Emlékezetes koncertet adott a Kodály Intézet kórusa

2023. 04. 29., 14:51
Változatos programot állított össze péntek kora esti hangversenyére a Kecskeméti Kodály Intézet kórusa. A Fűri Anna vezette együttes egyházi témájú darabokat szólaltatott meg, a koncerten Poulenc és Rheinberger népszerű kompozíciói mellett több kortárs magyar kórusmű is felcsendült. A megjelent zeneszeretők örömére nemcsak a műsor-összeállítás volt tudatos és igényes, a karnagyuk tiszta és érthető mozdulataira maximálisan odafigyelő fiatal diákok énekét is csak dicsérettel lehet illetni, méltán kaptak vastapsot.

A Kecskeméti Kodály Intézet kórusának munkáját 2019 óta Fűri Anna irányítja. Fél évig az intézmény vezetőjével közösen dolgoztak, azután Nemes László Norbert teljesen átadta a feladatot. Hamarosan és váratlanul azonban kitört a világjárvány, ezért nehéz időszak következett ezután az együttes életében. – A Covid miatt az elmúlt években minden előzetes tervem, tervünk felborult – mondta Fűri Anna. – 2020 márciusában át kellett állnunk az online oktatásra, és ez a fajta munka másfél éven át folytatódott. Érkezésem óta ez az első olyan év, amikor szeptembertől júniusig offline tudom a kórust vezetni. A mostani koncertünk műsorába így olyan művek is bekerültek, amelyekkel már jóval ezelőtt találkoztak először a diákok, de eddig nem adódott lehetőségünk arra, hogy el is énekeljük. Ez az év – nyilván azért is, mert befejeztem a doktorit és lekerült egy nagy teher a vállamról – sok szempontból is igen különleges évem lett. Rendkívül jó volt a diákjaimmal együtt dolgozni. Énekeltünk tavaly decemberben a Székely fonóban a Zeneakadémián, ez nekik is nagyon nagy élmény volt, nagyon szépen is dolgoztak, helytálltak, és a másik fellépésünkön, Derecskei András szerzői estjén is szép sikert arattunk.

Fűri Anna szakmai pályafutása

Fűri Anna a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett, majd tanulmányait Budapesten folytatta. Elvégezte a Zeneakadémia karvezetés szakát – ahol többek között Erdei Péter, Jobbágy Valér, Kamp Salamon, Kövics Zoltán és a napokban elhunyt Kossuth-, Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas kóruskarnagy, a Zeneakadémia professor emeritusa, Párkai István volt a mestere –, majd diplomát szerzett a jazz tanszakon is. Később másfél évig Drezdában bővítette ismereteit, Erasmus-ösztöndíjjal kórusvezetést és zenekari karvezetést tanult. Több neves karmester mesterkurzusán is részt vett, és a Zeneakadémia Doktori Iskoláját is elvégezte, DLA-diplomáját 2022 októberében vehette át. 1997-től a Kodály Kórus Debrecenben énekelt, azután a fővárosban dolgozott: 2001-től a Fischer Annie Zeneiskolában szolfézst, 2012-től 2018-ig a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskolában hangképzést tanított. 2019 óta a Kodály Intézet tanára – jelenleg szolfézst és karvezetést oktat –, valamint az intézmény kórusának karnagya. 2007 óta vesz részt – előbb másodkarnagyként, majd 2009 óta mint az együttes művészeti vezetője – a százhalombattai Chorus Matricanus Nőikar munkájában. Az elmúlt másfél évtizedben számos sikert értek el, például 2012-ben a görögországi Prevezában rendezett nemzetközi kórusfesztiválon a verseny legmagasabb pontszámát elérve aranydiplomát szereztek, ő pedig a legjobb karnagynak kijáró különdíjban részesült. Zeneszerzőként elsősorban Kiss Judit Ágnes szövegeire komponál: A fabáb című műve 2010-ben a Madách Színház Musical Pályázatán második díjat kapott, míg az Anzelm és a kígyólány című darabját 2013-ban a legjobb négy musical közé sorolták Magyarországon.

A Barátok templomában megtartott hangverseny első perceiben Francis Poulenc Assisi Szent Ferenc négy kis imája című kompozíciójából két részlet csendült fel. A francia zeneszerző 1948-ban alkotta férfikarra szerzett kórusművét. „Minden vallásos zeném hátat fordít párizsi és külvárosi stílusomnak. Ez az örökség bizonyítéka. A hit minden Poulencben erőteljes” – írta pár évvel korábban.

Teljesen más világból származtak a koncert folytatásában elhangzott művek. Előbb Josef Gabriel Rheinberger Abendlied című esti énekét szólaltatta meg immár a teljes, több mint 50 fős, a világ majd minden földrészéről érkezett, zenei tanulmányukat Kecskeméten folytató fiatalokból álló kórus, majd kortárs magyar zeneszerzők darabjai következtek: Vajda János négy Mária-énekéből az O vos omnes kezdetű, Derecskei András Stabat matere, Gyöngyösi Levente Nagy Szent Gergely himnusza nyomán komponált hatszólamú vegyeskara, a Te lucis ante terminum, valamint Sári József Alleluia című műve.

Külön szövegdobozban:

Derecskei András grandiózus alkotása, a Stabat Mater 2012-ben íródott, ám egészen a közelmúltig egyetlen kórus sem vállalta a bemutatását. A művet néhány héttel ezelőtt, március 3-án Budapesten, a Nádor teremben, a komponista 40. születésnapja alkalmából szervezett szerzői estjén a Kecskeméti Kodály Intézet kórusa szólaltatta meg először.

Meglepően kevesen voltak kíváncsiak a Kecskeméti Kodály Intézet kórusának pénteki koncertjére. Azok a zeneszeretők azonban, akik egy órát szakítottak arra idejükből, hogy a fiatalok énekét meghallgassák, szép élményben részesültek.

(Varga Géza)