A felújítás óta hamarabb tisztul az aluljáró
A városban évtizedekig probléma volt a Horthy-korszakban épült aluljáróban felhalmozódó csapadékvíz elvezetése. 1982-ben, a szocializmusban is napirendre került a kérdés, de akkor erre nem találtak megoldást, egészen 2021-ig.
„Az aluljáró csapadékvíz-elvezetését 4 darab átemelő biztosítja, amelyek egy 600 milliméter átmérőjű gravitációs csatornába továbbítják a csapadékvizet az aluljáróból” – kezdte a történeti visszatekintést Hegedűs László, a Bácsvíz Zrt. csatornahálózati üzemvezetője. „Ezek az átemelők a MÁV Zrt. területén helyezkednek el, a társaság tulajdonában vannak, viszont önkormányzati utakról szívják el a vizet. Ezért a felek együttműködési megállapodást írtak alá 2019-ben, miszerint a város vette át az üzemeltetést, a Bácsvíz Zrt. pedig a gyakorlatban végzi el a feladatokat.” – ismertette a szakember.
Kecskemét úgy kapta meg a rendszert, hogy az nem úgy működött, ahogyan kellett volna, ezért 2021-ben egy nagyobb felújításon esett keresztül. „Kisteljesítményű, elavult szivattyúk szívták a vizet, amelyeknek a karbantartása időnként el volt végezve, de hiányosságok mutatkoztak a műszaki tartalomban: szűk nyomóvezetékek biztosították a szivattyúk elvezetését, ezekbe pedig nem építettek visszacsapó szelepeket, kvázi, ha leállt az átemelő és a befogadó csatorna tele volt, akkor vissza tudott folyni a csapadékvíz az aluljáróba. Tehát sok műszaki dolgot kellett felújítani.” – meséli a történteket Hegedűs László.
Hozzáteszi: megnehezítette a feladatok elvégzését, hogy a két darab átemelő, amelyek a városközpont felől helyezkednek el, azok könnyen megközelíthetőek, hiszen az úttest mellett, a vasúti pályatestektől távol találhatók. A másik kettő viszont, amelyek a Hunyadiváros felől vannak, azok bent vannak a vasúti pályatestek között. Ezért az utóbbiaknál a nagyobb felújítást nem sikerült elvégezni. Ott csak a szivattyúkat újították fel és építették be a visszacsapó szelepeket. Magát a nyomóvezetéket nem lehetett nagyobbra kibővíteni, így a szivattyúk kapacitását sem lehetett növelni. Ehhez fel kellett volna szedni a síneket, amelynek több száz milliós költsége lett volna, illetve a nagyfeszültségű vezetékek alatt sem egyszerű dolgozni: vágányzárra, áramtalanításra lett volna szükség. A város felől azonban nagyobb teljesítményű szivattyúkat helyeztek el, és a nyomóvezetékeket is nagyobb teljesítményűre cserélték.
Ehhez társul még, hogy „villámárvizek továbbra is vannak, tudomásul kell venni, hogy lesznek elöntések, és lesz az a mennyiség, amit nem tud azonnal elvezetni a rendszer! Az aluljáró 6 méterrel mélyebben van, így elkerülhetetlen, hogy oda folyjon le a csapadék!” – szögezte le Hegedűs László.
„Vegyük példának a két nappal ezelőtti vihart. Akkor 18-19 mm eső esett egy óra leforgása alatt, ez egy havi adag. Azonban, ha ez a nagy mennyiség ilyen rövid idő alatt szakad le az égből, azt nincs az a szivattyú, amely rögtön elvezeti. A tegnapelőtti adatok szerint, Kecskemét területét nézve, 400 ezer köbméter csapadékvíz esett le. Ennek a fele hullik le olyan területre, ahol burkolat van, és ahol szükség van elvezetésre. 200 ezer köbméter vizet pedig nem képes ilyen rövid idő alatt, a város domborzati adottságaihoz képest így elszivárogtatni a rendszer.” – részletezte a szakember.
A felújítás előtti állapotában a rendszernek akár egy napig is eltartott, míg a vizet elszivárogtatta. Most azonban ez az idő, pár órára rövidült, a két nappal ezelőtti viharnál 2-3 óra alatt eltűnt a csapadékvíz az aluljáróból. 2021 előtt a víz akár 1 méteres is lehetett, most azonban 30-40 cm körül megáll. Ami szintén a felújításnak köszönhető, vagyis sokat javult a helyzet a korábbi állapotokhoz képest.