Mindent bele, szelektálj okosan! Kampány indult a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére

Bár évek óta van lehetőség régiónkban a szelektív hulladékgyűjtésre, a lakosság mintegy 20 %-a még mindig elzárkózik ez elől. A szeméttelepekre kerülő vegyes, tehát válogatás nélküli hulladék mennyisége még mindig 35 százalék, a cél viszont az, hogy ez néhány éven belül 65 százalékra növekedjen. Ez a legfőbb célja annak a szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő kampánynak, amelyet a DTkH Nonprofit Kft. indított el ma ünnepélyes keretek között Kecskeméten Mindent bele, szelektálj okosan! címmel.
Agatics Roland, a DTkH Nonprofit Kft. ügyvezetője a rendezvényen arról beszélt, hogy 20 évvel ezelőtti színrelépésükkor még az úgynevezett vadlerakókkal kellett szembesülniük, de azóta szinte minden háztartás számára elérhetővé vált a szelektív gyűjtés, most pedig egy új korszaka, a finomhangolása kezdődik a rendszernek.

– Azt szeretnénk elérni, hogy ami eddig a fekete kukába, a vegyeshulladékba került, az áthelyeződjön a szelektív hulladékgyűjtésbe, hogy minél tisztább hulladékot tudjunk gyűjteni, és ezáltal azok feldolgozhatóvá váljanak – mondta a kampánynyitón Agatics Roland, a DTkH Nonprofit Kft. ügyvezetője.
A Mindent bele, szelektálj okosan! kampány fővédnöke Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere, aki szerint az önkormányzatoknak nagyon sok munkája van már abban, hogy a szelektív gyűjtés a mostani szintre került.

– Érdemes ezen az úton járni, mert már eddig is szép eredményeket értünk el. Jó úton haladunk, és ha ezzel az erővel és összefogással haladunk tovább, akkor egyre több embert megtudunk győzni, hogy figyeljen oda. Ne csak szelektíven gyűjtse a hulladékot, hanem akár már ne is szemeteljen, mert ez lenne az ideális állapot – hangsúlyozta a rendezvényen Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere.
A kampánynyitó rendezvényre négy térség több mint száz településvezetőjét hívták meg, akiknek fontos szerepük lesz a következő időszakban is. Erről már Pethő Zsolt, a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója beszélt az eseményen. Mint elhangzott, a MOHU indulásakor 185 milliárdos befektetést ígért az ágazatba, ebből közel 50 milliárdot már el is költöttek az elmúlt másfél évben. A vezérigazgató sikernek nevezte, hogy már kihelyeztek több mint 300 ezer szelektív kukát, és még legalább ennyi kihelyezése várható. Bevezették a visszaváltási rendszert is, amely az olykor negatív sajtóhírek ellenére is sikeres, ennek köszönhetően 90 százalék fölött lesz majd az italos palackok újrahasznosítása Magyarországon. Most azonban a szemléletformálásra kell helyezni a hangsúlyt.

– Mi és az önkormányzatok is bármennyi pénzt elkölthetünk, ha nem változik meg az embere szemlélete és nem tudjuk őket arra buzdítani, hogy szelektíven gyűjtsenek, hogy szelektívebben gyűjtsenek mint 10 éve, 5 éve vagy akár 1 éve, akkor nem fog nőni az újrahasznosított hulladék mennyisége. Ezért példamutatónak tartom ezt a kezdeményezést – hangsúlyozta Pethő Zsolt, a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója.
A kampánynyitó rendezvényen mutatták be azt kisfilmet, amely Mucsi Zoltán szereplésével humoros formában mutatja be azt, hogy milyen hulladéknak kell a sárga és milyennek a fekete gyűjtőedénybe kerülnie.
A lakosság a film mellett hamarosan a DTkH Nonprofit Kft. edukációs programjával is találkozhat. Erről már dr. Balics István, a DTkH Nonprofit Kft. ügyvezetője beszélt a rendezvényen. Mint elmondta, az elmúlt években már megvalósultak azok a beruházások, amelyek megteremtik a korszerű szelektív hulladékgyűjtés feltételeit.

– Most már a szemléletformáláson lesz a hangsúly. Megszólítjuk a legfiatalabb korosztályt, hiszen talán ők a legfogékonyabbak erre. Náluk kezdődik a környezettudatosság, ez pedig egy zöldbefektetés is a jövőbe. Már létrehoztunk egy edukációs csapatot, amely szeretne eljutni minden településre, iskolákba és rendezvényekre is interaktív előadásokkal. Lesznek majd rajzpályázatok és versenyek is – mondta előadásában dr. Balics István, a DTkH Nonprofit Kft. ügyvezetője.
A Mindent bele, szelektálj okosan! kampányba az önkormányzatokat is bevonják, például szelektív hulladékgyűjtő versenyt hirdetnek a települések között, lakosságszám arányosan, értékes nyereményekért.