Hogyan cseréljük ki a karácsonyi ajándékot?
A karácsonyi időszak után, vagyis két ünnep között általában ismét megtelnek a bevásárló központok, üzletek. Vannak, akik a karácsony utáni leárazásokat keresik, a legtöbben azonban azért érkeznek, hogy a karácsonyra kapott ajándékot visszaváltsák, kicseréljék.
Fontos, hogy a boltokban, üzletekben megtagadhatják a hibátlan áru kicserélését, a vételár levásárlását vagy a vételár visszafizetését, ha a terméknek nincs minőségi hibája. Az, hogy a boltok ezt kevésbé alkalmazzák inkább saját üzletpolitikai döntés, mint törvényi előírás. Hibás terméknél pedig különböző idejű jótállások vannak.
A 10-100 ezer forint értékű termékek kötelező jótállása 1 év, a 100-250 ezer forint értékűeké 2 év, a drágábbaké pedig 3 év. Akár saját részre, akár ajándék céljából vásárolt termékkel van gond, fontos, hogy őrizzük meg a nyugtát, számlát. Nyilván az is előfordul, hogy az eladó és a vevő nem ért egyet.
– Ha a fogyasztó rögtön a vételárat szeretné visszakapni a termékért, akkor a hatóság nem tud eljárni, ez az eset a békéltető testülethez, illetve végső soron a bírósághoz tartozik. Ez felmerülhet internetes vásárlás során is, viszont ott létezik online vitarendezési mód is – emelte ki az osztályvezető.
Internetes vásárlás esetén speciális jogok illetik meg a fogyasztókat. Például ha valaki meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat. Ezután a vállalkozás köteles a vételár teljes összegét, és az esetleges egyéb felmerült költségeket is visszatéríteni szintén 14 napon belül.