Gyilkosság a Kelemen László Kamaraszínházban – az elkövető: Tom Ripley
„Volt már olyan érzésük, hogy valaki figyeli magukat? Vagy hogy a nyomukban van? Szoktak hátra pillantani, hogy lássák, van-e ott valaki? Ha van valami, amit gyűlölök, akkor az az érzés, ha követnek. És mostanában állandóan ezt érzem” – hangzik el a pénteken Kovács Lehel rendezésében bemutatott A tehetséges Mr. Ripley című krimiben többször is a darab során a címszereplő szájából. Ez a néhány mondat voltaképpen megteremti az egész előadás rendkívül izgalmas, ugyanakkor rideg hangulatát.
„Ámulatba ejtő, nyomasztó, helyenként vicces. Talán ezeket a címkéket aggatnám az előadásra, ha muszáj lenne, de inkább nem tenném. Igyekeztem ugyanis éppúgy megmutatni a történet humorát és zeneiségét, mint a paranoia köré épülő nyugtalanító, hideg légkört” – kezdte a rendező. Hozzátette: kiváló eszközként szolgált számára az előadásban az a néhány nem mindennapi megoldás, amelyet először használhatott színházi közegben.
„Szcenikailag egy roppant érdekes lehetőség volt számomra – ezzel együtt egy új út a színház számára – az élő kamerázás, az élő zene, valamint a LED-fal. Én egyébként sem hiszek a színpadon a művérben, így nekem egyértelműen ez volt a tökéletes megoldás. Maximálisan kihasználtuk az újfajta eszköztár nyújtotta lehetőségeket, ami véleményem szerint amellett, hogy fricska a filmváltozat szerelmeseinek, rendkívüli módon mutatja meg és fejezi ki a paranoiát és az egész előadáson át tartó nyugtalanító követést” – fogalmazott Kovács Lehel.
Az 1955-ben Patricia Highsmith tollából íródott azonos című regény soraiból egyértelműen kiolvasható a háború utáni halállal, az énképkereséssel, valamint az akkori világképpel kapcsolatos bizonytalanság, ami a rendező szerint Tom Ripley karakterében is érezhető. A 180 perces előadás alatt mindez tökéletesen meg is mutatkozik: a konstans menekülés és az állandó hajsza már-már az őrületbe kergeti a főhőst, aki attól retteg, mikor veszik el tőle azt, amit ellopott.
Tom Ripley valójában egy piti szélhámos – ha úgy tetszik személyiségtolvaj. Nem pusztán egy szerencsés balek, hanem egy rendkívüli utánzó, aki kihasználva tehetségét visszájára fordítja a megbízást, amivel eredetileg Európába küldte egy dúsgazdag hajógyáros. Könnyedén magával ragadja a mámorító pompa, amiről esze ágában sincs lemondani, éppen ezért szó szerint bármire képes. A lelkében zajló vívódások közepette igyekszik mindenáron megtartani új, fényűző életét.
A Kecskeméti Nemzeti Színház előadásának címszerepét Orth Péter alakítja, akinek kiváló kvalitásaira nagy szükség volt, hogy Tom Ripley karaktere úgy születhessen meg, amilyennek az alkotók megálmodták. „Ő egy olyan színművész, aki gondolkodik, töri a fejét, és nem csak a próba ideje alatt, hanem otthon is, ami sokat hozzátesz a karakter épüléséhez. Az egyik legfontosabb momentum vele kapcsolatban az utánzás kérdésköre volt. Nem tudtam, hogy vannak-e ilyen képességei, ezért finomabb eszközökkel igyekeztünk megmutatni ezt az oldalt” – tette hozzá a rendező. Mint elmondta: a történetben szereplő karaktereket Ripley köré építette, ugyanis a használt adaptáció pontosan ezt kívánta meg. Ez viszont azzal jár, hogy a 180 perces játékidő alatt egyáltalán nem hagyja el a színteret, ami elképesztő koncentrációt igénylő feladat. Orth Péter színművész nem véletlenül sorolta ezt az előadást az eddigi legnehezebb munkái közé.
Ahogyan tette ezt Kovács Lehel is, aki úgy fogalmazott: óriási kihívás, de élete eddigi legizgalmasabb feladata volt rendezőként A tehetséges Mr. Ripley. Alkotótársai ezúttal Molnár Anna jelmeztervező, Zöldy Z Gergely díszlettervező, Gyulay Eszter dramaturg, Monori András zeneszerző és Nagy Nikolett koreográfus voltak. „Mindannyiuknak óriási szerepe van abban, hogy ez az előadás ilyenné tudott válni. A kezdetektől az volt a cél, hogy megteremtsük azt az olasz miliőt, ahová egy amerikai ember elvágyódik, mindeközben pedig megmutassuk azt a hideg kriptaszerű bezártságot, ami Ripley lelkében található. Elsősorban az ő lelkivilágából, felfejtett gyerekkori traumáiból próbáltuk kialakítani a teret, és szerintem ez remekül sikerült” – zárta gondolatait Kovács Lehel.
Az előadásban Orth Péter mellett a közönség Fazakas Gézát, Csapó Virágot, Horváth Alexandrát, Koltai-Nagy Balázst, Bori Rékát, Aradi Imrét, Ferencz Bálintot, Lakatos Mátét, Patyi Szilviát láthatja, az élő zenét pedig a teátrum zenekarának három művésze, Miron Andrea Délia, Nyári Gábor és Kovács Mihály szolgáltatja.
A tehetséges Mr. Ripley október 27-től egész évadban megtekinthető a Kelemen László Kamaraszínház színpadán!