Zeneművekkel az élet és a halál útján
Az est első perceiben Rajk Judit, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének igazgatója köszöntötte az Ókollégium koncerttermében megjelenteket. Az Artisjus-díjas énekművész ezt követően beszélt arról, hogy művésztársaival, Kéringer Lászlóval és Zétényi Tamással immár 10 éve, hogy megalakították a Trio Passacagliát, s hogy azóta együtt dolgozva számos izgalmas, szép koncertnek lehettek részesei.
A folytatásban a kamaraegyüttes másik tagja, Zétényi Tamás gordonkaművész kapott szót. A győri Széchenyi István Egyetem adjunktusa elmondta, hogy amikor először kezdtek gondolkodni ebben a felállásban, még nem volt világos, hogy mi az a repertoár, ami a legjobban működik ezen a különös trión, ahol egy mély női hang, egy magas férfihang és egy cselló egyazon regiszterben tud megszólalni. Az évek során aztán kiderült, hogy a gregoriántól a barokkig terjedő időszak mely komponistái, műfajai illenek legjobban hozzájuk. Ez a repertoár azután koncertek tucatjain csiszolódott, ezekből válogatták műsoruk első felét, melyben részben passacaglia-formában írt vagy Dargay Marcell átirataiban azt felidéző két- és háromszólamú zeneművekkel az életről énekeltek (Passacaglia della vita). Előadásukban ismeretlen szerzők darabjai mellett Hildegard von Bingen, Perotinus, Landini, Frescobaldi, Gabrieli, Monteverdi és Purcell művei csendültek fel.
Rövid szünet után workshoppal folytatódott az est. Tornyai Péter Junior Prima- és Artisjus-díjas zeneszerző Passacaglia della morte címmel szerzett új műve keletkezésének hátterét osztotta meg a jelenlévőkkel. Elmondta, hogy Jób története, amely a zsidó–keresztény hit és kultúra egyik legkülönösebb pontja, régóta foglalkoztatja. Ez egy olyan teológiai-erkölcsi-szociális csomó, aminek kibogozhatatlansága folyamatosan életben tartja a szenvedésről, hitről, Isten és a világ megismerhetőségéről való gondolkodást. Művének szövegét csak Jób megszólalásaiból válogatta össze, a bibliai versek tíz különböző nyelven szólalnak meg a 13 tétel során. Zeneszerzői elképzeléseinek szemléltetéséhez Tornyai Péter a Kodály Intézet hallgatóit is segítségül hívta, akik azután irányításával cintányért, gitárt és szájharmonikát szólaltattak meg, de különleges „hangszereken” is játszottak: papírt téptek, kavicsot pörgettek ujjaikkal, könyvet lapoztak jól hallhatóan stb.
Az est zárásaként a workshop keretében – a Trio Passacaglia tagjainak rendkívül szuggesztív értelmezése révén – az együttesnek dedikált nagyszabású új mű különleges atmoszférájába valamennyi jelenlévő bepillanthatott. A kantáta első nyilvános előadása november 10-én a Zeneakadémián lesz. Az előzetes információk szerint a szakma nagy várakozással tekint a pénteki ősbemutató elé. Vélhetően nem csalatkoznak, a mintegy 40 perc időtartamú kompozíció a fővárosban is sikert arat majd.