Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2019. Augusztus 18.   Ilona

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Küldjön képet!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Hirdetés

Saját fejlesztésű motorral indulnak a spanyol versenyen

2016.09.27. 10:52

Nagy fába vágta a fejszéjét a Pallasz Athéné Egyetem GAMF Műszaki és Informatika Karának legifjabb járműépítő csapata. A KEFO MotoStudent tagjai vasárnap indulnak Spanyolországba, hogy a nemzetközi Motostudent versenyen mérkőzzenek meg a legjobb műszaki egyetemek hallgatóival. A megmérettetés rendkívül összetett. A csapatoknak egyrészt meg kellett tervezniük és építeniük egy versenymotort, amivel aztán egymás ellen versenyeznek a Motorland Aragon Moto GP pályán. Mindemellett  egy fiktív start-up vállalkozás keretében ki kellett dolgozniuk a motor 600db/év-es sorozatgyártásának üzleti tervét is.

Saját fejlesztésű motorral indulnak a spanyol versenyen

A történet két évvel ezelőtt indult. Ekkor figyelt fel először Tímári Attila csapatkapitány a versenykiírásra.  A BME csapata vett részt az akkori versenyen. Attila, aki járműmérnök hallgató, és emellett a motorok szerelmese már kétszer is vett részt korábban motorépítő versenyen. Azóta is kereste a lehetőséget arra, hogy a motorépítést mérnöki szintre emelje. Lelkesedése átragadt két társára, így Nagy Tamással és Novák Pállal – akik gépészmérnök hallgatók – létrehozták a KEFO MotoStudent Járműépítő csapatot. Ekkor valójában még ők sem tudták, mire vállalkoztak. A megmérettetés szabályait 150 oldalban sikerült összefoglalniuk a szervezőknek, amit alaposan át kellett tanulmányozniuk, majd számos bürokratikus akadályt kellett áthidalniuk, hogy egyáltalán indulhassanak a versenyen.

– Induló csapatként az iskola hírnevét is kockára tesszük, ezért az első körben szándékunk komolyságát kellett bizonyítanunk – emlékezik vissza Attila a kezdetekre. – Brosúrát állítottunk össze a főiskola számára, amelyben összefoglaltuk szakmai tapasztalatainkat és elképzeléseinket. Miután átmentünk az első vizsgán, bővíteni kezdtük a csapatot, a verseny előzetes regisztrációjához ugyanis fel kellett építenünk egy hét főből álló csapatot.

A kezdő csapatból többen lemorzsolódtak, új hallgatókra cserélődtek, aminek főként az az oka, hogy a motorépítés és tervezés rendkívül időigényes munka. Naponta hat-hét órát dolgoztak a csapat tagjai, de az elmúlt hetek véghajrájában még az alvásra se igen jutott idejük.

– Bár Spanyolországban egyetemi szinten zajlik a motorépítés, Magyarországon ez nagy ritkaság, lényegében magunknak kellett rájönnünk, mi is a feladatunk – meséli Attila. – Az elmúlt másfél évünk lényegében erről szólt. Előbb 3D modelleket kaptunk a szervezőktől, majd amikor kifizettük az egymillió forintnak megfelelő nevezési díjat, kézhez kaptuk az alkatrészeket is. Annak érdekében, hogy zökkenőmentesen igényelhessünk szponzori támogatást, megalakítottuk a Magyar Járműépítő Egyesületet is 2015 májusában.

Tímári Attila mutatja, milyen speciális anyagból készült a motor váz magja

A motorblokk, a kerék, a gumi és a fékalkatrészek érkeztek Spanyolországból, minden mást – a váztól, a lengőkaron, a futóművön és az idom szetten át egészen az elektronikáig és a kipufogó rendszerig mindent a fiúk terveztek meg, a legtöbbet egyedivé is tették. Az alkatrészek 80%-a  a Járműtechnológia Tanszék gyártástechnológiai műhelyében készült, a többit – például az 5D megmunkálást igénylő elemeket – a szponzorok segítségével gyártották le.

