Szakrális dallamok különleges hangszerelésben

2025. 08. 07., 16:28
Szokolay Dongó Balázs Fohász című előadását szerda este rendezték meg a Nagytemplomban. A Kodály Művészeti Fesztivál soros eseményén a népzenét, valamint népzenei ihletésű improvizatív zenét játszó és zeneszerzőként is ismert előadó művei mellett magyar népénekek és középkori egyházi melódiák feldolgozásai hangoztak el.
Fotó: Gyenes Kata
A galéria 33 képet tartalmaz

Kecskemét legnagyobb komolyzenei nyári rendezvénye, a Hírös Agóra által szervezett Kodály Művészeti Fesztivál szerda este egy különleges koncerttel lepte meg a zeneszeretőket. A Nagytemplomban Szokolay Dongó Balázs és muzsikus barátai léptek fel. Az est első perceiben a programsorozat zenei házigazdája, Gulyás Dénes előbb köszöntötte a megjelenteket, majd ünnepi gondolatokkal vezette föl a muzsikusok közös produkcióját: „A mai estének már a címe is – Fohász – főhajtásra, kezünk imára kulcsolására késztet. A műsort olvasva mintha a művészek beszélgetnének a fönn valóval. Biztos, hogy az ilyen beszélgetés békét teremt. Márai Sándor nálam sokkal érzékletesebben írja le mindezt: »Istent soha nem tudtam elképzelni, valószínűleg, mert nem emberi és földi, hanem isteni. […] Az én Istenemnek nincs szakálla, sem pepluma. Minden dolgok mögött van, mint Erő és Értelem. Isten számomra a Szándék, mely áthatja a világot. Ez a Szándék tudatos. Ezért tudok beszélni vele, hamis elképzelések nélkül, ahogyan a parányi értelem beszél a végső, a nagybetűs Értelemmel.«”

Ezt követően a népi fúvós hangszereken játszó Szokolay Dongó Balázs, valamint Bodrogi Éva (ének), Fejérvári János (brácsa) és Horváth Márton Levente (orgona) játékában gyönyörködhetett a közönség. A koncerten szinte kivétel nélkül az ismert zenész-népzenész művei hangoztak el, melyek az egyházi év különböző időszakait idézték fel. Az inspirációk között latin énekek, népénekek, liturgikus dallamok és himnuszok egyaránt felcsendültek.

A régi világi dallamok és a népzene szoros kapcsolatára koncentrált Szokolay Dongó Balázs, ezt a lényegi egymásra utaltságot vette figyelembe a dalok komponálása során, erre fókuszáltak a művészek is a régi és az új zenei anyagok megszólaltatásakor. A közös muzsikálásukat hallgatók pedig újra átélhették az egyházi kultúra időtlenségét és az orgona univerzalitását, ahogyan minden stílust és hangzáseszményt képes magába olvasztani.