Zoord: koncert és kecskeméti kultúrmisszió Tajvanon, Manilában, Kambodzsában és Vietnámban
– Hogy kerül a doromb Tajvanra?
– Kevesen tudják, de Tajvanon hagyományos hangszer volt a doromb, sok száz éven keresztül. Azonban ez kissé feledésbe merült, ám egy lelkes fiatal társaság beleszeretett ebbe a hangszerbe, és úgy döntöttek, hogy felélesztik ezt a hagyományt. Az első dorombfesztiváljuk már sajnos belecsúszott a Covid járványba, amikor pedig a következőre meghívtak volna bennünket, már teljesen lehetetlen volt kiutazni. Aztán, mikor végigsöpört a járvány a világon, elakadtak a dolgok, így lényegében véve 4 év óta szerveződik ez a fesztivál. De most minden adott, így 2024. november 21-től 24-ig ott leszünk a Zoorddal. Engem, mint szóló játékost és oktatót hívtak meg, a zenekart pedig azért, mert nemzetközi szinten is az egyik legismertebb olyan képviselője a dorombzenének, akik egy mai hangzásba tudják az autentikus dorombjátékot beleilleszteni. Szeretnék ők is a fiatalokhoz eljuttatni a hangszert, annak szeretetét.
– Dorombkoncert a felhőkarcolók árnyékában?
– Tajvant nagyon sokan azonosítják a high-tech környezettel, de van egy nagyon különleges és ősi kultúrája, ami csak a szigetre jellemző. És ennek a kultúrának része a dorombjáték is. Épp ezért a fesztivál a hegyek között van, egy nemzeti parkban látogatóközpontjában, a sziget és a dzsungel közepén, különleges természeti környezetben. Tehát nem a nagyvárosi miliő, hanem pont a „vissza a természetbe” érzés adja a rendezvény alapját. Mivel a doromb egy misztikus hangszer, mely által hagyományosan misztikus lényekkel kerültek kapcsolatba az itt élők, a fesztivál tematikája is ilyen különleges, érdekes, földöntúli lesz. Előreláthatólag nagyon nagy látogatószámmal, mert azt mondták a szervezők, hogy a jegyek nagy része már elfogyott.
– Jó sok év eltelt az első felkérés óta. Találkoztatok már személyesen a szervezőkkel?
– Igen, tavaly augusztusban jártak Kecskeméten, amikor is megbeszéltük a fellépés és az oktatás részleteit. Elhoztam őket a Leskowsky Hangszergyűjteménybe is, ahol beleszerettek a múzeumba. És ettől fogva bővült a programunk. Azt kérték, hogy az oktatás, táncház és a zenekar koncertje mellett legyen hangszerbemutató is kint. Úgyhogy lényegében véve a hangszergyűjtemény delegációjaként fogunk Tajvanra utazni, így ez egy többrétű kulturális misszió lesz. A zenekarral szombat este fogunk játszani, mint fő fellépő, majd Krisztián hazarepül, mi pedig Bélával, a zenekar hegedűsével és énekesével tovább utazunk. Izgalmas feladatok várnak ránk, egészen december 4-ig.
– Ha feladat, akkor nem turistaként folytatjátok. Mi vár rátok és hol?
– Átmegyünk Manilába, a Fülöp-szigetekre, ahol a Manilai Egyetem néprajzi szakán fogunk előadást tartani, a magyar népzene és a doromb kapcsolatáról, és adunk koncertet is. Ezek után pedig Vietnám északi részén, Hanoiban, szintén az egyetemen tartunk egy előadást. Ezt követően pedig Kambodzsába utazunk. A Kambodzsa Kulturális Öröksége nevű szervezet, felvette ugyanis velem a kapcsolatot, hogy a dorombjátékot ők is szeretnék újból feltámasztani. Nagyon sokat dolgoznak ezen, és mivel ismerik a munkásságomat, felkértek, tartsak előadást, valamint workshopot, hogy másfajta játéktechnikákat is megismerjenek. És, hogy bemutassam azt, hogy alapvetően egy ősi hangszert hogy lehet újból trendivé tenni a fiatalok között, hogy mi ebben a cool, mi ebben az érdekes, hogy lehet akár modern zenében is felhasználni ilyen ősi hangokat. Hát ebből fog állni a mi kis kéthetes kanyarunk. Aztán pedig gőzerővel esünk neki a Global Vibes Dorombfesztivál utolsó simításainak, amire december 27-én kerül sor.
Csenki Csaba