A versenynek van egy innovációs kritériuma is. A csapatoktól elvárják, hogy ne csak egy motort építsenek meg, de valami újdonsággal, innovációval is előálljanak. A KEFO MotoStudent csapat igen csak komolyan vette ezt a kikötést, és egy közelmúltban szabadalmaztatott új találmányt, az alumínium habot használta fel a motor vázának megépítéséhez.

– Ezt az anyagot ilyen célra még senki sem használta, mi azonban rájöttünk arra, hogy az alumínium hab váz maggal sokkal könnyebb és erősebb lesz a motor – magyarázza a csapatkapitány. – A habot szénszál erősítésű kompozit réteggel vontuk be, ennek a szendvicsszerkezetnek köszönhetően rendkívül nagy lett a motor teherbírása.

– Innovációnk különlegessége, hogy a váz egyetlen hegesztés nélkül, kizárólag ragasztással készült. Ezzel kapcsolatban meg is nyertük a Henkel egyik pályázatát. Az első díj egy müncheni út lett volna, de a verseny miatt ki kell hagynunk – mondja mosolyogva.

A tervezés, az alkatrészek legyártása után a finomhangolás szakasza következett, amit már a pilóta, Hatos István orosházi műhelyében végeztek. Itt folyamatos ellenőrzéseken, méréseken estek át az egyes alkatrészek, hogy kiderüljön, minden a lehető legjobban működik.

Hétfőn érkezett meg a motor Kecskemétre az orosházi műhelyből. Pénteken már lefestve, felmatricázva láthatják a Kutatók éjszakáján az éreklődők

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

Arra a kérdésre, miért épp Hatos István lesz a motor pilótája, egyszerre válaszolnak a csapattagok. – Mert kicsi, könnyű, és nincs verseny licensze – vágják rá. Ugyanis az is feltétel, hogy kizárólag amatőrök ülhetnek motorra. – Számunkra az is fontos volt, hogy ismerje, érezzen együtt a motorral, lássa, hogyan változtak a paraméterei, így esett a választásunk Istvánra.

Mindeközben a lányok a verseny statikus részére készültek, amelynek részeként egy fiktív start-up vállalkozást kellet létrehozniuk. – Meg kellett terveznünk évente 600 motor sorozatgyártásának üzleti tervét – avat be a részletekbe Joao-De-Olivera Zsuzsanna Filipa, a GAMF műszaki menedzser szakos hallgatója. – Ennek angol nyelvű prezentációját, 2 D-s szimulációját is elkészítettük, amely bemutatja a gyártás komplex folyamatát. Lényegében ugyanazt vetítettük le, mint amit a fiúk egy év alatt valósítottak meg, majd megfűszereztük egy kis mérnöki tudománnyal, folyamat automatizációval is.

Két húszperces prezentációt mutatunk be a versenyen, egyiket a vállalkozásról, másikat az innovációról, azután öt percig kérdezhetnek majd a bírák, így védjük meg a projektet. A megmérettetésnek ez a része szinte fontosabb, mint a dinamikus versenyrész, ha ugyanis mi nem szerepelünk jól, a versenyen már nem is indulhat a motor.

A verseny statikus részének értékelésében az is fontos szempont, mennyire életképes a „megálmodott” vállalkozás. Olyan mélységekig kellett megtervezni a lehetséges gyártást, hogy tőke esetén akár el is indíthassák azt. A KEFO MotoStudent csapata természetesen Kecskeméten valósítaná meg gyárukat, hisz itt az infrastruktúra is megfelelő hozzá, valamint az oktatási háttér is a rendelkezésre áll. Feltérképezték a termelés pályázati hátterét is, az aktuális trendeket figyelembe véve a KKV-s szektorra építenék a gyárat.

Kedden délelőtt is lázas munka folyt a GAMF műhelyében

– Nem volt egyszerű a szponzorkeresés sem, hiszen az országban teljesen egyedülálló versenyen szerettünk volna részt venni, ráadásul még semmit sem tudtunk felmutatni – veszi át a szót Solymosi Anita, aki gépészmérnökként vesz részt a csapatban. Szerencsére, amikor látták a cégek, milyen komolyan vesszük a feladatot meglátták a csapatban a lehetőséget. Az első egymillió forintot volt a legnehezebb megszerezni, ami a nevezési díjra kellet.  Majd ezek után gördülékenyebben mentek a dolgok. Jelentős cégek álltak mellénk, így sikerült előteremtenünk a mintegy 13 millió forintos költségvetésünket. A Prémium Lakóautónak köszönhetően három lakóautót kaptunk a kiutazáshoz, a PADMA az utazás hátterét biztosította, de sokat segített a Kecskeméti Főiskoláért Alapítványa is.

A csapatot segíti a kar egyik tanára, dr. Líska János is, aki kiutazik velük Spanyolországba. –Két hónapja keresett meg a csapat, hogy segítsem őket – mondja a tanár úr. – Számomra is nagy kihívás volt ez a feladat, emellett kíváncsi voltam, mit tudnak kihozni nagyszabású terveikből, ezért csatlakoztam a csapathoz. Egy ilyen versenyen rengeteget tanulhatnak, talán többet, mint egy-egy elméleti tanóra alatt. Felbecsülhetetlen szakmai tapasztalatokat szerezhetnek, de a kapcsolatépítés szempontjából is nagyon sokat jelent a felkészülés és maga a verseny is. Már eddig is hihetetlen, amit véghezvitt a csapat, le a kalappal mindenki előtt. Titkon bízom abban, Spanyolországban is bizonyítani tudunk, hogy itthon is büszkék lehessenek ránk.

Október 2-án, vasárnap indul a csapat Spanyolországba, ahol 5-én kezdődik és 9-ig tart a verseny. Három lakóautóval jutnak el a helyszínre a csapat tagjai, és kint találkoznak még egy duális hallgató társukkal, aki jelenleg kiküldetésen van.

Hogy mire számít a csapat az első versenyükön? Tisztában vannak azzal, hogy rendkívül erős a mezőny. A világ ötven egyeteméről vesznek részt a versenyen, a legtöbb csapat nem először indul. Ennek ellenére bíznak a sikerben, minden tőlük telhetőt meg is tesznek ennek érdekében.

– Már akkor is boldogok leszünk, ha a statikus részt teljesítjük, mindkét prezentációnk, majd a gépátvétel is sikerül. Ha pedig a pilótánkon múlik, lesodorja majd az összes spanyolt a pályáról – viccelődnek, aztán elárulják, a legjobban annak örülnének, ha hazahoznák az innovációs különdíjat. Emellett már a hosszú távú terveiket szövögetik.

– A célunk, hogy 2018-ban nem csak benzines, de elektromos motor kategóriában is induljunk, és minél jobb eredményeket érjünk el. Az idei versenyre való felkészülés során olyan kapcsolatokra tettünk szert, hogy ez akár még össze is jöhet... 

 

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Augusztus 20-án a belvárosi piaccsarnok nyitva tart!

Augusztus 20-án a belvárosi piaccsarnok nyitva tart!

Augusztus 20-án, - Magyarország nemzeti ünnepén - kedden a piaccsarnok és a hozzákapcsolódó szaba...

Egymilliót nyert a vásárlással egy kecskeméti háziasszony

Egymilliót nyert a vásárlással egy kecskeméti háziasszony

Egymillió forint volt a fődíj a Spájzolj és nyerj! játékban, amelyet egy kecskeméti háziasszony v...

A Szegények kenyerét ünnepelték a Wojtylában

A "Szegények kenyerét" ünnepelték a Wojtylában

Krakkói és wadowicei vendégekkel, valamint Bábel Balázs Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye érsekéve...

