A mesterséges intelligencia is besegít a turizmus fejlesztésébe

A rendezvény a „Turizmus és Vendéglátás – Együtt a jövőért” címet viselte, nem ok nélkül: a legfrissebb előzetes adatok szerint a turizmus (a vendéglátással együtt) hozzájárulása a magyar bruttó hazai termékhez (GDP) a közvetlen és közvetett hatásokkal együtt 2024-ben közel 13 százalék volt. Ez a teljesítmény nagyon jelentős, tovább lehet növelni, de csak akkor, ha az ágazati szereplők még intenzívebben fognak össze.

Slonszki Attila, a BKMKIK kereskedelmi tagozatának elnöke nyitotta meg a rendezvényt. Hangsúlyozta: Bács-Kiskun vármegyében tavaly összesen 384 ezer ember fordult meg szállodákban, panziókban és egyéb turisztikai szálláshelyeken, akik közel 895 ezer vendégéjszakát töltöttek a térségben. A vendégek 74 százaléka külföldi volt, többségük Németországból, Romániából és Lengyelországból érkezett. Megemlítette Kecskemét inspiráló adatait. A városban tavaly a vendégéjszakák száma 14-15 százalékkal nőtt, míg a külföldi vendégek száma 20 százalékkal emelkedett. A szállodai szobák kihasználtsága pedig 38-ról egészen 56 százalékra ugrott. Ez a siker részben olyan nagyszabású rendezvényeknek köszönhető, mint a Jazzfőváros, a Kurultáj, vagy a Forma-1 Magyar Nagydíj.
Az elnök után Várhelyi Miklós olimpiai bajnok, Venesz- és Aranysapka díjas, Aranykoszorús mesterszakács szólalt fel, aki a vendéglátók és az idegenforgalmi szakemberek intenzívebb összefogására hívta fel a figyelmet. Hangsúlyozta, hogy a minőségi élmény – a jó programok, a megfelelő szállás és a magas szintű gasztronómia – biztosítja azt, hogy a vendégek elégedetten távozzanak majd pedig máskor is visszatérjenek. A tervezésnek egymásra kell épülnie, és a turisztikai-vendéglátóipari szereplőknek folyamatosan kommunikálniuk kell egymással a zökkenőmentes együttműködés érdekében.

A fórum érdekes témája a Mesterséges Intelligencia (AI) használata volt. Juszkó Anita, a Four Points by Sheraton Hotel és Konferenciaközpont igazgatója "Turbózd fel a vendéglátást! – AI eszközök a hatékonyabb működésért és a kiemelkedő vendégélményért" címmel tartott előadást. Kiemelte, hogy az AI nem opció, hanem versenyelőny. Egy vezető kezében remek eszköz arra, hogy a felgyűlt rengeteg adatot rendszerezve különböző tendenciákat mutasson be a cégről. Az AI segítségével csökkenthető a költség, és növelhető a vendégélmény. Majd az AI használatának néhány példáját említette az előadó. Ilyen például az erőforrás-optimalizálás: korábbi tapasztalatok, időjárási adatok, helyi rendezvények és marketing kampányok elemzése alapján jelzi, mennyi alapanyagra és személyzetre lesz szükség egy adott időszakban. De segít például a személyre szabott kommunikáció kialakításában is. Kommunikál az okostelefonon szállást kereső vendéggel, profilalkotást végez az igények alapján. De besegít a munkatársak fejlesztésébe is elemezve a munkatársak tevékenységét, javaslatot tesz a továbbképzésre és a munkaidő beosztásra.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) alelnöke előadását követően bemutatták a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont termékeit, melyek új finanszírozási megoldásokat kínálnak a belföldi turizmus fejlesztésére. Majd szó esett továbbá a konyhatechnológiai újdonságokról, valamint a szakmai életpályamodell fontosságáról. A szakmai napon külön szekcióban kapott helyet a pénzügyi háttér is: Horváthné Huszka Bernadett, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakértője tartott ismertetőt a Szálláshely-szolgáltatók adókötelezettségeiről.
