Már ­tíz ­kisfilm­ népszerűsíti ­Bács-Kiskun­ értékeit

2024. 08. 26., 15:07
Újabb három összeállítással tízre emelkedett a Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület Bács-Kiskun vármegye értékeit népszerűsítő filmjeinek száma. Az Agrárminisztérium és a Hungarikum Bizottság támogatásával készült ismeretterjesztő filmek ezúttal is egy-egy kvízbe ágyazva jutnak el a vármegye oktatási intézményeibe.
A városháza dísztermének felújításáról Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere számos érdekességet osztott meg a kandós fiatalokkal, akiket ifj. Gyergyádesz László művészettörténész kísért

A Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület tagjai vallják, hogy a hungarikumokat védeni, őrizni szükséges. A szervezet vezetése ugyanakkor fontosnak tartja a nemzeti értékek ápolása és a nemzeti tudat erősítése érdekében a népszerűsítésüket is. Így – folytatva a megkezdett sorozatot – további három ismeretterjesztő film készítésével, közzétételével és megosztásával igyekeznek minél szélesebb körben megismertetni a Bács-Kiskun vármegyei kötődésű hungarikumokat, illetve kiemelkedő nemzeti értékeket.

Az Agrárminisztérium a nemzeti értékek és hungarikumok megismertetését, illetve népszerűsítését célzó pályázatának köszönhetően a Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület ezúttal három kisfilm elkészítésére nyert támogatást. A szervezet a Magyar népmesék rajzfilm sorozat, a Kodály-koncepció, valamint Kecskemét szecessziós városmagjának bemutatását vállalta.

Osztró Gábor, Gál Orsolya és Fekete Pál Péter a Kodály-koncepció témában készült összeállítás egyik forgatásán a Kecskeméti Kodály Iskolában Pawlowszki Nadjával, Timár Annával és Szörényi Mátéval

Az ismeretterjesztő kisfilmek legtöbbje egy-egy, a filmet meghatározó kerettörténetre épül, amelyet epizódszerű kitekintések szakítanak meg. Az összefoglalókon végigvonuló szálból megtudhatjuk, hogyan változott a rajzfilmkészítés folyamata az idők során, és hogy lesz-e folytatása a nagy sikerű Magyar népmeséknek.

Kecskemét szecessziós városmagját középiskolás fiatalok járják körbe, megismerve az érintett épületek múltját és jelenét, miközben az is kiderül, milyen ismertetőjegyei vannak a szeceszsziónak. A Kodály-koncepció esetén annak járt utána a stáb, hogy hogyan is értelmezhető a magyar zenetudós öröksége, hogyan ápolják mindezt Kecskemét városában, de betekintést nyerhetünk a zeneszerző nevét viselő nagy múltú iskola életébe is.

Mindhárom kisfilmben fontos szerep jut a gyermekeknek, fiataloknak. A stáb tagjai balról jobbra Gál Orsolya, Fekete Pál Péter és Szász Angéla Berenténé Szabó Ágnes óvónővel és Kalóz Dórával a Magyar népmesék rajzfilmsorozatról készült film egyik forgatásán

A nagyjából 20-30 perces összefoglalók újszerűsége továbbá, hogy minden egyes film egy-egy interjúfüzér, nincs benne narráció, így tulajdonképpen minden információ a felkért szakemberek közvetítésével derül ki.

A videókat készítők nem törekedtek minden egyes apró részlet, tudnivaló átadására az egyes hungarikumok, nemzeti értékek kapcsán, az angol felirattal is ellátott alkotások inkább figyelem- és impressziókeltő célzattal készültek.

A filmek zárásaként általában arra fókuszáltak, hogy örökségünket, a magyar kultúra évezredes értékeit, a magyarság szellemi és anyagi alkotásait, ember alkotta és természet adta értékeit hogyan őrzik napjainkban.
Valamennyi film egy-egy kvízbe ágyazva jut el a vármegye általános és középiskoláiba. A fiataloknak a videót megelőzően a hungarikumokra általánosságban jellemző kérdésekre, míg a filmet megnézve az adott nemzeti értékre vonatkozó felvetésekre kell kiválasztaniuk a megfelelő választ a felsorolt lehetőségek közül.

(x)