Igényvezérelt közösségi közlekedést vezet be kísérleti jelleggel a KeKo júniustól

2025. 05. 20., 17:21
Az Európai Unió által támogatott projekt keretében úgynevezett igényvezérelt autóbuszjáratot indít a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. június 1-től 148-as jelzéssel. A járat a KeKo normál díjszabása mellett munkanapokon 8.30 és 12 -óra között 30 percenként indul a Vasútállomásról a Déli Iparterületre, a Mercedes-Benz autógyár környékére, valamint a Barényi Béla út térségébe.
Fotó: Banczik Róbert
A galéria 8 képet tartalmaz

Több európai nagyvároshoz hasonlóan a Kecskeméten is elinduló GreenPATH projekt célja, hogy segítséget nyújtson az utasok városrészek közötti ingázásához. A projekthez csatlakozott a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft., amely június 1-től ideiglenes elindít egy úgynevezett igényvezérelt autóbuszvonalat- jelentették be egy mai sajtótájékoztatón. A 148-as jelzéssel ellátott busz útvonalát és menetrendjét egy igényfelmérés előzte meg, ezért az a Budapest és Szeged felől érkező InterCity-k közlekedéséhez is igazodik, vagyis reggel 8.30 és déli 12 óra között közlekedik.  

- Csak abban az esetben indul el a járat, amely egy kisebb minibuszt jelent, amennyiben erre a járatra vagy annak valamelyik járatára annak indulása előtt valaki felregisztrál. Magyarul bejelenti azt a szándékát, hogy például én a 9 órás busszal szeretnék eljutni a vasútállomástól a Barényi Béla útig
— mondta a sajtótájékoztatón dr. Homoki Tamás alpolgármester.

A 148-as jelzésű kisbusz csak munkanapokon közlekedik 30 percenként a Vasútállomásról a Déli Iparterületre, a Mercedes környékére, valamint a Barényi Béla út térségébe. Az utazáshoz a KeKo honlapján hamarosan elérhetővé váló felületen kell regisztrálniuk az érdeklődőknek. Az igénylési lehetőséget a busz indulása előtt 3 órával zárják le.   

- Egy fő egy regisztrációval maximum 18 főre foglalhat igényvezérelt szolgáltatást. Aki a regisztrációt végrehajtja, akár az utastársai nevében is, az a regisztráció végén kap egy kódot sms-ben és emailben, amelyet felszálláskor az autóbuszvezetőnek be kell majd mutatni
— hangsúlyozta a tájékoztatón Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezető igazgatója.

Az igényvezérelt járatokat a KeKo normál díjszabása mellett bárki igénybe veheti. Az Európa több nagyvárosában zajló GreenPATH(GrínPesz) projekt féléves Kecskeméti teszt időszaka 156 000 eurós forrásból valósul meg, ennek 80 %-át az Európai Unió, 15 %-át a magyar állam, 5 %-át, vagyis mintegy 3,2 millió forintot pedig a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. biztosítja.A projektet annak zárása után nemzetközi szinten is kiértékelik, amennyiben annak itt Kecskeméten kedvező tapasztalatai lesznek, akár szélesebb körű alkalmazásáról is szó lehet.  

Mi a GreenPATH projekt?

A GreenPATH projekt célja, hogy fenntartható ingázási megoldásokat fejlesszen közép-európai városok diákjai és munkavállalói számára. A köz- és magánszféra szereplőivel közösen tervezett kezdeményezés okos és környezetbarát mobilitási megoldásokat kínál, amelyek új technológiák és adatmegosztás révén javítják a közlekedés hatékonyságát, és a valós idejű információk biztosításával személyre szabott utazási lehetőségeket nyújtanak. A projekt közreműködői helyi és regionális hatóságok, közösségi közlekedés szolgáltatók, egyetemek és kutatóintézetek, akik együtt dolgoznak a közlekedésirányítás és az ingázás zökkenőmentes integrációján. A GreenPATH keretében kidolgozott stratégiák és cselekvési tervek kísérleti projektekben valósulnak meg, amelyek gyakorlati megoldásokat biztosítanak a városi mobilitás fenntartható átalakításához.