Telefonos csalók próbálnak pénzhez jutni
OTP Bankos munkatársként telefonálva keresi fel áldozatait a csaló. A hívása becsapó lehet, ugyanis egy szinte betanult szöveget és azonosítószámot kántálva próbálja elhitetni velünk, hogy a bankfiókunkat feltörték, két nagyobb összegű tranzakciót pedig elvégeztek. Ahhoz, hogy le tudják tiltani a kártyánkat, kezdjük el diktálni a bankkártya adatainkat, bankfiók belépési adatainkat.
Mivel nem egyszeri esetről van szó, a rendőrség honlapján több helyen tájékozódhatunk a csalás ezen formájáról. Az elkövetői módszerek általában hasonlóak: A hívó fél banki alkalmazottnak adja ki magát, majd arról tájékoztat, hogy csalás történt a kártyával, ezért fontos egyeztetni a bankkártya adatokat. Az érintettek sokszor bedőlnek ennek a trükknek, hiszen a pénzüket féltve nem gondolják végig, hogy az adatok a bank részére elérhetőek, miért kellene azokat nekik megadni, vagy azokat egyeztetni. Még az is előfordul, hogy megadják a bankkártya hátoldalán található, úgynevezett CVC kódot is, amelyet hangsúlyozunk, hogy soha, semmilyen szolgáltató nem kér – olvasható a police.hu oldalon.
Sokan sajnos bedőlhetnek az egyébként hiteles előadásnak, de módszerrel rájöhetünk, hogy a hívásunk során csalással van dolgunk:
- Ha elkéri a számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.),
- ha az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót kéri,
- ha biztonsági kódot, jelszót vagy
- a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja) kéri tőlünk.
A csalók a kicsalt adatokkal olyan visszaéléseket követnek el, amellyel könnyen jelentős anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak. A csalások elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés.
Az OTP Bank oldalán is figyelmeztetnek a csalók kivédésére. Az alábbi módszerekkel felismerhetjük, ha csalóval van dolgunk, és meg tudjuk védeni banki adatainkat, pénzünket:
- Ne utaljunk pénzt ismeretlen "biztonsági számlára".
- Ne töltsünk le ismeretlen eredetű alkalmazást eszközeire.
- Ne hagyjuk, hogy az eszközeinkhez távolról más is hozzáférjen.
- Tegyünk fel olyan kérdéseket, amelyekre a csalók nem tudhatják a választ, de a bankja igen:
név / számlaszám / számlaegyenleg / utolsó 3 kártyás tranzakció.
- A bank soha nem kéri telefonon az online bankoláshoz szükséges jelszavait vagy kártyaadatait.
Ha elbizonytalanodik, hívja fel Ön a saját bankját az ismert számokon.