A Bányai rendezte meg a robotprogramozó csapatverseny döntőjét
A kétfordulós verseny döntőjébe az ország 30 legjobb robotprogramozó csapata érkezett. A 2010-ben elindított első verseny óta 2019-ig, minden évben nőtt a résztvevők száma. A két év online formájú versenyei ugyan kicsit visszafogták a jelentkezők számát, de egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.
– Különösen fontos ez most, hiszen Open AI rendszerek (Pl.: Chat GPT) bizonyították, hogy az informatika, robotika vitathatatlanul a XXI. század vezető tudománya. Mindez az oktatás tartalmára és formájára is komoly hatással lesz. Meg merjük kockáztatni azt a kijelentést, hogy a közeljövőben az oktatás egyik legnagyobb kihívása az ilyen mesterséges intelligencia rendszerek tanórán kívüli vagy belüli használatának formája, engedélyezése, beépítése lesz az oktatási tartalmakba. Nem csak a közoktatásban, hanem a felsőoktatásban is. Ezért szükségesek a kecskemétihez hasonló versenyek, amelyek már az általános iskolás kortól segítik a fiatalok műszaki, informatikai kompetenciáinak fejlődését és jelentős motivációs hatást is hordoznak - mondja Kiss Róbert, az országos verseny fő szervezője.
A versenyen MINDSTORMS robotokat kellet a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kellett a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írják számítógépen, majd a robot már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.
Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján. A jövő fejlesztőmérnökei közül sokan itt voltak a Bányaiban a versenyen, hiszen ezek a diákok valószínűleg a most megszerzett tudásukat és motivációjukat felhasználva az informatikai, mérnöki pályán fognak elhelyezkedni. Az a tudás, amit megszereztek jelentős előnyhöz juttatja őket a későbbi tanulási útjuk során.
A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotika sikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen résztvevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nem csak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes és innovatív tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.
A verseny megrendezésének anyagi finanszírozása az NTP-TMV-22-0042 azonosítójú pályázatból valósult meg, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Nemzeti Tehetségprogram támogatásával.
Az országos döntő végeredménye (dobogós helyezések)
5. évfolyam
Helyezés | Csapatnév | Iskola | Város |
1. | BIG-BAL | Bocskai István Gimnázium | Hajdúböszörmény |
2. | DNLK Tigers | Nagy Lajos Király Általános Iskola | Miskolc |
3. | Untitled 1.0 | II. Rákóczi Ferenc általános iskola | Győrújbarát |
4. | 5Sárkány | Fekete István Általános Iskola | Bakonysárkány |
6. évfolyam
Helyezés | Csapatnév | Iskola | Város | |
1. | BIG-TEAM MAD | Bocskai István Gimnázium | Hajdúböszörmény | |
2. | HuckerHackers | Bányai Júlia Gimnázium | Kecskemét | |
3. | Núdlifejek | Bányai Júlia Gimnázium | Kecskemét | |
4. | Matuka | Kálvin Téri Református Általános Iskola | Makó | |
7-8. évfolyam
Helyezés | Csapatnév | Iskola | Város |
1. | Dirty Blocks | Future Generation Club | Szombathely |
1. | 7-8Sárkány | Fekete István Általános Iskola | Bakonysárkány |
3. | Robokosok | Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium | Sopron |
4. | Csirkés szendvics | Bányai Júlia Gimnázium | Kecskemét |