Fergeteges koncert a megálmodott vibrafonért
Az intézmény ütőhangszeres tanszaka egy olyan magas minőségű vibrafonhoz szeretne jutni, amely az oktatási célok mellett professzionális előadó-művészeti célokra is alkalmas. Az igényt látva
A Kecskeméti Kodály Iskoláért Alapítvány célul tűzte ki, hogy a tanszakot támogatva vibrafont vásárol. Az értékes hangszer sok ezer euróba kerül, az ehhez szükséges összeget többféle lehetőséget is kihasználva próbálják előteremteni. Tavaly e célból már rendeztek egy igazán emlékezetes jótékonysági hangversenyt, és az adománygyűjtő estet idén is megtartották.
A koncertet Palotás Gábor ütőhangszeres művésztanár szervezte, rajta kívül felléptek az intézmény jelenlegi és korábbi zeneiskolai és zeneművészeti szakgimnáziumi ütős diákjai, valamint meghívott zenésztársak is muzsikáltak, így például az Amadinda Ütőegyüttes Kossuth-díjas tagja, Holló Aurél, az M. Bodon Pál Zeneiskola ütős tanárai: Brezovszki Balázs és Gulyás-Szabó Krisztián, valamint a házigazda intézmény tanárai: Barna Bianka gitárművész, Bozsóki Gergely gitárművész és Révész László orgonaművész.
A kecskeméti fiataloknak is tartott kamarazenei kurzust
Egyik korábbi interjújában Holló Aurél így vélekedett: „Az a tapasztalatom, hogy az ütőhangszerek lehetőségeinek száma pusztán akusztikus értelemben a végtelennel egyenlő.” Mindezt a nagyszerűen megszervezett, igazi profizmussal összeállított koncert is igazolta. Rendkívül változatos, sokszínű műsornak lehettek ugyanis részesei a megjelentek, temperamentumukban élesen különböző, hol sodró erejű, hol lamentáló hangulatot árasztó műveket egyaránt hallhattak.
Az elmúlt évi hangversenyhez hasonlóan idén is a legfiatalabb ütős diákok álltak először színpadra, előadásukban Lajhó Gyula átiratában Gryllus Vilmus két dalát hallgathatta meg a nagyérdemű. Az ifjú előadók közül többen most játszottak első ízben nagyközönség előtt kamaraformációban. Kezdeti elfogódottságuk azonban hamar elillant, tanáruk fizikai jelenléte, bátorító mosolya gyorsan feledtette velük a szerepléssel járó lámpalázat.
A következő percekben a Svédországban élő korábbi kodályos diák, Solti Árpád műve csendült fel. Az orgonára és vibrafonra írt darab először hangzott el Magyarországon. Kompozíciója keletkezésének történetét a Junior Prima díjas zeneszerző így összegezte – a komponista gondolatait a kecskeméti koncert moderátora, Nagy Györgyi tanárnő osztotta meg a megjelentekkel: „Soluppgång (Napfelkelte) c. művem a stockholmi Királyi Zeneakadémia két professzora, Johannes Landgren (orgona) és Daniel Berg (ütőhangszer) felkérésére született 2023-ban. Olyan darabot szerettem volna írni, ahol az orgona és a vibrafon hangja szinte megkülönböztethetetlenné válik, egy entitásként szólalnak meg. Programzenében gondolkodtam, erős képi asszociációval. Az ihlet akár mindannyiunk hétköznapi életéből is származhatna: a munkámból adódóan sokszor kelek korán és tömegközlekedéssel ingázom Göteborg és Borås között. Gyakran megesik, hogy sötétben indulok el és a nap első sugarait megcsodálva érem el az úti célomat. Ennek zenei tolmácsolása az orgona-vibrafon végtelenül finoman induló játéka, ami monumentális, fényes hangzással terebélyesedik ki.”
Az est folytatásában is érdekes, izgalmas produkciók következtek, a megjelentek többek között az alapvetően expresszivitásra törekvő lírai zeneszerző, Huszár Lajos (aki a még középiskolás Solti Árpád zeneszerzés tanára is volt), az amerikai ütőhangszeres művész, Joe Tompkins, azután egy svéd szerző, Daniel Berg, majd korunk népszerű argentin zeneszerzője, a Tango Nuevo megteremtője, Ástor Piazzolla műveiben gyönyörködhettek. Kirobbanó sikert aratott Nebojsa Jovan Zivkovic vérbeli balkáni hangulatot sugárzó darabja, és napjaink egyik legkreatívabb alkotója, az amerikai Casey Cangelosi színpadias elemekben is gazdag szerzeménye is vastapsot kapott – a két ütősre íródott műben az előadók az ütőállványokat és a pódium padlóját is „megszólaltatták”.
Megindító pillanatokat is átélhettek a jelenlévők Holló Aurél For John művének hallgatása közben. Egy pár percre ugyanis Palotás Gábor vette magához a mikrofont és mesélt a darab születéséről. „John Cage a 20. század meghatározó zenei személyisége volt. Konstrukciókat alkotott, melyek egyikének témáját Holló Aurél feldolgozta, hangszerelte. Komponálás közben kapta a szomorú hírt, hogy Cage elhunyt, emiatt a mű egyfajta emlékezés is az amerikai avantgarde zeneszerzőre. Mi, akik a Kodály Iskolához kötődünk nap mint nap, decemberben elvesztettük két kolléganőnket, Berényi Beát és Vereb Katalint. Épp ezért most rájuk is gondolva szólaltatjuk meg ezt a művet.”
A koncert utolsó blokkjában, Holló Aurél átirataiban, amerikai szerzők darabjai hangoztak el, míg az estet Carlos Santana Soul Sacrifice című dala zárta, az ütős változatot Rick Mattingly készítette. A népes csapat produkciója után percekig zúgott a vastaps, méltán. A muzsika feltétlen szeretetét, az együtt zenélés örömét sugározták az előadók a bő kétórás hangverseny minden pillanatában. „A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza” – vallotta Kodály Zoltán, valahol ezt lehetett szinte fizikai értelemben is érezni a teremben. Végül családias hangulatban Palotás Gábor a hangverseny valamennyi szereplőjének és minden közreműködőjének egyenként mondott köszönetet.
A jótékonysági koncert végén a Hírös.hu kérdésére az est szervezője így foglalta össze érzéseit: „Csodálatos este volt! – mondta Palotás Gábor. – Úgy gondolom, Holló Aurél egy rendkívüli, emblematikus alakja az egész zenész társadalomnak, és persze azon belül különösen az ütősöknek. Többedik alkalommal játszottam együtt vele, valamennyi hatalmas élmény volt. Nagy örömömre pár évvel ezelőtt növendékeim az ő bartókos diákjaival közösen már felléptek egy hangversenyen, így ők is részesülhettek abban a fantasztikus kisugárzó erőben, ami Aurélből árad a közös munka során. Most pedig mindez itt, Kecskeméten is folytatódott. Hálásak vagyunk neki, hogy velünk volt, hogy együtt játszhattunk!”
Varga Géza