Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2020. Október 29. Csütörtök  Nárcisz

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

Intelligens infrastruktúra tesztelése az M86-os úton

2020.06.26. 11:08

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampányt végez az M86-os út csornai elkerülő szakaszán.

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával megvalósuló “Központi rendszer architektúra fejlesztése autonóm jármű tesztek és működtetéshez kapcsolódó szolgáltatásokhoz (2019-2.1.14-ÖNVEZETŐ-2019-00001)” elnevezésű projekt célja inkubációs tesztkörnyezetet biztosítani a hazai- és a nemzetközi autóipari szereplők számára. A projekt keretében egy szenzorokkal gazdagon felszerelt közforgalmi útszakasz kialakítása világviszonylatban is egyedülálló lehetőséget kínál majd az intelligens infrastruktúrák, valamint a részben vagy teljesen önvezető járművek fejlesztéséhez.

A több napon át tartó mérési sorozat a projekt első mérföldköve, amely során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelik a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva.

Az intelligens infrastruktúrák kiemelt szerepet játszanak az önvezető járművek elterjedésében, ezek nélkül ugyanis nehezen valósítható meg a kevert, emberi és gépi vezetőkkel egyidejűleg közlekedő járműforgalom. A szenzorokkal ellátott utak képesek lesznek nyers és feldolgozott adatokat küldeni a közlekedési eszközöknek, több kilométerrel is megnövelve a járművek érzékelési képességet, ami számos új szolgáltatást tesz elérhetővé.

A központi mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozás javaslatokat és figyelmeztetéseket továbbíthat az emberi vagy gépi vezetőknek a torlódások és balesetek elkerülése érdekében, sőt a fejlett infrastruktúrák kommunikációs platformként is szolgálhatnak a járművek számára, képessé téve azokat az egymással való együttműködésre. Egy fékező, vagy előző autó figyelmeztetheti a körülötte haladókat, a prediktív rendszerek pedig előre jelezhetik, vagy automatikusan meg is szüntethetik a balesetveszélyes szituációkat.

Az intelligens infrastruktúrák bevezetését jelenleg számos kidolgozásra váró technológia, szabvány és szolgáltatási modell akadályozza. Ezek közül is a rendkívül szigorú biztonsági szabványoknak megfelelő kommunikáció jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Olyan technológiára van szükség ugyanis, amely minden időjárási körülmény mellett kvázi valós idejű kommunikációt tesz lehetővé, az adattartalom pedig külső fél által nem hamisítható.

Erre kiválóan alkalmas az 5G telekommunikációs technológia, amely képes biztosítani azt a sávszélességet és a gyakorlatilag késleltetés nélküli adatforgalmat, ami peremfeltétele annak, hogy a nagy sebességgel haladó önvezető járművek tömege külső forrásból származó adatok alapján hozzon megbízható vezetői döntéseket.

A most megvalósuló projekt nem csak azért számít kuriózumnak, mert az intelligens infrastruktúrák és önvezető technológiák fejlesztésében érdekelt valamennyi iparág hazai és külföldi szereplőinek közös együttműködésében valósul meg, hanem azért is, mert közforgalmi úton kialakított, 5G kommunikációs technológiával támogatott mérési környezet kialakítására korábban még nem volt példa. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág kutatás-fejlesztési tevékenysége számára.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

“A projekt legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy közös érdek mentén összehozza az önvezető járművek és intelligens infrastruktúrák kifejlesztésében és üzemeltetésében szerepet vállaló érdekelt feleket. A közúti üzemeltető cégek (Magyar Közút és Budapest Közút) a jövőálló intelligens közlekedési infrastruktúrák kiépítésével, a telekommunikációs cégek operátori (Magyar Telekom) és technológiafejlesztői oldalról (Ericsson) a  járművek és az infrastruktúra közti ultragyors és nagy sávszélességű adatkapcsolat létrehozásával, az autóipari szereplők (Knorr-Bremse, ZalaZONE) komplett önvezető rendszerek szállításával, illetve a teszteléshez szükséges tesztkörnyezet biztosításával, az akadémiai oldal (BME) pedig a kutatás-fejlesztési háttér-szaktudás biztosításával és az együttműködés koordinációjával járul hozzá ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a jövő egyik legnagyobb közlekedési kihívása, az önvezető autók közutakon való biztonságos közlekedésének megalapozásához.” - Dr. Szalay Zsolt, BME, egyetemi docens

