Könyvajánló – Vathy Zsuzsa: Itthon vagyok
Már tudom, hogy a képzeletbeli és a valóságos ugyanaz – olvashatjuk a szerző szavait a kötet borítóján. A tizenhárom éves kislány ebben a regényben maga a teremtő képzelet, az alkotószellem megtestesítője – egy álom hordozója, s egyben a valóság súlyos gyötrelmeinek megtapasztalója. Az ő szemén keresztül látjuk a világot, a korabeli magyar valóságot éppúgy mint a világegyetem gyökerekig hatoló észleléseit, melyek kortól-nemtől függetlenül elérhetnek bárkit. Mégsem érnek el bárkihez – csak ahhoz, aki nyitott a valóságra, az örömre.
A kötet azzal indul, hogy Zsófi hazatér szünidőre a bentlakásos iskolából, ahol nővérek nevelik. A véges szabadság gyönyörűsége és az otthonlét fájdalmas realitásai keverednek érzékeny lelkében. Mindehhez nehezítő körülményként hozzájárul a kor megfigyelésekkel terhes, végletekig bizonytalan atmoszférája.
A szomszéd katonai ejtőernyős András, aki után három gyerek marad talán félárván, egyik pillanatról a másikra eltűnik. Egyik központi szál feleségének története, aki minden követ megmozgat, hogy nyomára találjon a köz által is nagyra tartott, tekintélyes karriert maga mögött tudó férjének. Senki nem érti, hogyan válhatott egyszerre a rendszer kitaszítottjává. A kafkai poklokat megjárt Mária először egy gusztustalan, morbid, kéjsóvár és az emésztő bűntudattól kiégett ügyvédhez fordul, aki biztatja. A kislány hallgatózásaiból értesülünk a szaggatottan kibontakozó, krimiszerűen izgalmas és a korabeli magyar helyzetet hátborzongatóan valóságosan ábrázoló keserves történetről. A szülőkhöz szalad át éjjelente a riadt nő, hogy valakinek kiönthesse a szívét és legalább időlegesen megkönnyebbüljön rettenetes terhétől. A szomszéd családi idill teljesen váratlan összeomlása Zsófiban is a félelem érzetét erősíti. Egyre nagyobb ragaszkodással fordul öccséhez, iránta megnyilvánuló gyengéd szeretete és gondoskodása megható és sajátos színezetet ad a kötetnek a „kistestvérem” megszólítás visszatérő, kedves odafordulásával. Az elbeszélés zárása is kistestvéréhez szóló játékos hangvételben íródott levélke.
A szülők személyisége nem idealizált, küzdenek és gondoskodnak, vállukra veszik a mindennapi keresztet. A családon belüli erőszak is megjelenik, de oly módon, hogy a bántalmazó bűntudata és hasogató kínja is intenzíven jelen van, ahogyan a gyerekek érzelmi bevonódása még felkavaróbbá teszi az egyébként nem hangsúlyos epizódot.
A regény jelenetei a lányka szemszögén keresztül nyernek élénk és mélyreható perspektívát. Kérdéseiben, gondolataiban feltűnnek előttünk gyerekkorunk nagy kérdései: „Föl nem foghatom, miért álmosodnak el ebéd után a felnőttek?”; „van nagyobb büntetés, mint az üresség?” „Az angol legyek angolul beszélnek?” „Mit fogunk csinálni halálunk után?” etc.
Bárkit elvihetnek, bárkit megvádolhatnak, senki sincs biztonságban. Mégis, felfénylik az oktalan derű: „Amelyik elaltatja a gyanút, elzsibbasztja a félelmet, és elhiteti, hogy van Isten, vagy ha nem Isten, valaki más, aki nem engedi, hogy bármi rossz megtörténhessen.” A gyermeki bizalom, mely a szülők felé irányul, a felnőtt istenhit alapjául is szolgálhat egyben. Az „oktalan” öröm a legszebb oldalát világítja meg ennek a műnek – egyrészt ez az oktalan öröm olyan, mint a kegyelem, nem lehet kierőszakolni, kiszámítani, de hogyha eljön, akkor teljes valójában elragad. Mikor az álomban minden lehetségesnek tűnik: meggyógyítani a haldoklót az élők vizével, repülni, avagy távoli tájakat megpillantani, éppígy a szavak által varázslat születik. Mikor sikerül megfogalmazni egy érzést, lefesteni egy ember jellemét, közelebb kerülünk a megfoghatatlanhoz.
Zsófi szenvedélyesen kutatja, hogy mi volna a számára megfelelő hivatás. Még egy léleklátó-grafológushoz is elmegy, hogy betekintést nyerjen jövőjébe. Az ellentmondásos alak azonban csak a kor reménytelenségét közvetíti, mindent elveszettnek lát. De Vathy Zsuzsa nem hagy meg bennünket a reménytelenségben. A jövő reményét szavakba, a másik iránti érdeklődő szeretetbe ölti, mikor a kistestvérhez szól, s ez a szeretet átsüt téren-időn: „Jövőre már iskolába mész. Milyen lesz az írásod? És a betűid? Gömbölyűek, hosszúkásak, hevenyészettek, vagy apró bolhák? Előre szeretem az írásodat” …
/Vathy Zsuzsa, Itthon vagyok, Magvető Kiadó, Budapest, 1987/