Harminckilenc diákunk szerzett diplomát a Nemzeti Tudósképző Akadémián

2025. 07. 16., 08:00
Július első vasárnapján adták át a Nemzeti Tudósképző Akadémia diplomáit ünnepélyes keretek között a Magyar Tudományos Akadémia székházának dísztermében. Az intézmény kecskeméti területi képzési központjának a Kecskeméti Református Gimnázium ad helyet, ahol az idén harminckilenc középiskolás diák nyújtott kiváló teljesítményt és kaptak különböző minősítésű diplomákat Budapesten. A képzést a Kecskeméti Önkormányzat is támogatja.

Július 6-án az országból 393 középiskolás diák bronz, 168 ezüst, 96 pedig arany diplomával zárta a Nemzeti Tudósképző Akadémia képzését. Az okleveleket a fővárosban, a Magyar Tudományos Akadémia székházának dísztermében vették át. Köztük volt az a 39 fiatal is, akik Kecskeméten tanultak. Az eseményen díszvendégként részt vett Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter, Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára, Bódis László innovációért felelős helyettes államtitkár, Nyirády Péter, a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar dékánja, valamint Varró András, a Nemzeti Orvosbiológiai Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Kecskemét is fontos centruma ennek a képzési rendszernek. A Nemzeti Tudósképző Akadémia Kecskeméti Területi Képzési Központjában, amelynek a Kecskeméti Református Gimnázium ad helyet, az idei tanévben 243 aktív diák vett részt a különböző laboratóriumi gyakorlatokon, előadásokon és kórházi skill-laboratóriumi gyakorlatokon. A diákok többsége kecskeméti gimnáziumok tanulója. Közülük 39 diák nyújtott kiemelkedő teljesítményt, akik közül hatan vehettek át arany diplomát a fentebb említett eseményen, mellyel +25 felvételi pontot kaptak az élettudományokat oktató egyetemekre. További 17 tanuló vehetett át ezüst – és tizenhatan bronz diplomát. Az ezüst diplomák +20 pontot, míg a bronz diplomák +15 felvételi pontot érnek.

 A kecskeméti önkormányzat évek óta több millió forinttal segíti a Nemzeti Tudósképző Akadémia helyi képzését ezzel is hozzájárulva a tehetséges diákok sikeréhez és továbbtanuláshoz. Lapunk kérdésére Engert Jakabné, Kecskemét alpolgármestere elmondta, hogy évekkel ezelőtt kaptak egy megkeresést, hogy a város támogatná-e a képzést. Erre a városunk elöljárósága rábólintott, hiszen többségében helyi tehetségek fejlődését segíti elő ez a rendszer. Majd reményét fejezte ki, hogy a diákok által megszerzett tudás és a plusz pontok hozzájárulnak a sikeres felvételihez. 

A tehetséggondozó műhely vezetője Lengyel Adrienn, az intézmény középiskolai képzési igazgatója lapunknak elmondta, hogy lassan tíz év segítik a tehetséges diákok szakmai fejlődését.

— Az idén 243, az élettani tudományok iránt érdeklődő fiatal 9. osztálytól felmenő rendszerben 12-ig osztályig bezárólag vettek részt a projektben — mondta a Kecskeméti Református gimnázium biológia és kémia szakos mestertanára.


Majd hozzá tette: a fiatalok mintegy 90 százaléka helyi diák, a többi vidéki. Az akadémiai rendszer nyitott, a gyerekeket a tanáraik ajánlhatják be a programba, felvételi nincs. De aki nem érdeklődik a labormunka iránt, nem fogadja be a plusz anyagot, azok lemorzsolódnak. Átlagban havonta két alkalommal tartanak labor gyakorlatot, illetve hallgatnak meg előadásokat. Az a 39 diák, akik diplomát szereztek, többségében végzős, de akadnak köztük 11.-es diákok is. Lengyel Adrien tapasztalatai szerint az akadémiai képzés nagyon jó szakmai hátszelet biztosít a résztvevők számára, akik ugyanis részt vesznek a foglalkozásokon és az előadásokon, azok több mint 90 százaléka sikeres felvételit tesz. A rendszer nyitott mindenki felé, ugyanakkor magas követelménynek kell megfelelnie annak a diáknak, aki részt vesz a képzésben. Lengyel Adrienn nagyon elégedett az eredménnyel, és bizakodását fejezte ki, hogy Kecskemét Önkormányzata továbbra is támogatja a képzési projektet. A tudósképző akadémiai oktatás egyik célja ugyanis az, hogy a diákok majd az egyetemi képzés után orvosként, gyógyszerészként, tanárként vagy akár kutatóként hazatérjenek. Ez a városi közösség érdeke is, mondta a tanárnő.