Élő kövek legyetek! – hirdette a prédikáció és a zenemű

A zenés áhítat első perceiben a házigazda Kecskeméti Evangélikus Gyülekezet nevében Hajduch-Szmola Patrik lelkész köszöntötte a megjelenteket. A helyi közösség lelki vezetője – aki a Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Egyházzenei Bizottságának elnöke is – külön örömét fejezte ki, hogy „születnek evangélikus művek”, hogy „az evangélikus templomokban hangzanak minőségi, kortárs zeneművek”.
Ezt követően Rozmán Lajos irányításával Kéringer László (ének), Rákóczy Anna (fuvola), Puklics Kincső (klarinét), Wadi Shahin Ákos (kürt), Barcza Horváth József (nagybőgő), Holló Miklós (ütőhangszerek) és az Arte Semplice Kamarakórus (művészeti vezető Heltai-Duffek lldikó) előadásában csendült fel Tornyai Péter ÉLŐ KÖVEK – kantáta a Fasornak című műve, melynek magyar nyelvű szövegét Aradi György, a fasori evangélikus gyülekezet lelkésze és a szerző állított össze bibliai textusokból, liturgikus énekekből és szépirodalmi versekből válogatva.

Élő kövek
A mintegy félórás kantáta – melyet Rozmán Lajos így jellemzett: „Többször játszottunk már Tornyai Péter-zenét, de ilyen nagyszabásút, mint az Élő kövek, még sosem” – különös világba kalauzolta a padsorokban lévőket. Ismert evangélikus énekek épp úgy felcsendültek, mint jazzdallamok, sokat hallott bibliai idézetek épp úgy elhangoztak, mint a beat tanújaként emlegetett Sirokai Mátyás magvas gondolatai. Az egyik pillanatban lamentáló, máshol lüktető, pulzáló és rezgő zenei motívumok váltakozása megkülönböztetett figyelmet igényelt az előadóktól és a hallgatóktól egyaránt.
Szerző a művéről
Az est folytatásában Aradi György hirdette az igét. A fővárosi gyülekezet lelkésze gondolatait a hallgatóságot megszólítva a Tornyai-mű üzenetéhez társította: „Nem egy kapcsolódás nélküli, kósza kő vagy csupán valahol a meddőhányón, értelmetlenül sodródva, hanem élő kő, a kereszt oltár-origójára épülő Szentlélek temploma. Testvéreim, drága hallgatók, ti valamennyien élő kövekként legyetek áldott népe a templomot szentelőnek, hogy a lélek erejével nyújtsatok sokaknak menedéket!”

A zenés áhítat záró részében – Agárdi Eszter (cselló), G. Horváth László (hegedű), Rákóczy Anna (fuvola), Rozmán Lajos (klarinét) és Wadi Shahin Ákos (kürt) tolmácsolásában – egy újabb kortárs mű hangzott el. Kompozíciójában a magyar zenei élet egyik legkülönlegesebb alkotója, Kondor Ádám egy elképzelt romantikus zeneszerző mesevilágát mutatta meg – a 20. századfordulóra megálmodott, hipotetikus posztromantikus stílusban. A Glückliche Dorfmusikanten (Boldog falusi muzsikusok) von Eberhardt Wüllner című darab – amely a COVID-korszakban született – az életörömöt hirdette a világjárvány szöges ellentéteként, szinte tapintható zenei trükkökbe és humorba öltöztetve.
