„Pozitív élményként éltem meg az iskolai mindennapokat!”

Interjú Ludman Lucával, a kecskeméti Mercedes-Benz Iskola első, két nyelven érettségiző évfolyamának diákjával

2025. 07. 10., 16:02
2025-ben történelmi pillanatot éltek meg a kecskeméti Mercedes-Benz Iskola falai között: az első végzős évfolyam kettős érettségi bizonyítvánnyal búcsúzott az intézménytől. A tanévzárás után az egyik végzős diákkal, Ludman Lucával beszélgettünk az elmúlt öt évről, kihívásokról, élményekről és arról, miért érezte magát igazán otthon ebben az iskolában.
Ludman Luca erős érzelmi kapcsolatot alakított ki Mercedes-Benz Iskolával (Fotók: Banczik Róbert)

– Miért döntöttetek úgy a családoddal, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz Iskola kétnyelvű képzésében veszel részt?

– A döntés családi indíttatásból is jött: anyukám a Mercedes-Benz Gyárban dolgozik, így hallottunk a német iskola lehetőségéről. Nyolcadik félévkor éppen iskolát kerestem, és a kétnyelvű, kettős érettségi lehetősége nagyon vonzó volt számomra. Már az általános iskola negyedik osztályától kezdve tanultam németül, úgyhogy nem volt teljesen ismeretlen terep – inkább kihívás, hogy elmélyítsem a tudásomat. Hamar megláttuk a döntés helyességét, a tanórák felépítése, a tanárok személyisége és tanítási stílusa élvezetessé tette a tanulást.

– Hogyan indult a tanulmányi utad?

– 2020 augusztusában kezdtük nulladik, azaz nyelvi előkészítő évfolyammal. Akkor heti 20 németóránk volt, emellett csak pár tantárgyat tanultunk – például a magyart, az angolt, a tesit, a matekot, de a magyaron kívül azokat is németül. Az ezt követő években a magyar nyelv és irodalom, a biológia és a kémia tantárgyak oktatása zajlott magyarul.

A cél az volt, hogy elérjük azt a szintet, amivel a többi tantárgyat is németül tudjuk tanulni. Nekem előtte is volt német alaptudásom, de itt vált használhatóvá, ami, úgy gondolom, hogy a képzés egyik legnagyobb előnyévé vált.

– Mit jelent az, hogy „kettős” érettségi?

– A végén külön magyar és külön német érettségi bizonyítványt kaptunk. A német érettségi ugyanolyan, mintha Németországban végeztem volna el a gimnáziumot – ez azt jelenti, hogy a németországi egyetemekre való jelentkezéshez nem szükséges külön eljárás.


– Milyen kihívásokat hozott az új iskolarendszer és kulturális közeg?

– Meg kellett szokni, hogy nemcsak a nyelv, hanem az iskolai kultúra is más. De ez hamar teljesen természetessé vált, nagy segítségünkre volt ebben német anyanyelvű tanáraink közvetlensége és nyitottsága. Olyan különbségekre gondolok, mint például, hogy ünnepeltük a német nemzeti ünnepeket is, mint az október 3-ai német egység napját. Eközben a magyar hagyományokat is átvittük, például mi vezettük be itt a szalagavatót. A tanárok és az iskola is nyitott volt ezekre az ötletekre.

– Szerinted mennyi idő alatt áll át egy átlagos magyar diák? Mennyi idő alatt érzi magát komfortosan ebben a rendszerben?

– Magát a rendszert megszokni pár hónap… Főleg nulladikban, ahol „kis adagokban” kaptuk az új ingereket. Csak 9. után kellett már az összes tantárgyat németül tanulni, de addigra beleszoktunk a módszerbe az első néhány tárgynak köszönhetően. Ezt követően már minden sokkal egyszerűbb.

És mikor érkezett el az a pillanat, amikor már magabiztosan használtad a nyelvet?

– Folyamatosan erősödtek meg ezek a készségeink. Mivel német tanárok vettek körül bennünket, muszáj volt használni a nyelvet. Nincs olyan, hogy most nem, mert akkor nem tudsz kommunikálni a tanáraiddal. Tehát emiatt folyamatosan fejlődünk.

– A nyelvi előnyökön túl milyen készségeid erősödtek ebben a közegben? Mit tapasztaltál a tanítási módszerekben?

– Az itteni oktatás nagyon más, mint a klasszikus magyar rendszer. Itt nem a magolásra, hanem az értő tanulásra helyezik a hangsúlyt. Gyakorlatias tudást várnak el, amit használni is tudunk – például sok prezentációt készítettünk, szerepeltünk, beszéltünk, még az érettségin is. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ma már magabiztosan tudok kiállni emberek elé, ami öt éve még elképzelhetetlen volt számomra.

– Milyen kapcsolatotok volt a Mercedes-Benz Gyárral, mennyire nyitott az itt végzettek útja abba az irányba például?

– Egyszer voltunk gyárlátogatáson, ahol bemutatták a duális képzést – ez egy komoly lehetőség azoknak, akik a gyárban szeretnének tanulni vagy dolgozni. Ha úgy hozná a jövő, én is szívesen választanám ezt az utat. Rövidesen azonban Bécsbe fogok kiköltözni és ott egy családnál a gyerekek ellátásában segíteni. Anyukám is ennél a családnál dolgozott korábban, így tudom, hogy ez nagyon jó lehetőség lesz, hogy tapasztalatot, élményeket szerezzek és mindemelett a nyelvtudásomat is továbbfejlesszem. Mindazonáltal úgy gondolom, ha akár ott Bécsben is bármilyen tanulási lehetőség adódna, semmiképpen nem zárkóznék el előle.

– Mit tanácsolnál azoknak, akik most gondolkodnak azon, hogy ide jöjjenek?

– Elsősorban azt, hogy legyenek nyitottak az új dolgokra és az őket érő új kulturális ingerekre. Azután, hogy ne féljenek megszólalni! Senki nem fog kinevetni, ha hibázol – a tanárok épp azért vannak, hogy kijavítsanak és segítsenek. Csak így lehet fejlődni. És ne adják fel az elején, mert minden segítséget megkapnak, amit csak lehet. A tanárok nagyon segítőkészek, mindig az érdekeinket nézték.

Mi fog a legjobban hiányozni az iskolából?

– A közösség. Az osztály nagyon összekovácsolódott. Az utolsó hetekben például szerenádoztunk, az iskolában aludtunk, és feldíszítettük az egész épületet az Abi-streich nevű német tradíció jegyében. (Ez egy német iskolai hagyomány, amikor az érettségizők az utolsó tanítási napjukon tréfás módon "átveszik" az iskolát, vicces programokat, csínyeket vagy meglepetéseket szerveznek a tanároknak és a diákoknak – a szerk.) De a legfontosabb az, hogy itt soha nem éreztem gyomorgörcsöt, amikor bejöttem. A tanárok soha nem félemlítettek meg, nem volt kivételezés – itt mindig mindenki számított. Úgyhogy, pozitív élményként éltem meg az iskolai mindennapokat!

Teljes értékű német iskola Kecskeméten

A kecskeméti Mercedes-Benz Iskola a Magyarországi Német Általános Művelődési Központ kihelyezett tagintézménye. Az iskola első érettségiző évfolyamának tizenhat diákja 2025. június 20-án ünnepélyes keretek között vehette át magyar és német érettségi bizonyítványát. Az érettségizőket többek között Kirsten Ahlers, a Német Nagykövetség Budapest Kulturális Osztály Vezetője és Szetei Hajnalka, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is köszöntötte. A Mercedes-Benz Iskolát 2009-ben alapították, majd egy átfogó iskolafejlesztési koncepció eredményeként 2021-ben hivatalosan elismert Külföldi Német Iskolává vált – ezzel bekerült a világszerte működő, mintegy 140 intézményt magába foglaló iskolahálózatba. A kétnyelvű oktatás révén kiváló nyelvi készségekkel, a nemzetközi csereprogramok által pedig kimagasló kulturális kompetenciákkal gazdagodhatnak a tanulók, az itt megszerzett bizonyítvány lehetővé teszi a diákok számára, hogy tanulmányaikat egyenlő eséllyel folytathassák magyarországi és németországi főiskolákon és egyetemeken, valamint növeli lehetőségeiket a nemzetközi munkaerőpiacon.