Változás jön a jogosítványoknál
KÖZLEMÉNYAz, hogy Európában kb. 600 ezerrel kevesebb tehergépkocsi és buszsofőr van a szükségesnél, súlyosan veszélyezteti az Unióban a közúti személy- és áruszállítást, ráadásul várhatóan a következő években több kamion- és buszsofőr vonul nyugdíjba, mint ahány munkába áll.
Ezért a képviselők megszavazták, hogy már a 18 évesek számára is engedélyezzék a teherautó vagy a legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzését, ha teljesítik a szakmai alkalmassági vizsgálatot (ellenkező esetben csak 21 éves koruk után vezethetnek nehéz-tehergépjárművet), tapasztalt sofőr oldalán pedig akár 17 éves kortól jogosultak lehetnek teherautó-vezetői engedélyre.
Jelenleg öt tagállam engedélyezi a 18 évesek számára a nehéz-tehergépjárművek vezetését: Finnország, Németország, Írország, Lengyelország és Spanyolország. Gyakorlatuk uniós szintű kiterjesztése ellen tiltakozott az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács arra hivatkozva, hogy a 18-19 éves teherautó-vezetők sokkal nagyobb valószínűséggel okoznak balesetet.
Januárban és februárban a támogatók és az ellenzők vitája az Európai Parlament plenáris ülésén folytatódik, de sok javaslat már a szakbizottságon sem ment át, a többi pedig csak egyetlen szavazattal kapott zöldutat.
A szakbizottság támogatta azt az elképzelést, amely szigorítaná a friss jogosítvánnyal vezetőkre vonatkozó előírásokat, például hogy a kezdő sofőrök esetében 0,2 gramm/literben maximalizálják azt a véralkoholszintet, amelynél még megengedett a vezetés. Ez a hazai sofőröket nem érinti, mert nálunk zéró tolerancia van érvényben.
Támogatták a képviselők azt is, hogy a képzések és a vizsgáztatás jobban készítsék fel a gépjárművezetőket a valódi közlekedési kockázatokra, veszélyhelyzetekre, illetve legyen része a képzésnek a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználat is (amit a hazai KRESZ kategorikusan tilt), továbbá a járművezetés havas, csúszós útviszonyok között, a holttér kockázatainak megismerése, a vezetőt segítő rendszerek használata és a járműhasználattal járó károsanyag-kibocsátással kapcsolatos ismeretek.
A digitális jogosítvány bevezetését is megszavazták a képviselők (mellyel külföldön sem lesz szükség a plasztikkártyára).
Szöveg és fotó forrása: http://portfolio.hu