„Az önvezető autózás jó példa arra, hogy hogyan teszi jobbá, kényelmesebbé és biztonságosabbá az életünket az 5G megjelenése, éppen ezért támogatjuk a kezdetektől ezt a fontos hazai innovációs projektet. Az 5G, mint a digitalizáció mozgatórugója hamarosan megjelenik a termelés és szolgáltatásnyújtás egyéb területein: a gépjárműiparban, a mezőgazdaságban, az egészségügyben, az oktatásban, a közlekedésben és az energiagazdálkodásban. Mindenhol teljesen új távlatokat nyit, és magasabb szintre emeli a gazdasági fejlődést és a versenyképességet. Éppen ezért nagyon fontos számunkra, hogy a lehető legjobb hálózati hátteret biztosítsuk a digitális technológiák felhasználásához és aktívan támogassuk a hazai innovációt” - mondta Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója

“Az 5G hálózatok elterjedésével az autóipar lesz az egyik olyan iparág, amely 2030-ra a leginkább részesedik az újgenerációs hálózatok előnyeiből, új bevételi forrásokat teremtve ezzel a mobilszolgáltatók számára. Előrejelzéseink szerint 2025-re csaknem minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infrastruktúrával az utakon – nyilatkozta Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója.

„A hazai közúthálózat mentén jelenleg is számtalan kamera, szenzor és jelzőberendezés működik, de a telekommunikáció és az informatika fejlődése új távlatokat nyithat majd a forgalomszabályozásban és az információközlésben. Ráadásul fokozott ütemű felkészülésre, alkalmazkodásra van szükség, hogy közútkezelőként lépést tudjunk tartani az autógyártók fejlesztéseivel. A mérési kampánnyal és az azt követő laboratóriumi kiértékeléssel közelebb kerülünk a legújabb technológiák megértéséhez, és bevezetéséhez. A jármű és infrastruktúra kommunikációs technológia segítségével ráadásul újabb csatorna nyílik az utastájékoztatásra a későbbiekben, az arra felkészített, gyakorlatilag mozgó szenzorként működő járművek felől érkező információk nagyon hasznosak lesznek a forgalmi menedzsment szempontjából, a torlódás, forgalomlassulás detektálására is. Bízunk a tesztelés eredményességében, csornai mérnökségünk és a kutatás fejlesztési programot támogató szakembereink és mérnökeink biztosítják ehhez a megfelelő környezetet.” - mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közútvezérigazgatója.

Frank Péter

“Közismert a közúti fuvarozás nagy problémája, a sofőrhiány. A járművezetők túl vannak terhelve és nagy a felelősség van a vállukon. A haszonjárművek egyes funkcióinak automatizálásával az ő munkájukat segítjük és közlekedés biztonságát valamint hatékonyságát javítjuk.” - fűzte hozzá Frank Péter, a Knorr-Bremse K+F igazgatója. 

 

 

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Dr. Temesváry Béla tartott előadást a Wojtyla Házban

Dr. Temesváry Béla tartott előadást a Wojtyla Házban

A kecskeméti kórház szülész-nőgyógyász, andrológus főorvosa szakterületének rejtelmeibe is bevont...

Futsal: a Berettyóújfalu érkezik a kupában a Scoregoalhoz

Futsal: a Berettyóújfalu érkezik a kupában a Scoregoalhoz

Október 28-án, szerdán 11:00 órakor kisorsolták a férfi futsal Magyar Kupa 3. fordulóját. A ...

Októberi pódiumbeszélgetés hamarosan a KTV-n

Októberi pódiumbeszélgetés hamarosan a KTV-n

Kedden este újabb három vendéggel folytatódott a neves, helyi személyiségeket bemutató pódiumbesz...

10 hozzátartozó nélkül elhunytat temettek el Kecskeméten

10 hozzátartozó nélkül elhunytat temettek el Kecskeméten

10 magányosan, hozzátartozó nélkül elhunytat kísért el utolsó útjára a népkonyha sorsközössége ma...

