Kecskemét(iek) a nagyvilágban
A felújított egri bazilikában mutatták be Magda Dávid oratóriumát
Az elmúlt hétvégén dr. Ternyák Csaba érsek hívására főegyházmegyei találkozóra gyűltek össze a hívek Egerben. A felújított egri bazilikában ünnepi szentmisét tartottak annak örömére, hogy véget ért az öt éve kezdődött beruházás, amelynek köszönhetően két ütemben kívül és belül is megújult az épület. Az alkalmon részt vett számos római és görög katolikus egyházi vezető, az Egri Főegyházmegye papságának jó része, szerzetesek, valamint több világi vezető is. Michael W. Banach pápai nuncius Ferenc pápa nevében köszöntötte a megjelenteket, majd beszédét követően dr. Ternyák Csaba ment körbe a bazilikán és áldotta meg annak teljes épületét. Az ünnepségsorozat részeként szombat délután mutatták be a Kecskeméti Kodály Iskola volt diákja, Magda Dávid erre az alkalomra komponált művét, a Jézus csodatételei című oratóriumát.
Magda Dávid 1984. március 9-én Egerben született. Ötévesen kezdett el zongorázni. 1998-ban Réz Lóránt vezetésével kezdte meg orgonatanulmányait. 2000 és 2004 között Kecskeméten, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult Révész Lászlónál. Ezt követően felvételt nyert a Szegedi Zeneművészeti Főiskolai Kar egyetemi szakára, ahol dr. Csanádi Lászlótól gyarapította tudását. 2012 és 2015 között a svédországi Göteborgi Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait (improvizáció, egyházzene). Több nemzetközi és világhírű orgonaművész, például Frédéric Blanc, Lehotka Gábor, Anders Bondeman, Pálúr János, Gárdonyi Zsolt és Franz Danskagmüller mesterkurzusán vett részt. 2006-ban kiemelt díjat nyert a Szegedi Orgonaversenyen, egy évvel később pedig második helyezett lett a Nemzetközi Temesvári Orgonaversenyen. 2010-ben a Szegedi Orgonaverseny ifjú művészek kategóriájának nyertese lett, és még ugyanebben az évben harmadik helyezést ért el Olaszországban (Montecchio Maggiore), míg 2015-ben a Malmőben megrendezett zeneszerzésversenyen a második díjat vehette át. Svédországi képzését követően öt évig az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen tanított orgonát, zongorát, improvizációt és zeneelméletet, majd Szegedre költözött, ahol azóta is aktívan alkot és koncertjeire készül egyházzenei munkája mellett.
Magda Dávid egri kötődése révén adódott, hogy dr. Ternyák Csaba egri érsekkel megosztotta zenei ötletét, miszerint Jézus csodatételeiből komponálna egy oratóriumot a Bazilika újraszentelésére. Ezt nagy örömmel fogadta az egri érsek, sőt az előadás megvalósításához szükséges segítséget is felajánlotta. A komponálást 2022-ben kezdte el a szerző a szövegkönyv gondos megalkotása után. „Jézus olyan csodáit próbáltam kiválasztani a műhöz, amelyek zenei szempontok alapján is jól illeszkedtek a koncepcióhoz: körülbelül egyórás terjedelmű zene szülessen és a dramaturgiája is egy egésszé érhessen össze” – emlékezett vissza a mű születésére a szerző.
A darabban a Nyitányt követően több csoda elevenedik meg (Péter csodálatos halfogása, Két vak meg egy néma, Kenyérszaporítás, Lázár feltámasztása, Jézus a tengeren jár, Jézus megjelenik az apostoloknak), melyeket összeköt egy visszatérő, zeneileg mindig más formába öltöztetett gregorián dallamra épülő anyag. A mű végén pedig egy fúga szólal meg, amely az oratórium zárásához, a Keresztség Parancsaihoz vezet. „Egyik legizgalmasabb és legmagasztosabb téma, amit saját zenei nyelvemmel egészíthettem ki. Kiemelkedő helyet kapott az életemben ez a mű” – tette hozzá Magda Dávid.
A zenekarra, vegyeskarra, fiúkórusra, szólistákra és orgonára írt darabot szombat délután Bakos Kornélia (evangélista), Kolozsi Balázs (Jézus), Cser Péter (Simon Péter és Tamás), Pap Nikoletta (Márta és a Vak 1.) és Bita Boglárka (Mária és a Vak 2.), valamint a Cantus Agriensis, a Cardinal Mindszenty Kórus, a Szent Ferenc Kórus, az Argenteus Kamarakórus, az Egri Érseki Fiúkórus, a Camerata Miskolc és Kubík Tamás (orgona) szólaltatta meg, az ősbemutató dirigense Gergely Péter Pál volt.
„Az alkalom felejthetetlen élmény volt! – összegezte élményeit Magda Dávid. – Az, hogy egy szerző életében egy ilyen különleges és jeles esemény kapcsán megszólaljon egy ekkora apparátusú mű, az egy áldás, egy ajándék. Külön megtiszteltetésként éreztem, hogy rengeteg ember hallhatta a művet és a visszajelzésekből megítélve – ide értve az összes előadóművészt, szólistát – ez egy szerethető, nagyon fülbemászó darab, mindenki kérte, hogy még sokszor szeretne ebben részt venni. Hadd meséljem el, hogy az egyik próba alatt, amikor a kórus megállt, a terem végében ülő egyik kisfiú befejezte a félbehagyott dallamot. Mindenki megdöbbent és mindenkit áthatott egy olyan érzés, mintha egy csoda történt volna velünk abban a pillanatban. Ezekért a pillanatokért valóban érdemes élni és lenni!”