Ezeket a szempontokat érdemes figyelembe venni bankválasztás esetén
Gondoljuk át pénzügyi céljainkat, igényeinket
Mielőtt ténylegesen nekikezdenénk utánajárni az egyes bankok nyújtotta lehetőségeknek, szolgáltatásoknak, érdemes először végiggondolnunk saját céljainkat, igényeinket, pénzügyi szokásainkat. A legcélravezetőbb, ha több hónapra visszamenőleg részletesebben is kielemezzük pénzügyi döntéseinket: általánosságban mennyit költünk alapvető szükségleteinkre, és mennyit kényelmi szolgáltatásokra? Hányszor szoktunk pénzt felvenni egy hónapban ATM-ből, illetve hányszor utalunk?
De érdemes számba venni rövid vagy hosszú távú terveinket is. Tervezünk-e például a közeljövőben lakásvásárlást? Indítanánk nyugdíj-megtakarítást? Milyen típusú pénzügyi szolgáltatásokra – hiteltermékekre, befektetési lehetőségekre – van szükségünk? Mindemellett a banki szolgáltatásokkal szemben támasztott elvárásainkat is mérlegelhetjük: milyen mértékű banki költségeket és díjakat tartunk elfogadhatónak? És mennyire fontosak számunkra az olyan digitális banki szolgáltatások, mint az online bankolás és a mobilalkalmazások?
Pénzügyi döntéseink és egyéni preferenciáink számbavétele révén mi magunk is tisztábban láthatjuk, hogy melyek azok a kritériumok, amelyek valóban fontosak számunkra bankválasztáskor, így pedig minden bizonnyal könnyebb lesz a döntés.
Ezeket a szempontokat mérlegeljük bankválasztáskor
Bankszámlanyitási opciók
Bankszámlanyitáskor rendszerint több bankszámlacsomag közül kell kiválasztanunk a számunkra megfelelő konstrukciót. Érdemes azonban már előre utánaérdeklődni annak, hogy az adott bank által kínált opciók között van-e olyan, amely teljes mértékben megfelel pénzügyi szokásainknak, és ami nem jár felesleges extra költségekkel.
Új bankszámla nyitásakor a bankok sokszor pénzjóváírási lehetőséget, illetve egyéb kedvezményeket is biztosítanak, így ezeket is tanácsos feltérképeznünk. A bankszámlanyitás a legtöbb banknál ráadásul ma már online is elvégezhető, így még bankfiókba sem kell bemennünk a szerződéskötéshez.
Díjak, kamatok
A bankok számlavezetési, tranzakciós és egyéb díjakat is felszámolhatnak, amikor a szolgáltatásaikat igénybe vesszük, ezek mértéke azonban bankokként eltérő, így tanácsos utánaérdeklődnünk, hogy az általunk preferált bankban milyen díjszabásra számíthatunk.
Fontos lehet továbbá az is, hogy a megtakarítási számlánk vagy a lekötött betétünk esetében milyen kamatlábakat határoz meg a bank, éves szinten. A díjakról és a kamatokról rendszerint az adott bank hirdetményében tájékozódhatunk, de akár személyesen is érdeklődhetünk valamelyik bankfiókban.
Megtakarítási lehetőségek, hitelkonstrukciók
Habár a hiteligénylést és a megtakarítási számla nyitását sem szükséges ugyanannál a banknál intéznünk, ahol a bankszámlánk van, számos előnye van annak, ha mégis így teszünk. Egyetlen banknál tartva a számlánkat és esetleges hitelünket, egyszerűbb lehet a pénzügyeink nyomon követése és kezelése, valamint jó eséllyel a tranzakciós díjak is kedvezőbbek lesznek. Ha kilátásban van, hogy hitelt vennénk fel vagy takarékoskodnánk, mindenképp járjunk utána ezen lehetőségeknek is, mielőtt számlát nyitnánk.
Online és mobilos ügyintézési lehetőségek
A netes vagy mobilos bankolás ma már korántsem csak kényelmi funkció – számos élethelyzetben szükségünk lehet arra, hogy online is hozzáférjünk a bankszámlánkhoz, illetve bizonyos tranzakciókat végre tudjunk hajtani. Sürgős utalás vagy számlabefizetés, utazás közbeni bankkártyás vásárlások, egyenleg-ellenőrzés, de akár újabb szolgáltatások igénylése vagy módosítása esetén is jól jön, ha azonnal elérjük a különböző banki funkciókat.
Az elhelyezkedés nem minden
Sokan hajlamosak az alapján választani bankot, hogy melyik esik a lakó- vagy a munkahelyükhöz közel. Habár ez kétségkívül fontos kényelmi szempont lehet a mindennapi tranzakciók során, mégis könnyen eleshetünk a számunkra kedvezőbb feltételektől és szolgáltatásoktól. Előfordulhat, hogy egy másik bank távolabb helyezkedik el, mégis jobb feltételeket kínál, vagy olyan speciális szolgáltatásokkal rendelkezik, amelyek sokkal inkább megfelelnek az igényeinknek és pénzügyi terveinknek.
Emellett a digitális bankolás térnyerésével a távolság kevésbé fontos szemponttá vált, hiszen egyre több banki szolgáltatást elérünk az online felületekről vagy mobilalkalmazásokból, amelyeken keresztül könnyedén intézhetjük pénzügyeinket akár otthonról vagy bármely más helyről is. Ezért érdemes alaposan mérlegelni az egyes bankok kínálatát és szolgáltatásait, még akkor is, ha az adott pénzintézet fiókjai távolabb esnek tőlünk.
Ez a cikk egy fizetett promóció, támogatott tartalom, megrendelője a K&H Bank Zrt. A cikkben hivatkozott termék vagy termékek részletei és feltételei a K&H Bank személyes ügyfélpontjain és honlapján (www.kh.hu) érhetők el.