Az NKM megkezdte a gallyazási munkákat Kecseméten

Az NKM megkezdte a gallyazási munkákat Kecseméten

Az NKM Áramhálózati Kft. alvállalkozó partnere megkezdte a Kecskemét város villamos hálózatát éri...

Hűség, hűtlenség, humor és romantika - Szerelmes levelek az Agóra színpadán

Hűség, hűtlenség, humor és romantika - Szerelmes levelek az Agóra színpadán

Két legendás színész és egy legendás előadás – nem túlzás a jelző az Orlai Produkciós Iroda...

Ittasan okozott halálos balesetet, letartóztatását indítványozza az ügyészség (frissítve)

Ittasan okozott halálos balesetet, letartóztatását indítványozza az ügyészség (frissítve)

A Kecskeméti Járási Ügyészség halált okozó ittas járművezetés bűntette miatt letartóztatását indí...

Bajnoki aranyak és sikeres rendezés a kecskeméti Junior Országos Bajnokságon

Bajnoki aranyak és sikeres rendezés a kecskeméti Junior Országos Bajnokságon

Kecskemét adott otthont a 2020. évi Junior Országos Bajnokságnak a Bóbis Gyula Sportcsarnokban. A...

Nem lesz ökumenikus istentisztelet november 1-jén (videóval)

Nem lesz ökumenikus istentisztelet november 1-jén (videóval)

Idén más lesz a Mindenszentek ünnepe a koronavírus-járvány miatt. Nem indítanak temetői buszjárat...

11. alkalommal SZÍN-TÁR találkozó

11. alkalommal SZÍN-TÁR találkozó

A koronavírus járvány miatt márciusban elhalasztott találkozó november 8-12. között kerül megrend...

Betörtek a Védőháló adománygyűjtő boltjába (videóval)

Betörtek a Védőháló adománygyűjtő boltjába (videóval)

Betört valaki a Védőháló Karitatív Egyesület adománygyűjtő boltjába a hétvégén. Készpénzt, női ru...

A Neumann János Egyetemért Alapítvány megvásárolta a kecskeméti egyetemi CAMPUS-t fejlesztő társaságot

A Neumann János Egyetemért Alapítvány megvásárolta a kecskeméti egyetemi CAMPUS-t fejlesztő társaságot

Megvásárolta az új kecskeméti egyetemi CAMPUS első ütemét megvalósító Kecskeméti Duális Oktatás Z...

A Kisvárda érkezik a MOL Magyar Kupában

A Kisvárda érkezik a MOL Magyar Kupában

NBI-es csapat érkezik szerdán a Széktói Stadionba. 13:00-ás kezdéssel a Kisvárda Master Good lesz...

Pestiek a Budai utczában: Katartikus előadással folytatódik a felnőtt sorozat

Pestiek a Budai utczában: Katartikus előadással folytatódik a felnőtt sorozat

Őrültség-e önpusztító módon akár teljes magunkat is odaadnunk, ha a másiknak szüksége van rá? Ego...

Megszűnt az Ölelő Kéz Alapítvány gyógyászati szolgáltatása

Megszűnt az Ölelő Kéz Alapítvány gyógyászati szolgáltatása

Az Ölelő Kéz Alapítvány 2020. július 31-én megszüntette gyógyászati tevékenységét a Kecskeméti Fü...

Fogadóórát tart Király József

Fogadóórát tart Király József

Fogadóórát tart Király József, a kecskeméti 8-as számú körzet egyéni képviselője november 5-én, c...

Villámgyors a mobiljegy érvényesítése Kecskeméten (videóval)

Villámgyors a mobiljegy érvényesítése Kecskeméten (videóval)

Október 17-től a buszok első ajtaja mellett kihelyezett QR-kód beolvasásával lehet érvényesíteni ...

Zajlik a kecskeméti iskolák fertőtlenítése

Zajlik a kecskeméti iskolák fertőtlenítése

Kecskeméten is nagy erőkkel folyik az oktatási intézmények fertőtlenítő nagytakarítása. A szakemb...

Ittas vezetők buktak le Kecskeméten (videóval)

Ittas vezetők buktak le Kecskeméten (videóval)

A Kecskeméti Rendőrkapitányság munkatársai az elmúlt hétvégén több ittas vezetőt őrizetbe vettek....

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies