Főszerepet ad a Mercedes a kecskeméti gyárnak

Ola Källenius szerint a jövő Kecskeméten épül

2023. 10. 19., 10:11
Több milliárd eurós befektetést hajt végre kecskeméti üzemében a Mercedes-Benz, főszerepet adva az elektromos átállásban a magyarországi telephelynek – mondta az Indexnek adott exkluzív interjúban Ola Källenius, a stuttgarti központú autóipari konszern igazgatótanácsának elnöke. A lappal ismertette, hogy a hajtásláncok arányának változásával akkumulátorbeszerelő üzemet létesítenek a gyár területén, a közeli jövőben pedig a Mercedes-Benz luxusautó-vásárlóit is kiszolgálhatják Kecskemétről.

– A kecskeméti gyár nagyon fontos része a globális termelési hálózatunknak, nem véletlen, hogy a következő években több milliárd eurót fektetünk ebbe az üzembe a következő generációs jármű-architektúrákat és modelleket szem előtt tartva – mondta az Indexnek Ola Källenius, a Mercedes-Benz csoport igazgatótanácsának elnöke, aki magyarországi látogatása során kizárólag a lap kérdéseire válaszolt.

Kifejtette, hogy egyrészt látni akarta, hogy halad a gyárbővítés, másrészt találkozni is akart a csapattal. Hangsúlyozta, hogy

A TERMELÉS MINŐSÉGÉT ÉS A SZÁLLÍTÁSI HATÉKONYSÁGOT TEKINTVE A KONSZERN ÉLETÉBEN GLOBÁLIS KITEKINTÉSBEN IS KIEMELT SZEREPET TÖLT BE KECSKEMÉT.

Úgy véli, nem véletlen, hogy a konszern németországi gyáraiban, illetve világszerte, például a Mercedes-Benz kínai gyárában is fontos pozíciókat töltenek be magyarok a termelésirányításban.

A jövő Kecskeméten épül Ola Källenius szerint, ami a legkevésbé sem üres hízelgés, hangzatos kijelentését nyomban alátámasztotta azzal, hogy – arccal az elektromobilitás felé – 2021 őszén az alföldi üzemben gördült le a szalagról az első EQB kompakt SUV modell.

Kulcskérdés, hogy a hatótávval együtt a töltési infrastruktúra is folyamatosan szintet lépjen. Jelezte, hogy a Magyarországon előállított első tisztán elektromos, sorozatgyártásban készült autó a Mercedes-Benz életében is mérföldkő, hiszen lenyűgözte a konszern vezérkarát, hogy az igazgatótanácsban hozott döntéstől alig 12 hónap telt el a tényleges gyártásig. Az elnök felidézte: a Müncheni Autószalonon bemutatták az úgynevezett MMA architektúrát, új generációs elektromos autókkal és villamosított, high-tech belső égésű erőátviteli rendszerrel.

Nem titok, hogy a terjeszkedés a termékportfólió bővítéséről szól, a közeli jövőben, az évtized közepétől a Mercedes luxusautó-vásárlóit is Kecskemétről szolgálhatjuk ki – bocsátotta előre Ola Källenius, a konkrét modelleket viszont nem nevezte meg.

– Ahogy a belső égésű motorokkal szemben egyre nagyobb teret nyernek az elektromos meghajtású járművek, akkumulátorbeszerelő üzemet is építünk itt. Tehát az üzletágunk komponensoldalát is bővítjük.
— mondta Ola Källenius. Az igazgatótanács elnöke kitért arra is, amellett, hogy a gyárbővítés a lehető legmagasabb műszaki paraméterek mentén valósul meg, ez egy teljesen CO2-semleges üzem lesz, például a fűtéshez a tervek szerint geotermikus energiát használnak majd. A termelés egészét úgy szervezik át, együttműködve a magyarországi partnereikkel, hogy megújuló energiára támaszkodhassanak a fosszilis alapúval szemben.

