Legendás autómodell a GAMF aulájában

Amerikában építették, Hollandiában használták, Biatorbágyon egy logisztikai cég központjába került, majd tavaly Kecskemétre érkezett az egyetemre az autó történelem egyik ikonikus járműve a Ford T - Modell teherautó változata. Az idén 97 éve annak, hogy legurult az amerikai gyártószalagról a szép jármű. Annak idején egy gyári fülkével és platóval ellátott, teljesen összeszerelt teherautó ára 1926-ban körülbelül 325 dollár volt. Egy amerikai munkás több havi fizetése. Egy ilyen Ford teherautót vásárolt meg a Hollandiában a klunderti Rynart cég 1928-ban, amely szállítmányozással foglalkozott.
Ő annak idején, mint logisztikai szakember kapcsolatban állt a holland nagyvállalattal. Amikor Biatorbágyon a vállalat negyedik, a legnagyobb logisztikai centrumát építette fel Franck Rynart, a cégalapító unokája, akkor hozatta el a nagyapa ikonikus járművét Hollandiából az átadó ünnepségre. A teherautó fontos szerepet játszott a cég történetében, és mint egy tiszteletre méltó családtaghoz, úgy viszonyultak a vállalatnál a járműhöz. A hazai Rynart cég azonban 2007 októberében bedőlt, és Közép-Európa egyik legnagyobb logisztikai-szállítmányozási cége felszámolásra került. A telephelyet a hollandiai CTP ingatlanfejlesztő vállalkozás vette meg, amely nem tudott mit kezdeni a koros, de jó állapotban lévő Ford teherautóval.

Dr. Valentinyi Zoltán, aki kapcsolatban állt az ingatlanos vállalkozással egy üzleti tárgyalás során érdeklődött a jármű sorsával kapcsolatban. A cég vezetésének nem voltak konkrét tervei az autót illetően. Amikor a logisztikai szakember felvetette, hogy a teherautónak méltó helye lenne a kecskeméti egyetem műszaki karának az aulájában, akkor szerződést kötöttek, hogy öt évre az egyetem ad helyet a Fordnak. Egy traileren Kecskemétre szállították tavaly, majd elhelyezték a kis előadó mellett. Ennek is külön története van, mesélte az egyetemi tanár. Az aula nyílászárói alacsonyabbak, mint a Ford vezetőfülkéjének a tető magassága. Így le kellett az első kerekeket szerelni, és a laprugók alá deszkákat erősítve tudták csak betolni a teherautót. Kettő centiméteren múlott, hogy a Ford beférjen a kiszemelt helyre. Az érkezésekor rögtön körbe állta 80 -100 diák. A műszaki érzékkel megáldott egyetemisták ugyanis megérezték, hogy a jármű nagy idők tanúja és szereplője lehetett. Ráadásul az egyik tervezője a makói származású Galamb József volt.
