Miért éppen Svájc?
A svájci piacról tartott tájékoztató webináriumot vállalkozók számára a Kecskeméti Iparkamara
A kedd délelőtt megtartott tájékoztató webináriumra ezúttal mintegy 70-en regisztráltak. A célországként Svájcot választó vállalkozók számára hasznos gyakorlati tanáccsal szolgáltak az előadók, akik mind más-más szemszögből világítottak rá egy-egy cég indulásánál felmerülő problémákra.
Lipovecz Júlia, a Swisscham Hungary igazgatója a 135 tagot számláló Svájci-Magyar Kereskedelmi Kamara bemutatásán keresztül szemléltette profiljukat. A svájci-magyar gazdasági relációkról szólva kiemelte, hogy szervezetük fontos célja, hogy támogassák a Svájcból érkező cégeket, valamint a hazai vállalkozásokat a hálózatépítési platformon.
Fő témáik az egészségügy és a fenntarthatóság. Amellett, hogy a kamarákkal is jó az együttműködésük, számos konferenciát, workshopot, kulturális rendezvényt tartanak a partnerkapcsolatok támogatásának érdekében, hiszen a svájci piac unikálisnak számít a többi között. Ezért is létfontosságú, hogy a most induló cégeket is tudják segíteni tanácsokkal, szakemberekkel. Ennek egyik állomása volt Kecskeméten a szeptemberben megrendezett Svájci hét.
Az igazgató elmondta, hogy ugyan a tendencia szerint a magyar cégeknek egyre nagyobb mersze van, de igen kevés az információjuk más európai piacokkal szemben.
Piszter Csaba Magyarország Nagykövetségének külgazdasági attaséja Bernből jelentkezett és a magyar vállalkozások számára elérhető piacrajutási lehetőségeket járta körül.
Szólt a svájci kantonfelosztás jelentőségéről, az ország nyelvi tagoltságáról és ennek meghatározó jelentőségéről a svájci üzleti környezetet illetően. Kiemelte, hogy itt a legalacsonyabb az áfakulcs Európában, s évente több mint 22,5 millió svájci frankot költenek kutatásra. Svájc az Eu-nak nem tagja ugyan, mégis legfontosabb exportkereskedelmi partnere.
A nagykövet érdekességként elmondta, hogy a közvélekedéssel ellentétben nem a svájci csoki és sajt szolgáltatási szektorának középpontja, kávéból ugyanis sokkal többet exportálnak. A Svájc felé orientálódó vállalkozóknak alapos piacralépési tervet javasolt, ehhez segítségképp fölvázolta a svájci piac legfontosabb ismérveit, így például a stabilitást és a lassúságot, minőségközpontúságot.
Dr. Gönczi Anna Piacra lépés módjairól a cégalapításról és a kiküldetés tartott igen részletes, informatív és hasznos tájékoztatót. Beszélt az üzleti terv elkészítésének fontosságáról, a szerződésekről, tanácsokkal szolgált a piackutatás módjáról a kisebb vállalkozók számára, valamint a szolgáltatások tekintetében konkrét példákkal szemléltette a sokszor nagyban különböző keresleti különbséget. Hangsúlyozta a személyes utánjárást a félinformációk erdejében, kitért az importálás szabályaira, az engedélyekre és a cégalapítás különbségeire a magyar gyakorlattal szemben.
Papp Tamás, a CollabIT Switzerland AG ügyvezetője a svájci vállalati kultúra világába nyújtott betekintést. Őszinte, személyes tapasztalatokon alapuló beszámolójában elméleti és gyakorlati szemszögből közelített a nehézségekhez. Személyes példákon keresztül világított rá
küzdelmeire a svájci piaccal, számos tanulságot levonva a történtekből, s mellesleg a mesterséges intelligenciát is párbeszédbe hozta.
A kapcsolati háló alapvető szerepe mellett rámutatott a fizikális jelenlét fontosságára és a német-francia nyelvtudás előnyére az angol mellett. Pozitív példákkal szemléltette a lehetőségeket és kitért a svájci emberek habitusát illető különbségekre, melyek szintén meghatározóak, valamint hogy mivel jár az aktív építkezés.
A webináriumra regisztráltak az előadások alatt is kérdezhettek, valamint a továbbiakban is föltehetik kérdéseiket a szakembereknek, akik a svájci piac iránt érdeklődő vállalkozók rendelkezésére állnak.