Amikor megelevenednek gyermekkorunk autóskártyái
Veterán járművek a Múzeumok éjszakáján
Veterán járműveket nézni, azokba beülni, igazi időutazás. És rádöbbenés arra, hogy öregszünk. Mert az ember körülnéz, meglátja gyermekkori kedvenceit, fiatalkori „húdekocsijait”, és kiderül róluk, hogy már veteránok, vagyis már három évtizednél és régebb óta róják az utakat. Vagyis, hogy maga a rácsodálkozó nézelődő maga is veterán kor felett jár.
De ha nem a saját öregedésünk szempontjából tekintünk rá, már sokkal jobb a helyzet. Ugyanis ebben az esetben azt látjuk, hogy megelevenednek azok az autók, melyeket lehet, hogy csak autós kártyákon láttunk. Nagy királyok voltunk, tudtuk, hánnyal mennek, hány lóerősek, hány „köpcentisek”, de el se tudtuk képzelni, milyen lehet bennünk ülni, megfogni a kormányt, a sebváltót, rálépni a pedálra… jól van, itt állj! Ez egy kiállítás! Mondjuk, nem akármilyen.
Félszáznál is több veterán jármű várta a látogatókat a Múzeumok éjszakáján, a GAMF kar aulája mögötti téren. Személygépkocsik, motorkerékpárok és kerékpárok az 1910-es évektől a ’90-es évek elejéig, minden volt itt.
Csernák Sándortól, a Hírös Veterán Jármű Sportegyesület elnökétől megtudtuk, az egyébként is izgalmas csemegék mellett most is megjelentek igazán különleges darabok. Ilyen volt az 1910-es évekből származó Ford T-modell, mely ráadásul lábon érkezett a helyszínre. A Mercedesek pedig igen széles palettát vonultattak fel, a Pontontól (kb. 1950-től) egészen az 1990-es évek elejéig. És a Mercedesek számát gyarapította egy nagyon régi tűzoltó autó is, melynek különlegessége, az általa húzott tűzoltó szivattyú az utánfutóval. A Csonka János tervezte szerkezet teteje ugyanis üvegszálból készült, és ha megfordítjuk, mentőhajóként funkcionál. A belsejét ki lehet alakítani utasbiztossá, üléseket tenni bele, az utánfutón pedig ehhez minden eszköz megtalálható, még az evezők is.
Az idén 10 éves egyesület számos alkalommal csatlakozott már a Múzeumok éjszakája rendezvényhez, de számukra nem csak arról szól ez a hobbi, hogy elviszik és kiállítják különleges járműveiket valahol az országban, a világban. Számukra a múlt és a jelen egyaránt fontos záloga a jövőnek.
- Szeretnénk a régmúlt járműveinek világát a mai technológiákkal összekapcsolni. Ezért összedolgozunk a Neumann János Egyetem GAMF karával, és számos laborlátogatáson és egyéb programon veszünk részt közösen. Ilyenkor bemutatják nekünk azokat a technológiákat, amelyek egy veterán autó felújítása során szükséges nekünk ahhoz, hogy egy hiányzó régi alkatrész vagy szakember esetén megoldást találjunk arra, hogy az autót talpra állítsuk – mondta Csernák Sándor. Hozzátette, náluk a klubtagság nem csupán egy baráti összejövetel, hanem a találkozókon mindig igyekeznek egy pici szakmát, egy pici ismeretterjesztést becsempészni, legyen az járműves technológia vagy más ismeretterjesztő dolog.
- Jelenleg közel 40 fizetős klubtagunk van, aki aktívan részt vesznek a klub életében. Mindenkinek van egy kis feladata, akár itt, a Múzeumok éjszakáján is, a parkolástól kezdve a zsíroskenyér kenésen át egy csomó mindent együtt csinálunk. Így alakult ki egy jó kis baráti társaság, egy jó kis közösség – emelte ki az elnök.