Témahét Bugacon: minden kisgyerek a platánfa barátja lett
A platánfa álma című könyv egy százéves fa és egy kislány különleges barátságának történetét mutatja be, a platánfa szemszögéből. A négy évszakot átölelő, több szálon futó meseregény fontos emberi kérdéseket vet fel, emellett azonban sokat tanulhatnak belőle a gyerekek a környezetvédelemről is, ezért is esett a bugaci Rigó József Általános Iskola pedagógusainak választása a kiadványra.
– “Gyökereket és szárnyakat” című helyi projektünk keretében azt a célt tűztük ki, hogy korosztályonként különböző témákban elmélyedve, a helyi értékekre alapozva élményalapú, a hétköznapokon hasznos tudáshoz juttassuk a gyerekeket. A legkisebbeknél a környezetünkre, a természetre való érzékenyítés volt a fókuszban, ennek apropóján találtunk rá a Platánfa álma című mesekönyvre – nyilatkozta az előzményekről Kovácsné Kiss Éva, az intézmény igazgatója.
A gyerekek már ismerték a mesekönyvet, közösen elolvasták tanítóikkal, így szinte mindent tudtak Olívia és platánfa közös kalandjairól. Nagy örömmel fogadták az alkotókat a bugaci Galagonya Könyvtárban, ahol velük együtt dolgozták fel a négy évszakot felölelő történetet. Közben megtanulhatták, milyen életciklusai vannak a fáknak, és hogy mit köszönhetünk nekik mi, emberek.
– Számunkra is megható volt látni, mennyire a szívükbe zárták a bugaci gyerekek Olíviát és a platánfát, kaptunk is egy fotót, ahogyan körbe ölelik az udvari platánjukat. Egyértelműen látszott, milyen közel vannak a természethez a bugaci iskolások, a foglalkozás végére pedig mindannyian elmondhatták magukról, hogy a fák barátaivá váltak – mesélte Pásztor Andrea az interaktív foglalkozás után.
A találkozó végén arra is lehetőség nyílt, hogy a gyerekek kérdezzenek az alkotóktól. Nagyon kíváncsiak voltak a könyv születésére, arra, hogyan készültek el a meséhez a grafikák. Az illusztrátor egy meglepetéssel is készült számukra: elhozta az egyik eredeti festményt a könyvből.
– A bugaci Galagonya Könyvtár egy bájos, mesés hely a könyvbemutatóhoz, szinte tapintani lehetett a szeretetet. A gyerekek pedig nagyon aktívak voltak, jó volt látni, milyen nagy szeretettel fogadtak minket és a mesénket, nyitottak, kedvesek és barátságosak voltak – foglalta össze élményeit Nagy-Bán Kitti grafikusművész.
A mesekönyv feldolgozásával indult a témahét az első, második és harmadik osztályosok számára, és sok izgalmas kaland várta őket a későbbiekben is. A foglalkozások az alsó tagozaton a bugaci természeti környezet megismerésével, a fenntarthatóság, a környezetvédelem, az egészséges életmód témakörével kapcsolatban zajlottak. A gyerekek sokat kézműveskedtek, megismerhették a helyi természeti értékeket, sőt kertészkedtek is.
– Az 5-6.osztály a település múltjával, értékeivel növesztette gyökereit, míg a legnagyobbak a jövő felé fordulva megismerkedhettek számos, a környék-adta lehetőséggel, szakmával – mondta Kovácsné Kiss Év igazgató.
Az őszi és a tavaszi témahéten összesen 70 külső partner segítette a pedagógusokat. A projektet a próbaév után szeretnék hagyománnyá tenni, hogy a helyi tantervbe beépülve ismétlődhessen évfolyamról-évfolyamra, és a nyolc év alatt minden bugaci tanuló tarisznyájába tehesse az iskolai tananyagon túl ezeket a “hétköznapi” kompetenciákat, tapasztalatokat – fogalmazott az igazgató.
Hozzátette: a próbaév sikere a sok külsős támogatás mellett köszönhető annak is, hogy a helyi értékekkel kapcsolatos foglalkozások a Bugac Nagyközségi Önkormányzat HUNG-2022/ 9401 azonosító számú “Gyökerek és szárnyak” című pályázatából valósultak meg.