Közlekedési túlélőkalauz elsősorban X generációsoknak

2025. 09. 24., 11:27
Hogyan lehet görbe tükröt tartani a közlekedők elé, és ezzel humorosan ráirányítani a figyelmet a közlekedési szabályok betartásának a fontosságára? Erre tett sikeres kísérletet a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága. Egy humoros színházi előadás szemtanúi voltak mindazok, akik az Otthon Moziban részt vettek az Útitársas improvizatív túlélő kalauz elsősorban X generációsoknak című előadáson kedd este.
Fotó: Banczik Róbert
A galéria 20 képet tartalmaz

A közlekedés veszélyes üzem. Sokan azonban fittyet hánynak erre, holott egy rossz döntés, a szabályok figyelmen kívül hagyása balesetet, súlyos sérülést, akár halált is okozhat. A rendőr megbüntetheti súlyos összegekre a szabálytalankodót, de ez csak egy eszköz a KRESZ előírásainak a betartatására. A rend őrei azonban arra törekednek, hogy megelőzzék a szabálysértéseket. A megelőzés fontosságának a hangsúlyozására tett szokatlan kísérletet a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága, ahonnan a keddi humoros előadás ötlete származik. A Hírös Agóra Otthon Moziban két mediátor és három ismert színész különböző gyakran előforduló közlekedési helyzeteket kommentáltak, adtak elő, mintegy görbe tükröt tartva a közönség elé. A rendezvény előtt dr. Gulyás Zsolt vármegyei rendőrfőkapitány, dandártábornok köszöntötte a nézőket.

Mint fogalmazott, a baleset megelőzés nagyon nehéz kérdés, a közlekedők nagy része ugyanis meg van győződve arról, hogy nála jobban senki sem ismeri a közlekedési szabályokat. A rendőrségnek nem célja, hogy bárkit is megbüntessen, a rendőrök feladata az, hogy a közlekedési szabályokat betartassák. Csak egyetlen egy szabály van: be kell tartani a közlekedési szabályokat. Arra keresi a mostani bemutató a választ, hogyan is lehet a közlekedő közönségre a humor segítségével hatni, hangsúlyozta a főkapitány.

A dandártábornok után Gönczi Dorka mediátor és Varga Zsolt kommunikációs szakember vették át a szót, hogy bemutassák az előadás három színészét Ábel Anitát, Grisnik Petrát és Kovács Olivért, akik improvizatív elemekkel fűszerezve adtak elő egy – egy klasszikus közlekedési helyzetet. 

Az egyik jelenetben Grisnik Petra egy kerékározó szerepét játszotta, míg Kovács Olivér a rendőrt, aki leállította hölgyet az úton, mivel több szabályt is megszegett. Az egyik az volt, hogy bukósisakot nem viselt. Grisnik Petra annyit mondott, hogy a frizuráját nem kívánta tönkre tenni a kényelmetlen sisakkal.  Semmi gond, ha fejsérüléses baleset történik, akkor a haját úgyis levágják a műtét előtt, figyelmeztette a rendőr a hölgyet. Ezt követően Gönczi Dorka és Varga Zsolt beszélt az utakon tapasztalható agresszióról is. Feszültséget okozhat az, ha a zöld lámpánál nem indul azonnal az előttünk álló jármű, de az is, ha féktávolságon belül megelőz bennünket egy másik autó.

Humoros jelenet keretében Ábel Anita egy hatalmas céges városi terepjárót vezetett, szabálytalanul az áruházhoz legközelebb elhelyezkedő mozgássérülteknek fenntartott parkolóhelyre tolatott be. A konfliktus helyzet rámutatott arra, hogy ez a szituáció sajnos mindennapos. Ezt követően egy másik érdekes jelenet a tanulóvezető és a gyakorlati oktató szakmai kapcsolatát mutatta be. Nem minden tanár jár el ugyanis lelkiismeretesen, és ez negatívan hat a diák közlekedési kultúrájának a kialakulására.

A rendezvényen felvetődött annak a kérdése is, hogy vajon az X generáció ( 1965 - 1980) hogyan is viszonyul a vezetéshez. Gönczi Dorka mediátor elmondta, hogy a megkérdezettek jelentős részének a jogosítvány a felnőtté válás, a szabadság és a munkába járás eszközét jelenti. A tanulási stílusról megemlítette, hogy hagyományos módon tanulnak és tiszteletet tanúsítanak az oktatók iránt. Kiderült, hogy nem idegenkednek ha esetleg szerelést kell végezniük. A közlekedési szokások alapján türelmesek, inkább óvatosabbak, mint kockázat vállalók. Jobban bírják a várakozást és a monotonitást, mint a fiatalabbak. A digitális műszerfal azonban bonyolult, inkább a régi kijelzők jelzéseit értik. Ezt követően a mediátor rátért arra, hogy az X generáció gyermekeire, a Z generációra mi is a jellemző. 

Ők 1997 után születtek. Számukra a jogosítvány megszerzése nem sürgős. Elsősorban társadalmi elvárás miatt próbálják ezt megszerezni. Jártasak a digitális eszközök, játékok használatában, így a jármű olyan, mintha játékautó lenne. Nagyon jók a reflexeik, viszont rövidebb ideig képesek figyelni. Könnyebben frusztrálódik egy Z generációs fiatal, mint a X generációs szülő, állapította meg a mediátor elemzése során az előadás során.

Szinte minden egyes háztartásra jut egy autó.

Jelenleg az országban 4,329 millió személygépkocsit tartanak számon, az átlag koruk 16,3 év. Tavaly összesen 14 634 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt. A balesetekben 489 ember vesztette életét, 4650 ember szenvedett súlyos sérülést. Az emberi hiba a balesetek több mint 90%-áért felelős, és ezen belül a gyorshajtás messze kiemelkedik.