Toxikus kommunikáció - Kenyeres András előadása a Petőfi Sándor Katolikus Általános Iskolában
Toxikus, vagyis mérgező szavak. Az edzők, a tanárok és a szülők által használt szavaknak és mutatott testbeszédnek hatalmas jelentősége van a diák és a sportoló eredményessége, önképének formálódása és végül önbizalmának kialakulása szempontjából.
Hazánkban is sajnos sokszor tapasztalható, hogy a gyerek igényeit félreértve és/vagy a célokat másként értelmezően kommunikálnak az edzők, a pedagógusok vagy épp a szülők a sportoló gyerekekkel és mindez a legtöbbször meggyőződéssel, sőt nyilván jóhiszeműen teszik….pedig a megoldás nem biztos, hogy úgy van, ahogy azt ők a neveltetésük során tapasztalták, és a gondok – leromló teljesítmény, önbántalmazás, a sport elhagyása, viták tömkelege, mentális nehézségek és/vagy betegségek kialakulása – csak halmozódnak és lehet, hogy egy életre nyomot hagynak…. pedig „csak” szavakról beszélünk.
Néha a verbális bántalmazásból, lekicsinylésből, megalázásból nehezebb felállni, mint egy jól irányzott pofon elől kitérni. A tekintélyelvűség, a tisztelet és a figyelem másként értelmezendő fogalmakká váltak a generációk között. Mi a változás oka? Hogyan alakult át a tanár, az edző, nevelő szerepe?
„ Haveredző”/ „havertanár” – ez a jó megoldás? Oktatni vagy kioktatni? Hogyan tudunk együttműködni? Hatékonyan tanulni, fejlődni? Van-e közös út?
A 21. század egy másik kulturális közeget hozott, amelyet lehet szeretni, nem szeretni, de egy biztos, múlt századi megoldásokkal az új kihívásokra nem fogunk megfelelő válaszokat adni.
Nádas Péter a következőket mondta: Minden szülő a saját életére készíti fel a gyerekét. El tudunk egy kissé távolodni a saját életünktől annyira, hogy a gyereket egy különálló személynek lássuk? Tudjuk, hogy ő más, neki saját, személyes szükségletei, álmai vannak, ő egy éppen formálódó ember, aki nem a mi gyerekkorunkban él, hanem a mában, a ma gyermeke?
Néhány alapvető téma, amiről szó lesz az előadáson:
– jelenlegi kommunikációs kultúra állapota – hozott generációs minták, felismerés
– Mi volt és milyen irányba haladunk?
– célok és célok különbözősége
– Mit tekintünk toxikus szavaknak, hol a határ? – határszabás, felelősségvállalás
– Vajon minden ugyanúgy mérgezően hat mindenkire? – önismeret
– Mik a meggyőződések a toxikus szavak használata mellett?
– a hierarchia szerepe a folyamatban
– Mettől meddig tart a tanár, a szülő szerepe, mi az edző és mi a sportoló felelőssége?
– Megküzdési és feldolgozási módszerek, amik segíthetnek a mentális és a fizikai egészségmegőrzésében.
Az előadás célja a felismerés, a tudatosítás és a lehetséges közös megoldások felé való elmozdulás.
Kenyeres András kutatói pályája után több, mint tíz éven át multinacionális üzleti környezetben dolgozott. Tanácsadó cégében olyan szervezeteket és egyéneket mentorál, amelyek tenni szeretnének hatékonyságuk növelése érdekében. Számos sportoló, csapat, edző (pl: Telekom Veszprém, Magyar férfi vízilabda válogatott) és üzleti vezető támogatásán túl sport mentáltréning képzéseket tart. Igenek és nemek címmel sikeres podcastműsort vezet. 2019-ben jelent meg a Győztes gondolkodás című könyve, illetve 2021-ben a második Figyelemkontroll címmel, míg 2024. nyarán a 77 Győztes eszköz segítőkártyacsomagját jelentette meg.
Előadását ajánljuk mindazoknak – szülőknek, tanároknak, edzőknek -, akik szeretnének jól és jobban dicsérni, motiválni! Akik szeretnének segíteni a gyerekeknek, fiataloknak a saját önbecsülésük kialakításában, megküzdési stratégiáik kidolgozásában.