máshova nem is adtam be a jelentkezési lapomat. A felvételin az évfolyamtársaim közül egyedül én feleltem meg a szigorú egészségi követelményeknek, a legtöbben szemészeti és gerincproblémák miatt szóródtak ki – idézte fel hajózópályája kezdetét Szatyi. 

A főiskolán az első félévben a leghangsúlyosabb tantárgyak (az angol nyelvi órák mellett) a testnevelés és az általános katonai alapismeretek voltak. Megkezdték az ismerkedést a Jak–52-essel, a második félévben már repülték is ezt a típust. A következő évben Albatrosra ültek volna át, azonban addigra csökkentették a honvédség költségvetését, emiatt csak végzősként gyakorolhattak ezzel a géppel.

– Hadnaggyá 1998-ban avattak, de nem kaptam hajózóbeosztást. A kecskeméti repülőbázis harcálláspontjára kerültem, két hét után pedig utaztam az Egyesült Államokba. Fél év intenzív nyelvtanfolyam után tizenegy hónapos repülőkiképzés következett a texasi Del Rio melletti Laughlin légibázison. Miután hazajöttem, a Puma század állományába helyeztek. Albatrost repültem, részt vettem a MiG–29-es átképzésen, 2002 nyarán pedig ismét egy külföldi tanfolyamra küldtek: az NFTC-program keretében kanadai kiképzésen vettem részt – folytatta Szatmári őrnagy, aki összesen több mint 2000 órát töltött a levegőben, tizenöt ejtőernyős ugrást hajtott végre. Jelenleg a Puma század Combat Ready minősítésű rajparancsnoka. Rajong a virtuális repülésért, 2003-ban, a budapesti Petőfi Csarnokban rendezett I. Magyar Repülő-szimulátor Bajnokságon, egy az egy elleni légi harcban nem akadt legyőzője. Mostanában is gyakran játszik otthon szimulátoron, de a szerencse mintha az utóbbi időben elpártolt volna tőle: a gyerekek egyre gyakrabban „lövik le”. 

A tervek szerint Gottschall András százados repüli először a Gripenek új programját. Bemutatójára lapzártánk után, május 7-én – a kecskeméti bázisról történt felszállással – a horvát légierő napján kerül sor. 

 

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

 

– Mérnöknek készültem, a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karán tanultam. Egy alkalommal azonban lehetőségem volt végighallgatni egy olyan toborzó-előadást, amelynek kimondottan a kanadai NFTC-program iránti érdeklődés felkeltése volt a célja. Elég sokan jelentkeztünk a csoportunkból, de a háromnapos orvosi vizsgálat második napján már csak nekem kellett egyedül megjelennem. Az angol nyelvi felvételim viszont akkor nem sikerült. Egy évig tervezőmérnökként dolgoztam egy kisebb cégnél, közben pedig keményen tanultam angolul. Meg is lett az eredménye: „második nekifutásra” felvettek. Katonai alapkiképzésünk Tapolcán volt, majd Szolnokon megkezdtük a felkészülést a kanadai tanfolyamra. A sok elméleti-szakmai tantárgy mellett nagyon komolyan kellett vennünk az angolórákat és a testnevelési foglalkozásokat is. A gyakorlati képzés a sikeres vizsgák után következett, az NFTC első, itthoni fázisát Jak–52-t repülve zártuk – mondta a százados. 

Gottschall Andrást 2006. július 15-én, Szolnokon avatták hadnaggyá, majd kiutazott Kanadába. A Moose Jaw bázison részt vett az alapkiképzésen, míg a harcászati kiképzést a Cold Lake bázison teljesítette. A tanfolyam hallgatói először a turbólégcsavaros Harvard II típust repülték, utána pedig Hawkot. Hazaérkezését követően a kecskeméti repülőbázis harcászati kiképző repülőszázadának állományába került, jelenleg a repülőműveleti főnökség részlegvezetője. Besorolása ugyancsak Combat Ready; több mint 1200 órát repült és tizenhét ejtőernyős ugrást teljesített.

– Az ugrásaim száma azért több kettővel a kötelezőnél, mert diákkoromban Kiskunfélegyházán az ejtőernyőzést is kipróbáltam. A repülést azonban vonzóbbnak találtam. Ebből a megközelítésből pedig kimondottan szerencsésnek érzem magam, hogy kecskemétiként a gyerekkorom valamennyi repülőnapján részt vehettem. Azokban az években persze csak a beton szélén állva reménykedhettem abban, hogy egyszer majd én is közelébe kerülhetek ezeknek a gépeknek. Most viszont azt szeretném, ha a bemutatóprogramunk láttán minél több kissrác választaná a katonai pályát, döntene úgy, hogy felnőttként vadászpilóta lesz – zárta a beszélgetést Gottschall András százados. 
 

Fotó és szöveg: jetfly.hu

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Anyakönyvi hírek

Anyakönyvi hírek

2020. tizenharmadik hetének anyakönyvi hírei.

2020.04.01. 13:13

Telefonos fogadóórát tart Pászti András képviselő

Telefonos fogadóórát tart Pászti András képviselő

Pászti András önkormányzati képviselő Facebook oldalán jelezte, hogy a mai napon telefonos fogadó...

