A varázslat szárnyán érkezett meg Kecskemétre Pinokkió
Pinokkió egy életre kelt fabábu, akit Gepetto, az asztalosmester faragott ki egy olyan farönkből, amelyet önzetlen jóságáért cserébe kapott – itt indul a történet, amit mindenki jól ismer, és véget sem ér a Játékországon és egy bálna gyomrán át vezető útig. A jólelkű, dolgos Gepetto magányosan élte mindennapjait, ám a rég vágyott gyermek elhozta számára az élet értelmét. Pinokkió azonban – ahogyan egy valódi gyermek is tenné – az első pillanattól vágyta a kalandokat, és nem is kellett sokáig várnia, élete már az első iskolanapján hatalmas zűrzavarra alakul, s elindul a végtelen kalandok sorozata. Egy hang folyton másfelé szólítja és veszélyes vizekre evez, ahol a bánat, az éhség, a honvágy karmai közül újabb segítők megjelenésével menekülhet csak meg.
Carlo Collodi meseregénye időtlen klasszikusként gyermeknemzedékek sokaságát bűvölte el, Kecskemétre pedig az élő fabábu csodálatos történetének Magyarországon még sosem látott színpadi változata érkezett Peller Károly rendezésében. A dalszövegeket Szente Vajk és Galambos Attila kifejezetten a kecskeméti teátrum számára írta, a zeneszerző Gulyás Levente.
„Bevallom, nagy színházba járó vagyok, gyakran látogatok el a Kecskeméti Nemzeti Színházba, ami szerintem a vidéki színházak egyik legjobbja. Mindig szuperlatívuszokban tudok csak róla beszélni, éppen ezért nagyon örültem, amikor Cseke Péter, Szente Vajk és Galambos Attila megbízott azzal a feladattal, hogy rendezzek náluk egy Pinokkiót” – emlékezett vissza Peller Károly a felkérésre.
Elárulta: ő valójában egy felnőtt testbe szorult gyermek, aki nagyon szereti a meséket, sokat néz rajzfilmeket, és szinte minden évben ellátogat Disneylandbe. Ebből kifolyólag kifejezetten szeret mesejátékokat rendezni, amelyre mostanság számos alkalma nyílt. A Pinokkiót ebben az évadban másodszorra állítja színpadra, először Nyíregyházán, most Kecskeméten, a két előadás azonban egyáltalán nem hasonlít egymásra.
„A kecskeméti Pinokkió egy zenés mesejáték, ami szerintem azért szerencsés, mert a zene egy plusz figyelemfelkeltő dolog. A ritmusosságát, a nagyívűségét szeretik a gyerekek, és számomra fontos, hogy ők sose unatkozzanak a nézőtéren ülve” – fogalmazott a rendező. Hozzátette: a Pinokkió elsősorban a hazugságokról és igazságokról beszél, magához legközelebb azonban a történetben ugyancsak hangsúlyos naivitás témáját érzi.
„Ez a történet szépen megmutatja, az ember mennyire naivan képes rácsodálkozni a világra. Akár egy kisgyerek. Szerintem az a jó és fontos, ha az ember a külső hatásokra, a segítő partnerek révén felismeri azokat a helyzeteket és embereket, akiknek nem szabad hinnie” – tette hozzá.
Peller Károly rendkívül fontosnak tartja a mesék jelenlétét az életünkben, állítja ugyanis: a mesék példabeszédek. „Megmutatják, melyek azok a helyzetek, amelyekből meg kell tanulnunk kikeveredni, megismerjük általuk a jót és a rosszat, felhívják a figyelmünket arra, hogy az emberek furcsaságai lehetnek gyanúsak, és hogy ne csak a szavaknak higgyünk, hanem figyeljünk oda az árulkodó jelekre is. A Pinokkió erre tökéletes példa” – zárta gondolatait.
Pinokkió szerepében a közönség Koller Krisztiánt láthatja, Gepettót és a cirkuszigazgatót pedig Ferencz Bálint alakítja. A további szerepekben Danyi Judit, Horváth Alexandra és Csapó Virág látható.
Az előadás január 10-től tekinthető meg a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház nagyszínpadán.