Ihletett pillanatokat hozott a barokk est

2024. 06. 01., 14:03
A Kecskeméti Szimfonikus Zenekar és a Kecskeméti Énekes Kör Élő barokk címmel indított koncertsorozatának második alkalmát péntek este rendezték meg. Az Al Santo Sepolcro elnevezést kapott hangversenyen Hollókői Huba irányításával a szimfonikusok tagjaiból alakult alkalmi kamaraegyüttes Johann Sebastian Bach d-moll oboa-hegedű concertóját és h-moll szvitjét, valamint Antonio Vivaldi három szimfóniáját szólaltatta meg. A művek szólistái Szabó-Földes Mónika (oboa), Juhász Ágnes (hegedű) és Dratsay Ákos (fuvola) voltak. A fellépő muzsikusok az evangélikus templomban nagy számban megjelent zeneszeretőket emlékezetes pillanatokkal ajándékozták meg.

Népszerű és kevésbé ismert zeneművekből állította össze a barokk bérlet második alkalmának műsorát  Hollókői Huba. A Kecskeméti Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője – az est karmestere – jóvoltából az evangélikus templom padsorait csaknem teljesen megtöltő érdeklődők Johann Sebastian Bach két sokat játszott kompozícióját, a d-moll concertót és a h-moll szvitet, valamint Antonio Vivaldi három, hangversenytermekben ritkábban elhangzó szimfóniáját hallgathatták. A műsorválasztás okát és célját Hollókői Huba így összegezte: „A barokk bérlet valamennyi alkalma, így a péntek esti hangverseny műsorának összeállításánál fontos volt, hogy ismert művek mellett ritkábban játszott darabok is felcsendüljenek. Így a mindenki által ismert h-moll szvit mellé például Vivaldinak három olyan concertója került, amelyek formájukkal, harmóniai világukkal Vivaldinak egy kicsit új és talán kicsit meghökkentő arcát mutatják meg. Fontos szempont volt még az is, hogy zenekarunk kiváló zenészei frekventált, szóló szerepeket kaphassanak, és lehetőleg egy kisebb, intimebb környezetben örömzenélhessünk – ezúttal Szabó-Földes Mónikával, Juhász Ágnessel és Dratsay Ákossal. Bár hivatalosan ők voltak a koncert szólistái, tulajdonképpen a zenekar minden tagját nevesíthetném ilyen szempontból, hiszen a kis együttes sajátossága, hogy minden játékos különösen exponált helyzetben van. Az ilyen típusú műhelymunka rendkívül fontos a zenekar szakmai fejlődése szempontjából.”

Az est első perceiben Bach d-moll concertóját hallgathatta meg a nagyérdemű. A mű elhangzása előtt Hollókői Huba néhány zenetörténeti érdekességet is megosztott a darabról. „Az újrahasznosítás nagyon fontos dolog mostanában, nos, a különböző darabok sokszori átdolgozásával Bach az előfutára volt ennek a mozgalomnak – mondta az est dirigense. – „A most felcsendülő d-moll kettősverseny a végső formáját két csembalóra írva érte el. Eredetileg talán két hegedűre vagy hegedűre és oboára komponálta Bach kötheni éveiben. Azután amikor Lipcsében a Collegium musicum igazgatója lett és hetente kellett koncerteket szerveznie az oda érkező turistáknak – mert turisták már akkor is voltak –, akkor bizony elő-elővette a darabjait és áthangszerelte azokat.” A bérleti hangversenyen az oboa-hegedű alkotta változat hangzott el, a szólószólamokat Szabó-Földes Mónika oboaművész, illetve Juhász Ágnes hegedűművész játszotta, kiválóan.

Antonio Vivaldi csaknem ötven művet komponált vonószenekarra, szólóhangszerek nélkül. A koncert folytatásában ezek közül hangzott el három. Különösen a másodikként felcsendült darabot, az est címadó művét, a vonósokra komponált h-moll „Al Santo Sepolcro” (A szent sírnál) szimfóniát szólaltatta meg emlékezetesen szépen az alkalmi együttes.

Vivaldi versenyműve Kecskeméten

Bár A négy évszakhoz képest lényegesen ritkábban tűzik műsorra a zenei együttesek, a h-moll szimfóniában is gyönyörködhettek már a hírös város zeneszeretői. Közel 50 évvel ezelőtt, 1978 májusában a Kecskeméti Zenei Hetek gazdag programkínálatának egyik hangversenyén, amelyen Antonio Vivaldi születésének 300. évfordulója mellett a néhány hónappal korábban elhunyt Liszt-díjas karnagyról, Kardos Pálról is megemlékeztek – a Kemény Endre vezette Városi Szimfonikus Zenekar szólaltatta meg. Az együttest a Magyar Nemzetben megjelent írásában Sz. Farkas Márta zenekritikus így mutatta be: „A KECSKEMÉTI Városi Szimfonikus Zenekar [...] mintegy tíz esztendővel ezelőtt alakult. Állandó tagjainak száma harmincnyolc. Muzsikusai kecskemétiek, akik részben iskolai, részben színházi, részben pedig a megyei művelődési központ státusában dolgoznak. Az együttes rendszeresen, szerepel az Országos Filharmónia felnőtt és ifjúsági bérleti hangversenyein. Egy-egy évadban mintegy harminc koncerten működik közre. A megye határain kívül több alkalommal szerepelt Budapesten, Külföldön Jugoszláviában és Csehszlovákiában mutatkozott be. […] Előadását a tempók határozott, jó megválasztása, a tételek arányossága, a koncertáló elv szép megvalósítása és a formák plasztikus megrajzolása jellemezte.”

A hangverseny zárásaként Bach h-moll szvitjét szólaltatta meg a kecskeméti szimfonikusok alkalmi együttese, melyben – örvendetesen – az idősebb, több évtizedes tapasztalatokkal rendelkező muzsikusok mellett több fiatal, még diákéveiben járó zenész is feltűnt. A zenemű szólószólamát Dratsay Ákos fuvolaművész játszotta hihetetlenül mély muzikalitással, varázslatos virtuozitással. A mű ihletett tolmácsolását a közönség szűnni nem akaró vastapssal honorálta, nagy örömükre a szvit utolsó tételét, a Badinerie-t ráadásként ismét meghallgathatták

Varga Géza