Sokak szerint Magyarország változatlanul a nyugati nagytőke összeszerelő üzeme, a befektetéseket pedig továbbra is a még ma is relatíve olcsó munkaerő és az adókedvezmények vonzzák. Ola Källenius szerint ezen a szakaszon már messze túl vagyunk.

Egy évtizeddel ezelőtt, amikor Kecskemét még németországi mása testvérüzemeként működött, kicsit mester és tanítvány jellegű volt a viszony, de hamar eltűntek ezek a különbségek.

– Ma már minden telephelyünk hozzájárul a globális termelési hálózat know-how-jához. Kecskemét ebben tökéletesen egyenlő partner és világszinten a legjobban teljesítő gyáraink közé tartozik
– mondta a Mercedes-Benz első számú vezetője. 

Szóba került az is, hogy a német prémiumautó-gyártás három meghatározó szereplője, így a Mercedes-Benz és az Audi mellett a BMW is bizalmat szavazott Magyarországnak.

– Kedvező fejlemény, hozzánk hasonlóan a versenytársaink is a jó lehetőséget keresik. A szektorban eltöltött 30 év alatt egyszer sem éltem meg olyan időszakot, mint a mostani, amikor az egyes gyártók ennyit fektetnek be új technológiába, ráadásul új gyárakba is. Amikor arról kérdezték Källeniust, jó helye van-e a magyar gazdaságban a német tőkének, azt felelte, csak a Mercedes-Benz nevében beszélhet, de számukra mindenképpen megfelelőek a feltételek.

A TÖBB MINT 4400 FŐT FOGLALKOZTATÓ KECSKEMÉTI MERCEDES-BENZ GYÁR A RÉGIÓ LEGNAGYOBB IPARI FOGLALKOZTATÓJA, DE A BŐVÍTÉSHEZ SZÜKSÉG LESZ TOVÁBBI MINŐSÉGI MUNKAERŐRE, MÁRPEDIG A MUNKÁS KEZEKET EGYRE NEHEZEBB MEGTALÁLNI.

A munkanélküliségi ráta alacsony, ami jó dolog, de ahhoz, hogy a vállalkozások terjeszkedni tudjanak, szükségünk van pluszemberekre.

– Mi annyit tehetünk, hogy elismerjük, megbecsüljük őket, befektetünk az emberek képzésébe. Ha a munkaerőoldal túlságosan megszorul, az már nem csak rólunk szól, hiszen a Mercedes általában megtalálja az embereket, de az autóipar csapatsport. Amint hiányt szenvednek szakemberekből a körülöttünk lévő beszállítók, az máris kihat ránk. A munkaerőhöz való hozzáférés üzenetét küldjük a politikai döntéshozóknak Németországban, itt, Magyarországon, az Egyesült Államokban vagy Kínában, bárhol, ahol üzleti tevékenységet folytatunk
— érvelt Ola Källenius.

Az autóipar az elsők között alkalmazta mindennapi működésében a robotokat, az automatizált megoldásokat, mindig is élen járt a digitalizációban. A mesterséges intelligencia (AI) azonban olyan lendülettel tör előre, amely új kérdéseket vet fel a termelési folyamatok újraértelmezése terén is.

Az elmúlt tíz év azért már erről szól, nagyon érzékeny technológiai problémákkal kezdődött, mint például az automatizált vezetés. Azóta már a kifinomult gépi tanulási algoritmusok korába léptünk, bármerre nézek a vállalaton belül, az emberek valamire használják az AI-t. Ez egy olyan további eszköz, ami eddig nem állt a rendelkezésünkre, ezután viszont még nagyobb pontossághoz, a hatékonyság javításához vagy jobb termékhez vezethet, esetleg az ügyfél jobb kiszolgálásához a digitális térben.

Ezért a Mercedes-Benznél úgy döntöttek, hogy megnyitják szélesebb körben ezt az eszköztárat a Mercedes-csapat előtt, hagyják kibontakozni a kollégák kreativitását az üzleti tevékenység vagy az ügyfélélmény javítása érdekében.

Forrás: Index.hu

Kapcsolódó cikk