Zongoravarázslat a Hírös Agórában
Sinfonia nyitotta és szimfónia zárta a Filharmónia Magyarország kecskeméti koncertsorozata, a Kodály-bérlet szerda esti hangversenyét, amelyen a Kossuth-díjas Vashegyi György vezényletével a Nemzeti Filharmonikus Zenekar lépett fel. Az est során a Hírös Agóra színháztermében Mozart: G-dúr szimfóniája, azaz egy háromszakaszos olasz nyitány, vagyis sinfonia (így is tartják számon a művet: Nyitány olasz stílusban), valamint a már terjedelmesebb, négytételes mű, a zeneszerző egyik legismertebb remeke, a Haffner-szimfónia csendült fel. A kettő között Joseph Haydn: 39. (g-moll) szimfóniája, valamint a Mozart-tanítvány, Johann Nepomuk Hummel ritkán hallható, szuggesztív a-moll zongoraversenye is elhangzott.
Egymást tisztelő és segítő zeneszerzők: Mozart, Haydn és Hummel
Vashegyi György és kitűnő együttese szépen kidolgozottan, érzékenyen játszotta Mozart, Haydn és Hummel műveit. Különösen ez utóbbi komponista alkotása nyűgözte le a kecskeméti zeneszeretőket. Egyszerre virtuóz és minden hivalkodástól mentes, ugyanakkor nagyon személyes hangvételű, bensőséges játékával Hummel zongoraversenyének szólistája, Berecz Mihály igazolta korunk neves muzsikusainak őt méltató gondolatait: „Berecz Mihály nemzeti kincs, hozzáfogható tehetséget azt hiszem nem láttam még.” (Vashegyi György Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karmester, a régizene kiemelkedő mai szakértője, előadója, a Zeneakadémia tanára, az MMA korábbi elnöke);„A lényeget tudja. Azt, hogy miként kell élővé tenni a ritmust. Mitől válik pikánsan fűszeressé egy-egy dallam. S közben semmi póz.” (Kovács Sándor Erkel Ferenc- és Lajtha László-díjas zenetörténész, zenei szerkesztő, az LFZE professzor emeritusa).
Berecz Mihály pályája indulásáról
Hummel zongoraversenyét élete első koncertjén, 1822. december 1-jén az akkor 11 éves Liszt Ferenc is megszólaltatta. Játékáról a Leipziger Allgemeine Musikzeitung kritikusa így számolt be bécsi tudósításában: „Ismét egy fiatal virtuóz, aki szinte a felhőkből szállt alá s a legnagyobb bámulatra ragad bennünket. A hihetetlenséggel határos, amit ez a fiú – korát tekintve – végbevisz. Kísértésbe kell jönnünk, hogy hihetünk-e még fizikai lehetetlenségekben, amikor ez az ifjú óriás Hummel nehéz és különösen utolsó tételében nagyon fárasztó kompozícióját lankadatlan erővel dörgi végig. De van a játékában érzés, kifejezés és árnyalás is. Ez a csodagyermek mindent a vista játszik és már most úgy olvassa a partitúrát, hogy ebben is alig akad párja!” A bő kétszáz évvel ezelőtt írt méltatás illik a szerda esti hangverseny szólistájára is, Berecz Mihály méltó utóda minden idők egyik legnagyobb zongoraművészének.