Hová lettél csónakos? - Több mint 500 gyerekhez jutott el a drámaelőadás

2022. 12. 23., 18:02
Több mint 500 gyermekhez jutott el az a drámaelőadás, amelyet a Főnix Dance SGYIKE és a Kecskeméti Színjátszó Műhely együttműködésében utóbbi Ifjú Morbid Színpada adott elő „Hová lettél csónakos? címmel. A mai fiatalokban sok a feszültség és a stressz, az előadás ezt próbálja oldani egy-egy fontos kérdés körüljárásával. A drámaelőadás bemutatása az előadó-művészeti szervezetek többlettámogatásának, a 2021. évi tematikus egyedi támogatási rendszer pályázati keretének köszönhetően valósult meg.
A galéria 9 képet tartalmaz

A középiskolások kerültek előtérbe ebben az évben, különböző foglalkozásokat szerveztek számukra, hogy egy előadáson belül minél több önismereti kérdésre választ találhassanak. A foglalkozás alapját egy színházi játék adja, melynek központjában a szerelem és a döntéshozás folyamata áll.

A Kecskeméti Színjátszó Műhely Ifjú Morbid Színpadának „Hová lettél csónakos” címet viselő előadása teljes mértékben tükrözi a mai világ rideg valóságát, azonban mindezt egy sokkal barátibb módon mutatja be, egy mesevilág történetébe szőve.

Ez Weöres Sándornak a Holdbeli csónakos című drámája gyakorlatilag. A történet nekünk olyan szempontból volt fontos, hogy a hétköznapokban lévő emberi kapcsolatokban megbúvó bizalom, a fiatalok és a felnőttek közötti bizalom vagy a férfi és a nő közötti bizalom kérdéskörét jártuk körbe. Megpróbáltuk ezt először is drámás eszközökkel feldolgozni, majd pedig a színpadi produkció során olyan tételmondatokat és üzeneteket megfogalmazni, amik utána tovább bonthatóak és igazából még több kérdést vetnek föl, és ezáltal motiválják a fiatalokat arra, hogy beszélgessünk róla
— magyarázta Sárosi Gábor, a Kecskeméti Színjátszó Műhely vezetője, a Ciróka Bábszínház drámatanára.

Weöres Sándor Holdbeli csónakos című drámája iskolai tananyagként a nemzeti alaptanterv egyik jelentős kortárs műve is egyben. Az előadást követően az élményműhelyek során a nézőket is bevonták a látottak feldolgozásába. A tapasztalatokat élményszínházi eszközökkel közösen dolgozták fel, kiragadva a színpadi produkció során elhangzott tételmondatokat és üzeneteket.

A mű hatására a fiatalok sokszor már egy teljesen más szögből közelítették meg az adott problémát.

Azok a kérdések, itt most a szerelem és a bizalom, amiket a fiatalok éppen fontosnak, izgalmasnak tartanak, tökéletesen ráilleszthetők a Weöres Sándor-drámára, és meg tudjuk úgy rendezni az előadást, hogy ezek adják a gerincét az egésznek
— mondta Sárosi Gábor.

Összesen három csoporttal dolgoztak a szervezők a 29 alkalom során: a Katona József Gimnáziuméval, az Ifjúsági Otthonéval és a Kada Elek Szakgimnázium csoportjával. Mindhárom csoporttal ugyanazt a foglalkozást végezték el, így arra is lehetőségük volt, hogy összehasonlítsák az eredményeket.

A foglalkozásokon az előadás bemutatásán túl ön- és társismereti, bizalmi játékokat játszottak leggyakrabban, aminek köszönhetően egyre nyíltabban tudtak kommunikálni egymással a fiatalok. Érdemes tehát ilyen és ehhez hasonló drámajátékos alkalmakat tartani. A 29 foglalkozás nagyon hasznos és sikeres volt, a fiatalok is várják a folytatást.

A projekt megvalósulását az Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrás Támogatáskezelő szervezete támogatta (pályázati azonosító szám: EMT-TE-B-A-21-0625).