KÉK PELIKAN – Premier előtti vetítés közönségtalálkozóval az Otthon moziban

2024. 03. 27., 08:10
Március 28-án, premier előtt láthatja a kecskeméti közönség Csáki László egész estés animációs filmjét, a Kék Pelikant. A vetítésen itt lesz a rendező és a film koproducere, Temple Réka is, akikkel Varga Zoltán filmesztéta beszélget.

Bár Csáki László sokak által várt animációs egész estés filmje április 4-től kerül a filmszínházakba, a kecskeméti közönség már egy héttel korábban láthatja. Az Otthon mozi közönsége azonban többet kap, mint egy premier előtt vetítést. Nem is lenne Kecskemét az animáció fellegvára és az Otthon mozi az animáció kiemelkedő támogatója, ha nem tennénk igazi ünneppé azt az estét. A filmet ugyanis elkíséri Csáki László és Temple Réka koproducer, akikkel Magyarország egyik legnagyobb animációs szakírója, szakértője, Varga Zoltán filmesztéta beszélget.

A vetítés időpontja: 2024.03.28. csütörtök 18 óra
Helyszín: Otthon mozi (Kecskemét, Kossuth tér 4.)

A filmről:

1988-ban, kevéssel a vasfüggöny leomlása előtt vagyunk Magyarországon. Ekkor már mindenki igényelhet világútlevelet, kinyíltak a határok, felszabadult az utazás lehetősége. A vonat és a busz azonban nagyon drága, még nincsenek olcsó megoldások (pl. fapados járatok), és az embereknek nincs pénzük arra, hogy külföldre utazzanak. Mit ér a szabadság, ha nem lehet élni vele? Európa felfedezése olyan erős és természetes igényként jelentkezik, hogy egyáltalán nem számít, milyen úton válik lehetségessé. Az Európába vágyódó három jóbarát, Ákos, Laci és Petya valahonnan megkapja egy srác telefonszámát, aki hamis vonatjegyeket árul. Megbeszélnek vele egy találkozót a Nemzeti Múzeum lépcsőjére. Miután megkapják a jegyet, látják, hogy rossz minőségű hamisításról van szó. A jegydealer elmondja, hogy ezzel ne foglalkozzanak, mert sokan utaztak már ilyen jeggyel. A fiúk annyira amatőrnek találják a jegyet, hogy úgy döntenek, nem használják fel. Fogadnak, hogy ők ennél jobb hamisítványt tudnak csinálni, és elkezdik visszafejteni a szálakat. A pályaudvarok nemzetközi pénztáraiba bekukkantva kifigyelik, hogyan dolgoznak a pénztárosok. Rájönnek, hogy a jegyeket kézzel írva, indigóval (Kék Pelikan) töltik ki, és a másolat kerül az utashoz, míg a golyóstollal írt „eredeti” példány a MÁV-nál marad. Összerakják az összes pénzüket, felváltva a pénztárokhoz állnak, és annyi jegyet vásárolnak, amennyi csak a pénzből kijön.
Egy budapesti belvárosi bérház egyik lakásában megkezdődnek a kémiai kísérletezések a jegyekkel…

Az alkotóról:

Csáki László Balázs Béla-díjas animációsfilm-rendező, 2002-ben diplomázott a Magyar Iparművészeti Egyetem (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Vizuális Kommunikáció Tanszék videó szakán, mestere Szirtes János volt. Interdiszciplináris alkotó, több műfajban is aktív, mint az animációs film, élőszereplős rövidfilm, dokumentumfilm, klip, reklámfilm. Fotó, intarzia és print alapú műveit hazai és külföldi egyéni és csoportos kiállításokon mutatta be. A mozgókép és a képalkotás alkalmazott és szerzői oldalán egyaránt jelen van. 2005-től 2015-ig tanított a MOME animáció illetve média design szakán, 2006–2008-ig utóbbinak szakirányvezetője volt. 2013 óta a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció alap- és mesterszakának oktatója. Több díjnyertes animációs- és dokumentumfilm kötődik nevéhez. Legutóbbi alkotása a Kék pelikán c. animációs film.

Díjai:
My name is Boffer Bings (2013) 11. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál nagydíja és a filmkritikusok díja
Bádogváros (2010) Magyar Filmszemle Dokumentumfilm kategória Ember Judit-díj, valamint megosztott fődíj
A hangya és a tücsök (2007) Magyar Filmszemle Országos Diákzsűri kisjátékfilm díja