Egymást támadta az ellenzék Kecskeméten

Egymást támadta az ellenzék Kecskeméten

Kis híján botrányba fulladt a Mi Hazánk Mozgalom polgármesterjelöltjének bemutatása.  A...

Indul a csatornázás a Tündérfürt és a Márai utcában

Indul a csatornázás a Tündérfürt és a Márai utcában

Két városrész egy-egy utcájában adták át augusztus 16-án szennyvízcsatornázásra a munkaterületet ...

Magyar Érdemrend Lovagkereszt díjat kapott dr. Pánczél Gyula kecskeméti nyugalmazott tüdőgyógyász főorvos

Magyar Érdemrend Lovagkereszt díjat kapott dr. Pánczél Gyula kecskeméti nyugalmazott tüdőgyógyász főorvos

Magas színvonalú munkájáért a Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozatának kitüntetésével ju...

Idő gombostűjére tűzött lepkék a Negyedik Kecskeméti Fotószalonon

"Idő gombostűjére tűzött lepkék" a Negyedik Kecskeméti Fotószalonon

Huszonnégy kecskeméti kötődésű fotós képeivel nyílt meg csütörtök délután a Negyedik Kecskeméti F...

Kisteherautó hajtott személyautóba Kecskemétnél

Kisteherautó hajtott személyautóba Kecskemétnél

Egy ember életét vesztette és egy másik személy súlyosan megsérült, amikor egy kisteherautó beleh...

Új buszmegállókat telepítenek a városban

Új buszmegállókat telepítenek a városban

Mintegy 50 buszmegállót telepítenek és cserélnek Kecskeméten. Több helyszínen már elkezdődött a f...

Véradást szerveznek az Izsáki úti motorosbaleset áldozatának emlékére

Véradást szerveznek az Izsáki úti motorosbaleset áldozatának emlékére

Emlékvéradást szervez az Izsáki úti motorosbaleset áldozatának családja a tragédia közelgő évford...

Két autó ütközött az 5-ös főúton, Kecskemét és Lajosmizse között

Két autó ütközött az 5-ös főúton, Kecskemét és Lajosmizse között

A balesethez a kecskeméti hivatásos és a lajosmizsei önkormányzati tűzoltók érkeztek ki.

Baleset történt az 52-esen, Kecskemét közelében

Baleset történt az 52-esen, Kecskemét közelében

A rendelkezésre álló adatok szerint az 52-es számú főút 13-as kilométerénél 2019. augusztus 15-én...

Hétvégén útlezárások várhatók Kecskeméten

Hétvégén útlezárások várhatók Kecskeméten

E hét végén Kecskemét ad helyet a Nemzetközi Triatlon Európa Kupának. A szervező a Balatoni Úszói...

Díjmentes lesz a parkolás Kecskeméten augusztus 19-én és 20-án

Díjmentes lesz a parkolás Kecskeméten augusztus 19-én és 20-án

A 2019. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 6/2018. (VIII.23.) PM rendelet 2. §...

„Ez egy kiváló próbatétel volt számomra” – Interjú a Kínából hazatérő Szrnka Leventével

„Ez egy kiváló próbatétel volt számomra” – Interjú a Kínából hazatérő Szrnka Leventével

Szrnka Levente, a Kecskeméti TE Kézilabda Szakosztályának játékosa idén nyáron a kínai Szuperliga...

Megrongálták a Luca szökőkút környékét

Megrongálták a Luca szökőkút környékét

Szinte naponta megrongálják a Luca szökőkút melletti csigavonal alakú labirintusjátékot a vandálo...

Szabadon engedik a gyógyult madarakat

Szabadon engedik a gyógyult madarakat

Nyolc fehér gólyát és egy egerészölyvet gyűrűztek meg a Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai a Kec...

Isten tenyerén - Véget ért a XXVIII. Bugaci Lelkigyakorlatos Tábor

Isten tenyerén - Véget ért a XXVIII. Bugaci Lelkigyakorlatos Tábor

Augusztus 4. és 11. között rendezték meg a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye fiataljainak szo...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies