Készül a lóhere alakú csomópontunk

2025. 01. 15., 17:15
A tervek szerint halad a tavaly ősszel megkezdődött, lóhere alakú csomópont, vagyis az M5-M44 csomópont építése. Az M44 mielőbbi forgalomba helyezhetősége miatt az 5 sz. főúti csomópont előrehaladottabb állapotban van. Elkészült az 5. sz. főúton a két körforgalom, valamint az M44 le- és felhajtó ágai is. Várhatóan február végétől az 5. sz. főút új szakaszára terelik a forgalmat.
Fotó: Molnár H. Boglárka
A galéria 43 képet tartalmaz

Az M44 autóút munkálatai 2016 óta folyamatosan folynak, megépítésével 2x2 sávos gyorsforgalmi úti összeköttetés valósul meg az M5 autópályától, Kecskemét térségétől Békéscsabáig, távlatban pedig az országhatárig. Eddig Szentkirály és Békéscsaba között összesen 93 km készült el.

Az utolsó szakasz, ami tulajdonképpen a pontot jelenti az i-re, most van építés alatt. Ez egy 33,6 km hosszú szakaszt jelent Kecskemét-Szentkirály között.

Így jutunk el oda, hogy az M44 be tud csatlakozni az M5-ös autópályába és egészen Budapestig Békéscsabától 2x2 sávon tudnak közlekedni az autósok, ami a közlekedésbiztonság szempontjából, illetve a menetidő szempontjából is nagyon-nagyon jelentős lépés lesz.

Az utolsó szakasz, ami tulajdonképpen a pontot jelenti az i-re, most van építés alatt. Ez egy 33,6 km hosszú szakaszt jelent Kecskemét-Szentkirály között. Így jutunk el oda, hogy az M44 be tud csatlakozni az M5-ös autópályába és egészen Budapestig Békéscsabától 2x2 sávon tudnak közlekedni az autósok, ami a közlekedésbiztonság szempontjából, illetve a menetidő szempontjából is nagyon-nagyon jelentős lépés lesz.
—nyilatkozta a Kecskeméti Médiacentrumnak Kiss Boglárka, az Építési és Közlekedési Minisztérium vezető kommunikációs munkatársa.

Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, szükség van az M44 az 5. sz. főúttal és az M5 autópályával épülő két külön szintű csomópontjának a megépítésére.  

Az egyik az 5-ös számú főút csomópontja az M44-el. Itt az volt a célja a vállalkozónak, hogy az itt kiépülő csomópontot minél előbb forgalomba kell helyezni azért, hogy az M44-et át tudjuk adni a forgalomnak. Ebből kifolyólag a munkálatok szempontjából ez a csomópont nagyon előrehaladott állapotban van. Elkészült az a két körforgalom, amely ehhez a csomóponthoz kapcsolódik, valamint azok a fel- és lehajtó ágak, amelyek majd a közlekedést biztosítják az M44 elkészülő utolsó szakaszához
— mondta el Kiss Boglárka.

Várhatóan február végétől az 5. sz. főút új szakaszára terelik a forgalmat.  Az 5. sz. főúton Kecskemét felől, – és az M44 átadása után az M44 felől is – az M5 autópályára való felhajtás továbbra is biztosított lesz. A lóhere alakú, vagyis az M5-M44 csomópont építése is megkezdődött tavaly ősszel az autópályánál.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium munkatársa továbbá elmondta, hogy földmunkákkal kezdődtek a munkálatok, kiépültek a depóniák, ami azt jelenti, hogy odahordták a töltésépítésekhez szükséges földmennyiséget. Megtörténtek a próbacölöpözések és jelenleg a hidak cölöpözése, illetve a híd-háttöltéseknek az építése zajlik.

Ahogy egy picit megenyhül az idő, megint elkezdődhetnek a földmunkák, tehát az út töltésépítési munkái lesznek a fókuszban – tette hozzá.

Az M44 5. sz. főút és Szentkirály közötti átadása az idei év első felében várható, míg a teljes csomópont 2027 elejére készülhet el. A jelenleg lezárt csomópont helyén a vidéki Magyarország egyik legnagyobb csomópontrendszere épül, melynek oka, hogy itt fog találkozni egymással az M5 autópálya, az 5. sz. főút, a most becsatlakozó M44-es autóút és a jövőben a dunaújvárosi Pentele híd, valamint a Dunántúl irányába épülő gyorsforgalmi út. Emiatt a csomópontokat úgy kellett kialakítani, hogy a le- és felhajtás minden irányból minden irányba megoldott legyen.