Modernizálják a kecskeméti barokamrát
KÖZLEMÉNYAki katona, tudja, hogy minden út Kecskemétre vezet. Van, aki alkalmassági vizsgálatra megy, s van, akinek egy úgynevezett speciális repülőorvosi alkalmassági vizsgálatot kell teljesítenie. A Repülőorvosi Vizsgáló Osztályon gyakorlatilag mindenki megfordul, aki a légierőnél fedélzeten – úgymond - szakszolgálati tevékenységet végez. Nemcsak a pilóták, hanem a navigátorok és bizonyos esetben a repülőműszaki állomány szakszolgálata is. Ezen kívül az osztály a búvárokkal nyomáskiegyenlítést szokott gyakoroltatni, az úgynevezett zuhanópróbával, de van olyan ejtőernyős képzettség is, ami szintén feltételezi a barokamra vizsgálatot.
Dr. Kuti Norbert alezredes, a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa elmondta, hogy várhatóan szeptemberben kezdődnek a gépészeti előkészületi munkálatok. „Ezzel párhuzamosan még a régi technikával üzemeltetjuk egészen jövő év január elsejéig kamrát. Ezt követően egy 40 napos leállási időszak alatt átállunk az új technikára, és ha minden a tervek szerint halad, akkor 2025. február végén már az új rendszerrel tudunk ismételten vizsgálatokat végezni.”
A vákuumszivattyúk és a teljes elektronikai vezérlés cseréje során a korábban használt, mára elavult technológiát egy korszerű digitális eszközrendszer váltja fel. Ennek eredményeként jelentősen olcsóbbá válik a barokamra üzemeltetése. A részleges felújítás nem változtat a kamra belső kinézetén, de jelentős előrelépést jelent az üzemeltetés terén. Az új technológia megbízhatóbb és könnyebben vezérelhető lesz, ami megkönnyíti a munkát a szakemberek számára.
De mit is érdemes tudni a barokamráról? A kecskeméti barokamra testét 1972-ben gyártották és az 1970-es évek közepén helyezték üzembe. Mondhatni lassan 50 éve az eredeti formájában, és a konstrukciós elveknek megfelelően működik. „Többféle vizsgálati típussal futunk, és ennek megfelelően különféle magassági profilokkal más-más vizsgálati időtartamban. Gyakorlatilag az országban teljesen egyedülálló, de Európának ezen a részén is egy unikális műszer ez a barokamra. A '60-as, '70-es években Budapesten, a Gyáli úton volt még egy hasonló, de nem ilyen szinten műszerezett kamra, amit a polgári repülésben használtak, de ez már évtizedek óta működésképtelen” – tette hozzá a főorvos.
A barokamra kuriózum, hiszen jelenleg Magyarországon ez az egyetlen működő, és aktívan használatban lévő, hypoxiás „edzéseknek”, vizsgálatoknak otthont adó barokamra.
Évente több szakmai és forgató csoport is ellátogat a kecskeméti intézménybe, hogy megnézhesse, és megismerhesse a „felszállás” közben végbemenő élettani folyamatokat. A látogatók mindig érdeklődve fogadják a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály orvosainak beszámolóját, hiszen az itt szimulált állapot élettani háttere gyakorlatilag senki számára nem ismert a hétköznapokban.
Az intézményben folyó szakmai munka és tanítás se hagyható figyelmen kívül, ugyanis az intézet ad otthont a Szegedi Tudományegyetem Repülő- és Űrorvosi Tanszéknek, dr. Szabó Sándor ezredes, a Magyar Honvédség repülő főszakorvosa vezetésével. A tanszéken graduális és posztgraduális képzései folynak Szegeden, a gyakorlati képzésnek, szakvizsgára való felkészítésnek pedig a kecskeméti intézmény ad helyet.