Az életed nélkülem – Rubi Anna filmje az Otthon moziban
Az életed nélkülem története az elmúlt évtized második felében kezdődött. 2017-ben történt, hogy a Társaság a Szabadságjogokért nevű civil szervezet jogi aktivistái elvállalták hat fővárosi család jogi képviseletét egy, az állam ellen indított perben. Az idősödő korban lévő, egyedülálló nők életének közös pontja az volt, hogy mindannyian halmozottan sérült, értelmi fogyatékkal élő, napi 24 órás gondozást és felügyeletet igénylő, felnőtt korú gyermeket nevelnek. Magyarország 2007-ben csatlakozott ahhoz az ENSZ egyezményhez, amely szerint az ebbe a kategóriába tartozó állampolgárokat megilleti a támogatott lakhatás, amelyet kis létszámú lakóotthonok formájában biztosít az állam. Mivel ez a feltétel 10 évvel az egyezmény hazai ratifikálása után sem teljesült, döntöttek az érintett szülők az állam ellen indítandó per mellett. Azt szerették volna elérni, hogy gyermekeik ne a fővárostól több száz kilométerre lévő, a személyes igényekre csak kevéssé figyelni tudó, tömeges ellátást nyújtó intézetekbe kerüljenek, hanem az egyezmény szellemében, a szülők lakhelyéhez közel jussanak támogatott lakhatáshoz, ahol a rendszeres találkozás és kapcsolattartás továbbra is biztosított lehetne az idősödő szülőkkel, illetve akkor is megnyugtató módon folytatódna az ellátásuk, ha a szülők életideje véget ér.
Rubi Anna a per indítása idején a TASZ alkalmazásában állt videós újságíróként, és rövid idő alatt megérezte a témában rejlő dokumentumfilm lehetőségét. Állását feladta, és hosszabb előkészítő fázis után 2018-ban elkezdte a tényleges forgatást. Éveken át követte a per eseményeit, fejleményeit, abszurditásait egészen a szülők számára kedvező ítélethozatalig, majd a Kúria azt felülíró döntéséig. Rögzítette a családok életének alakulását, küzdelmüket a mindennapok rutinszerűen ismétlődő feladataival, és azt a folyamatot, amelynek eredményeként mély barátság is kialakult a szereplők között a sorsközösségen túl. A rendező, aki a film operatőre is volt egyben, kamerájával beköltözött az érintett családokhoz, és közös bizalmon alapuló viszonyt alakított ki a szülőkkel és felnőtt korú ápoltjaikkal is. Ugyanakkor a műfajra jellemző objektivitással, hibátlan ízléssel és mértéktartással, a kellő távolságot megtartva fotografálta végig a történteket. Nagyobb stáb csak a bírósági jelenetek forgatása közben állt a rendelkezésére, ekkor Halász Júlia állt a kamerák mögött. Az utómunkálatok idején Hack Júlia vágó és Szentpéteri Áron producer voltak a rendező segítségére. A film társproducerei Cseke Eszter és S. Takács András, az Ont he Spot alkotói voltak.
A film végső, 72 perces változata idén készült el, és került rögtön a nemzetközi figyelem középpontjába. A 2024 augusztusában megrendezett Szarajevói Filmfesztivál dokumentumfilm szekciója Az életed nélkülem című filmmel kezdődött. A filmet telt ház előtt vetítették, és az eredményhirdetéskor a fesztivál Emberi Jogi Díját érdemelte ki a zsűritől. Az elsőfilmes rendező idő közben a 21. Verzió Filmfesztiválról is elhozta a legjobb magyar filmnek járó díjat.
Az életed nélkülem nem ígér könnyű szórakozást, de az elkészült alkotás, a nyomasztóan nehéz feldolgozott téma mellett bőven tartalmaz életigenlő, humoros, önfeledt, pillanatokat is mind a szülők, mind gyermekeik részéről. Rubi Anna a szombati közönségtalálkozón örömmel avatta be közönségét a film készítésének műhelytitkaiba, és érzékeltette azt is: ha megfelelő téma kínálkozik, nem retten meg egy újabb dokumentumfilm elkészítésétől. És aki visszafogottan elmesélt, szép és katartikus emberi történetekre vágyik, és tisztában van vele, hogy e történetek jelentős részben heroikus küzdelmek lenyomatai, keresse a filmet az RTL+ streaming felületén!