Händel szabadsághimnusza csendült fel a Hírös Agórában

A Filharmónia Magyarország és a Hírös Agóra Kodály-bérletének harmadik alkalma különleges zenei élményt ígért. Hazánk legnagyobb komolyzenei koncertszervezője jóvoltából kedd este Händel monumentális művét, a Judás Makkabeust hallgathatták meg a kecskeméti zeneszeretők. A zeneirodalom egyik legnagyobb szabadsághimnuszaként is emlegetett háromfelvonásos darabot a Vashegyi György által több mint három évtizede alapított és máig vezetett Purcell Kórus és Orfeo Zenekar szólaltatta meg, ezúttal a fiatal, ambiciózus Szokos Augustin vezényletével; szólót énekelt Kalafszky Adriána (szoprán), Schöck Atala (mezzoszoprán), Bárány Péter (kontratenor), Megyesi Zoltán (tenor) és Cserményi Zsombor (basszus).
A Júdás Makkabeus oratórium története
Händel remekműve mindmáig aktuális üzenettel bír, hiszen például változatlanul időszerű az oratórium utolsó áriájában Simon főpap basszus szólója, aki a béke boldogságáról dalol, míg az ezt követő, a szabadság és béke örömét hozsannázó zárókórus a tömegek összefogásának időtálló jelképe. Híven tükrözik mindezt az előadók gondolatai is, akik a közösségi médiában beszéltek arról, hogy mi minden jutott eszükbe erről a grandiózus alkotásról. „Az első dolog mindenképpen a pompa – mondta Szokos Augusztin –, hiszen ezek az oratóriumok a lehető legpompásabb és nagyszabásúbb alkotásai a Händel-életműnek. A második az talán az érzelmek lennének, hiszen Händel az érzelmek kifejezésében a legzseniálisabb. A harmadik pedig az elegancia, hiszen a 18. századi zene az mindig és minden körülmények között elegáns.” Megyesi Zoltánnak személyes élményei ugrottak be elsőre a műről: „Először is a trombiták, fantasztikus trombitás áriák vannak benne, másrészről pedig ez a népvezéri szerep, amit nekem énekelnem kell, s amiben keresnem kell magam, mert nem vagyok egy született népvezér. A harmadik meg a háború és a béke, hiszen egy felkelésről szól maga a darab, de a felkelés közben is végig a boldog és várt békéről van szó.” Az oratórium másik szólistája, Kalafszky Adriána így összegezte érzéseit: „A mű dramaturgiája alapvetően a győzelem felett érzett vidámság és a veszteség felett érzett bánat között ingadozik, és az én szerepem, ez az izraelita nő ezt a két érzelmet jeleníti meg legtöbbször. Emellett az utolsó, gyönyörű duettünk Schöck Atalával egészen pasztorális hangulatú, a természet hangjait utánzó kettős ária, számomra talán ez a legszebb pillanata a darabnak.”
Händel életében a Messiás után a Júdás Makkabeus számított a legnépszerűbb oratóriumának: 1747 és 1759 között nem kevesebb, mint harminc alkalommal szerepelt a londoni színházak műsorán. A kedd esti kecskeméti koncert is sikert aratott, vastapssal jutalmazta a közönség az előadókat.