Ismét Kecskeméten dolgozik a „karmesterek mestere”

2024. 06. 28., 14:13
Immár harmadik alkalommal szervezett nemzetközi karmesterkurzust a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar a világhírű finn dirigens, Jorma Panula vezetésével. A hét elején kilenc karmester érkezett a hírös városba, akik szerda délelőtt óta az agórában együtt dolgoznak a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral. A mesterkurzus záróhangversenye július elsején lesz, amelyen a négy kontinensről érkezett résztvevők vezényelnek majd.
A galéria 10 képet tartalmaz

A világ egyik legismertebb karmestere, Jorma Panula immár harmadik alkalommal tart karmesterkurzust városunkban. A Kecskeméti Szimfonikus Zenekar által szervezett közel egyhetes tanfolyam iránt előzetesen óriási érdeklődés mutatkozott, a világ számos országából közel ötvenen küldtek magukról videót. Ezek értékelése után választotta ki a maestro azt a kilenc karmestert – több mint ötszörös volt tehát a túljelentkezés –, akik azután eljöhettek Kecskemétre, tanulhatnak tőle és együtt dolgozhatnak a hírös város szimfonikus zenekarával.

A karmesterképzés egyik legnagyobb mestere

Jorma Panula, napjaink egyik legismertebb karmestere – vagy ahogyan előszeretettel nevezik, a „karmesterek mestere” – 1930. augusztus 10-én született a Finnország déli részén fekvő kisvárosban, