Királyi udvarrá változott a Városháza díszterme
Az Ars Nova Énekegyüttes és vendégei muzsikáltak a patinás épületben
A vasárnap esti hangverseny az alkalomhoz és a helyszínhez illő fanfárral indult. A nemrég felújított épület pazar szépségű dísztermét zsúfolásig megtöltő zeneszeretők a Kuna testvérek és Kurucz Gábor alkotta rézfúvós együttes, a Voice&Brass ihletett előadásában Jean-Baptiste Lully Marche Guerriére című művében gyönyörködhettek. XIV. Lajos francia király udvari zeneszerzőjének kompozíciója után az Ars Nova Énekegyüttes VIII. Henrik angol király slágerré vált dalát, a Pastime with good companyt énekelve vonult fel a polgármesteri pulpitusra.
Ezt követően dr. Kiss Katalin, az 1990 óta együtt éneklő kamarakórus alapítója és művészeti vezetője köszöntötte a megjelenteket, majd több érdekes háttér-információt osztott meg a koncert nyitányaként elhangzott két darabról. A Katona József- és Artisjus-díjas karnagynő az est folytatásában is valamennyi felcsendülő zeneműhöz hozzáfűzött zenetörténeti érdekességeket. Így például a nagyérdemű megtudhatta, hogy Hunyadi Mátyás szerette, ha őt dicsérő vagy más királyok nagy tetteit méltató énekhang kíséretében étkezhet, udvarában énekkar és saját zenekar is működött, s mivel felettébb kedvelte az orgonát, a visegrádi kápolnájába ezüstből építtette meg a hangszerek királynőjét. A padsorokban helyet foglalók II. (Nagy) Frigyes porosz király életébe is betekintést nyerhettek, akiről úgy tartják, hogy az uralkodók között talán a legjelentősebb zeneszerző volt, csak fuvolaszonátából több mint százat írt. Dr. Kiss Katalin idézett Uwe A. Oster nemrég, Frigyes születésének 300. évfordulója kapcsán megjelent könyvéből, melynek már a címe is – Sein Leben war das traurigste der Welt, azaz szabadon fordítva A világ legszomorúbb élettörténete – különös életutat sejtet. Miként lehetséges, hogy a világ egyik legnagyobb hadvezérének rendkívül nehéz gyermekkora volt? Milyen kapcsolat fűzte szigorú apjához, aki hadi pályára szánta a fiát, és már ötévesen minden nap eldurrantatott egy ágyút a füle mellett, hogy szokja a csatazajt? Hogyan lett művelt ember és kiváló fuvolista, ha az apja az olvasástól és a zenéléstől is eltiltotta? Az est moderátoraként a karnagynő ezekre a kérdésekre is választ adott: II. Frigyest zenei tanulmányaiban anyja támogatta, a legjobb európai zenészektől, korának legkiválóbb fuvolatanárától tanult stb. Sok érdekesség hangzott el V. Károly és Mária Terézia udvarának zenei életéről, az ott munkálkodó zeneszerzőkről, és szó esett korunk legismertebb uralkodója, a másfél évvel ezelőtt elhunyt brit királynő, II. Erzsébet zeneszeretetéről, a hozzá közel állt muzsikusokról, az őt búcsúztató szertartáson elhangzott zeneművekről is.
Az est során felhangzó kórusművek, hangszeres darabok a fent említett uralkodók udvarainak zenei életét idézték fel. Így például felcsendült az egyik legismertebb reneszánsz dallam, a Greensleeves, amit sokan VIII. Henrik király nevéhez kötnek; a magyarországi liturgikus költészet egyik legkitűnőbb darabja, középkori zenetörténetünk jeles alkotása, a Szent László király himnusza; a „zene fejedelme”-ként emlegetett frankoflamand zeneszerző, Josquin des Prez kórusművei, Nagy Frigyes egyik fuvolaszonátája, Carl Philipp Emanuel Bach csembalószonátája, Joseph Haydn Abendliedje és különleges hangszerelésben, a Voice&Brass előadásában Mozart Varázsfuvola operájának népszerű részlete, az Éj királynője áriája. Az est során a dr. Kiss Katalin vezette Ars Nova Énekegyüttes mellett közreműködött Sipos Soma (ének), Kai Yu Wu (ének), Szeghő Anna (furulya), Homoki Zsolt (lant), Miklósné Faragó Csilla (fuvola), Gerhátné Papp Rita (csembaló), Ilok Rudolf (ének), Uzsorás Ádám (ének, gitár), Hodován János (gitár), Franklin Tam (zongora) és a Kecskeméti Fesztivál Kórus.
A különleges atmoszférát teremtő zeneművek, valamint dr. Kiss Katalin színes, érdekfeszítő gondolatai révén a hangverseny hallgatói úgy érezhették, mintha valóban az adott királyi udvarban lennének és az uralkodókkal, illetve az előkelő vendégekkel együtt hallgatnák a fenséges énekeket, hangszeres zeneműveket. Ezt az érzést csak fokozta az est záróblokkja, amelyben többek között Sir Elton John és a Queen együttes népszerű dalai is elhangoztak, ezekben énekelve és a ritmust kézzel-lábbal dobolva a közönség is részt vett. Valóra vált, ami az egyik nyitószámban, VIII. Henrik szerzeményében el is hangzott, jó társaságban töltötték az idejüket.
(Varga Géza)