A digitalizáció bennszülöttei

Egy generációt nehéz egyértelműen definiálni, de a szakértők általában az egymást követő 15-20 évben születettek összességét értik alatta, akiket közös élmények és értékrendek kötnek össze. Szabó Zoltán, a rendezvény moderátora, a huszadikszazad.hu főszerkesztője felidézte, hogy az ő gyermekkorában például a magyar futball és a '60-as évek rockzenéje volt meghatározó élmény számára.
Bereczki Enikő generációkutató - miközben bemutatta A rejtélyes Z generáció című új könyvét - az alábbi csoportokat különböztette meg az előadásában.
Az Építők generációja (1945 előtt születettek): Ők az elpusztított ország újjáépítésének és a szocialista világ felépítésének résztvevői és tanúi.
A Baby boomerek (1946-1965): A második világháború utáni népességnövekedés idején születtek.
Az X generáció (1965-1980): A Douglas Coupland által elnevezett generáció, amely itthon mintegy 2,5 millió főt tesz ki. Fontos szerepet játszottak idehaza a rendszerváltásban.
Az Y generáció (1980-1995): A baby boomerek gyerekei, számuk körülbelül 1,7 millió
A Z generáció (1996-2010): A digitális bennszülöttek
A Z generáció tagjai, akik közül egyre többen lépnek most a munka világába, körülbelül 1,2-1,3 millión vannak, és Bács-Kiskun vármegyében is jelentős számban képviseltetik magukat. Ők a legtöbb esetben az X generáció gyerekei. A Z generáció figyelemfókusza rendkívül rövid, és alig öt-tíz perc után elvesztik az érdeklődésüket. Míg az idősebb generációk képesek voltak elmélyülni egy Jókai-regényben, addig a Z generáció többségének ez komoly kihívást jelent. Ugyanakkor a digitális térben rendkívül otthonosan mozognak, gyakran több eszközön is egyszerre. A közösségi média, a streaming szolgáltatások és az online kommunikáció szerves részét képezi az életüknek.

Viszont jellemző, hogy a „Z” tagjai kiemelkedően tájékozottak a globális eseményekkel kapcsolatban, és különösen érzékenyek a társadalmi igazságosság, a környezetvédelem és a társadalmi sokszínűség kérdéseire. A szakirodalom szerint ez a réteg friss szemléletet és új készségeket hoz a munkaerőpiacra. Fontos számukra a rugalmasság, a munka-magánélet egyensúlya és a fejlődési lehetőségek. A munkaadóknak ezért is érdemes megismerni a generáció sajátosságait, és alkalmazkodniuk kell az új elvárásokhoz, és érdemes elolvasniuk Bereczki Enikő könyvét.
Az előadás végén Bereczki Enikő elmondta, hogy a Z generációt az Alfa generáció követi majd. Róluk a kutatók még nem tudnak annyit, mint az elődjeikről. Viszont ezeket a fiatalokat gyakran nevezik "képernyő-generációnak" is, mivel korán találkoznak az okostelefonokkal, táblagépekkel és streaming szolgáltatásokkal. Az Alfa generáció tagjai az első generáció, amely teljes mértékben a digitális korban nő fel.