2020.04.01. 10:13

Szabálytalan kerékpáros és járművezető

Szabálytalan kerékpáros és járművezető

Mutatjuk az elmúlt 24 óra közlekedésrendészeti eseményeit. A sérüléses balesetek közül kettő...

2020.04.01. 08:34

Négy rendőrautó üldözte a piros Volkswagent - Videóval

Négy rendőrautó üldözte a piros Volkswagent - Videóval

Autós üldözésnek lehettek szemtanúi ma a kecskemétiek. Egy piros színű Volkswagen személyautó egy...

2020.03.31. 18:27

5letből Jövő! – Ők az idei döntősök

5letből Jövő! – Ők az idei döntősök

Kialakult az 5letből Jövő! idei döntős csapatainak névsora! Immáron 4. évada kerül megrendez...

2020.03.31. 17:28

Kolbászért és apróért törtek be a gombába (videóval)

Kolbászért és apróért törtek be a gombába (videóval)

Pár ezer forint váltópénzt, üdítőt és kolbászt loptak az egyik kecskeméti hamburgerezőből. A betö...

2020.03.31. 16:58

A Magyar Honvédség továbbra is várja a katonai pálya iránt érdeklődőket (videóval)

A Magyar Honvédség továbbra is várja a katonai pálya iránt érdeklődőket (videóval)

Folyamatos a toborzás a koronavírus-járvány ideje alatt is.  Hivatásos, szerződéses és tarta...

2020.03.31. 15:31

Sebészi maszkokat kaptak a piaci árusok

Sebészi maszkokat kaptak a piaci árusok

A mai napon megérkeztek azok a sebészi maszkok a Piaccsarnokba, amelyeket az önkormányzat adomány...

2020.03.31. 14:27

Munkáltatók figyelem, így lehet igényelni a dolgozók számára a helyi buszjáratot

Munkáltatók figyelem, így lehet igényelni a dolgozók számára a helyi buszjáratot

A Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. közzé tette honlapján azt a felületet, amely keresztül a mu...

2020.03.31. 14:04

Továbbra is nagy szükség van a véradókra

Továbbra is nagy szükség van a véradókra

A kijárási korlátozás ideje alatt sem szünetel a véradás. Az önkénteseknek az Országos Vérellátó ...

2020.03.31. 13:20

Karanténvideóval vigasztal a KIES zenekar

Karanténvideóval vigasztal a KIES zenekar

A 2020-as Dalban is szereplő négytagú punk-rock zenekar tagjai, 3 különböző városban élnek.&...

2020.03.31. 11:20

Miért volt eredménytelen a Zrínyi Iskola felújítására kiírt közbeszerzési eljárás?

Miért volt eredménytelen a Zrínyi Iskola felújítására kiírt közbeszerzési eljárás?

Kiderült, az ajánlattevők a benyújtott dokumentumokat hiányosan töltötték fel az EKR-be, és ...

2020.03.31. 10:55

Már mobilapplikációval is megvásárolhatók a helyi buszjegyek és bérletek (videóval)

Már mobilapplikációval is megvásárolhatók a helyi buszjegyek és bérletek (videóval)

Mától Mobiljegy alkalmazás segítségével is megvásárolhatja vonaljegyét, hetijegyét, 30 napos...

2020.03.31. 10:34

Újabb emberi életbe került az ittas vezetés

Újabb emberi életbe került az ittas vezetés

A Kecskeméti Járási Ügyészség halált okozó ittas járművezetés bűntette miatt vádat emelt egy kece...

2020.03.31. 08:28

11 kép

Összefogtak Kecskemét lemezlovasai-Videóval

Összefogtak Kecskemét lemezlovasai-Videóval

Bár most munkájuk nincs, a zene és a közönség iránti szeretetük nem szűnik meg létezni a veszélyh...

2020.03.30. 20:07

Áramszünetekkel indul az április Kecskeméten

Áramszünetekkel indul az április Kecskeméten

E hét sem múlhat el áramszünetek nélkül, ráadásul ezúttal a szokottnál is nagyobb területet érint...

2020.03.30. 19:28

Rendőrök és katonák ellenőrzik az új szabályok betartását-Videóval

Rendőrök és katonák ellenőrzik az új szabályok betartását-Videóval

A kijárási korlátozás egyik legfontosabb intézkedése az, hogy a 65 év felettiek csak 9 és 12 óra ...

2020.03.30. 19:17

16 kép

További szigorításokat vezettek be a buszsofőrök és az utasok védelmében-Videóval

További szigorításokat vezettek be a buszsofőrök és az utasok védelmében-Videóval

​Minden üzemkezdet előtt fertőtleníti a buszokat az Inter-Tan-Ker. A fertőzésveszély csökkentése ...

2020.03.30. 18:43

11 kép

Ülök a kávéházban: Csík János és a Mezzo zenekar is otthon zenél

Ülök a kávéházban: Csík János és a Mezzo zenekar is otthon zenél

A koronavírus-járványhoz kapcsolódóan készített egy hangulatos klipet Csík János és a M...

2020.03.30. 18:06

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies