Átadták a Panattoni és a KEPI fejlesztésében elkészült új kecskeméti ZF-üzemet
Tavaly decemberben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be Budapesten, hogy a német hátterű ZF Chassis Modules Hungary Kft. egy-egy gyártóüzemet létesít Debrecenben és Kecskeméten, a BMW, illetve a Mercedes kiszolgálására, összesen 24 milliárd forint értékben. A kecskeméti üzem széleskörű összefogásban valósult meg a vezető ipariingatlan-specialista Panattoni Hungary és a KEPI együttműködésében, városi és állami tőke bevonásával – emelte ki köszöntőjében Szemereyné Pataki Klaudia a csütörtöki üzemátadáson. Kecskemét polgármestere hangsúlyozta, hogy egy jövőbe mutató projektről van szó, mely jól illeszkedik a város hosszú távú fejlődési stratégiájába.
Kemenes László, a Panattoni Hungary ügyvezetője felidézte, hogy három évvel ezelőtt egy nehéz időszakban léptek be a magyar piacra: a pandémia még tartott, hamarosan kitört az orosz-ukrán háború, az energiaárak az egekben voltak. – Ma már látjuk, hogy a nehézségek új lehetőségeket hoztak, és kitartó munkával, kiváló partnerekkel, felkészült szakemberekkel egy minden szempontból értékteremtő beruházást valósíthattunk meg. A ZF Chassis Modules Hungary csúcstechnológiás gyártócsarnokának átadása ennek a közös munkának az elismerése – fogalmazott Kemenes László.
Mint kérdésükre elmondta, szerepük ebben a fejlesztésben, ahogy az angol mondja, a pontok összekötése volt. – A mi kapcsolatrendszerünkön keresztül került a ZF Kecskemétre, mi tárgyaltuk le velük magát a bérleti szerződést. Ezenkívül mi bonyolítottuk a beruházással és a fejlesztéssel kapcsolatos összes tervezési, finanszírozási, projektmenedzsmentbeli, kivitelezési, engedélyeztetési és eljárásokkal kapcsolatos teendőt – összegezte.
Madlena Tamás, a KEPI vezérigazgatója az új ZF-üzemet a kecskeméti ipar egyik új zászlóshajójának nevezte. – A professzionális fejlesztő és egy világklasszis bérlő garancia a sikerre – fogalmazott. Mint mondta, első beruházásukat rögtön mintaprojektnek nevezhetjük, hiszen egy prémium Mercedes-beszállítót tudnak kiszolgálni egy sokrétű együttműködés eredményeként.
Madlena Tamás kiemelte, hogy a ZF-üzem építésével egy időben elvégezték az új ipari parki terület szinte teljes közműellátását (út, víz, szennyvíz és gáz) mintegy 2 milliárd forint értékben, helyi vállalkozásokat bevonva a tervezésbe és a kivitelezésbe. A KEPI fejlesztését jelentős állami szerepvállalás támogatja, hiszen az MFB Invest legnagyobb befektetőként járul hozzá a teljes terület ipari fejlesztéséhez.
A ZF Chassis Modules Hungary Kft. képviseletében Dominik Buhl projektmenedzser köszöntötte a jelenlévőket. Mint felidézte, a ZF 2022 novemberében nyerte el a lehetőséget arra, hogy a kecskeméti Mercedes-gyár beszállítója legyen. Ezután kezdtek partnert keresni a szükséges üzem felépítéséhez, a tenderben végül a Panattoni Hungaryt választva ki erre a projektre. Az ő támogatásukkal találták meg ezt az ideális helyszínt közvetlenül a Mercedes-gyár közelében, valamint új bérbeadójukat, a KEPI-t. Az első földmunkák 2023 októberében kezdődtek, és mindössze egy év volt szükséges ahhoz, hogy idén szeptember végén elkészüljön az üzem. Dominik Buhl beszéde végén megköszönte minden közreműködő munkáját, és örömét fejezte ki, hogy hozzájárulhatnak Kecskemét fejlődéséhez.
Dr. Várady Zoltán, a Városi Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta: két tőkealapjukon keresztül nagyon komoly pénzügyi hozzájárulást tettek annak érdekében, hogy ez a gyár elkészüljön. – Számos olyan Mercedes-beszállító van, aki bérleti lehetőséget keres. Ahhoz, hogy egy ilyen üzem felépüljön, befektetőkre, pénzügyi finanszírozásra van szükség. Mi az alapkezelőnél erre tudunk megoldást kínálni, ilyen globális szereplőknek is, mint a ZF – fejtette ki.
A kérdésünkre, mitől nevezhető prémiumnak a Kecskemét Prémium Ipar Park (KEPI), rámutatott, a jelző az épületek és a bérlők minőségére utal, valamint magának a helynek a minőségére, hiszen egy olyan területről van szó, amely közvetlenül a Mercedes-gyár közelében található. – Hihetetlen profizmusra van szüksége azoknak a beszállítóknak, akik a Mercedest akarják kiszolgálni. A termékeknek fél percen belüli pontossággal kell megérkezniük a gyártási folyamatba. Ez olyan követelmény, amit csak prémium feltételekkel lehet kielégíteni – mutatott rá.
Molnár Tamás, a ZF Chassis Modules Hungary Kft. pénzügyi vezetője újságíróknak elmondta, hogy a kecskeméti üzemben egyelőre próbatermelés folyik, a jövő év folyamán fokozatosan fogják feltölteni a pozíciókat, és 2026-ban indulhat el a teljes szériagyártás a tervek szerint 250-270 fős alkalmazotti létszámmal. A BMW-t kiszolgáló debreceni üzemük az idei év végére készülhet el, és ugyancsak Debrecenben hoznak létre egy shared service centert, melyben kecskeméti pozíciókat is létrehoznak. A kecskeméti üzemben gyártandó modulok értékét érzékeltetendő megjegyezte, hogy egy kész Mercedes-autó összértékének mintegy 30%-át teszi ki az általuk beszállított rész.