Kezdődik az M9-es tervezése

2024. 06. 05., 20:13
Aláírták az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as számú főút közötti szakasz tervezésére szóló szerződést ma délután Nemesnádudvaron. Az új szakasz tehermentesítve az M0-át, közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Duna-Tisza köze és Dunántúli térségei között. Az új nyomvonalon tervezett 60km-es 2x2 sávos úton 8 db külön szintű csomópontot, komplex pihenőhelyet alakítanak ki.

Aláírták az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as számú főút Dusnok és Tompa közötti szakaszának tervezésére szóló szerződést ma délután Nemesnádudvaron. Az új szakasz tehermentesítve az M0-át, közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Duna-Tisza köze és Dunántúli térségei között. A mintegy 6 milliárd forintos tervezést az Unitef - Tura-Terv - Utiber konzorcium végzi.

Az 51-54-es főutak közötti szakaszon már a 2010-es években megkezdődött a kivitelezés, s azóta is napirenden van az új, déli határhoz közelebb lévő kelet-nyugati tengely fejlesztése. Az akkor megkezdett projekthez képest a jelen beruházás kb. hatszor akkora szakaszt érint, ami nem csak ezt az új tengelyt fejleszti, hanem a határmenti kapcsolatokat is.

A tervezett beruházás a korábban megépült Szent László Duna-hidat is magába foglaló M9 folytatásaként az 51-es főúttól Dusnok és Sükösd térségéből indulva halad Nemesnádudvar és Érsekhalma között. Jánoshalma térségében kettéválik, egyik ágon pedig dél felé fordul és Kisszállás közelében az 55-ös főutat keresztezi, ahonnan tovább haladva éri el Tompát. Az új nyomvonalon tervezett 60 km-es 2x2 sávos gyorsforgalmi úton 8 db külön szintű csomópontot, komplex pihenőhelyet alakítanak ki. Emellett a mezőgazdaság ingatlanok megközelítéséhez párhuzamos földutak is szerepelnek a tervekben, továbbá felújításra kerül az 53-as főút Kiskunhalas és az 55ös főt között található szakasza is.

A fejlesztés célja Magyarország hagyományos Budapest központú sugaras úthálózatának oldása a kelet-nyugati irányú tengely kiépítésével, illetve közvetlen kapcsolat biztosítása a Duna—Tisza köze és Dunántúl térségei között. Hosszútávon kitűzött cél a Balkán és Nyugat-Európa közötti tranzitforgalom gyors, biztonságos levezetése. A tervezési feladat nyertese az Unitef – TuraTerv – Utiber konzorcium, a végleges kiviteli tervek 2027. II. félévben várhatóak. Ezt követően kormányzati döntés alapján kerülhet sor a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzés elindítására, mellyel részben egy időben zajlik a területszerzési és terület előkészítési folyamat.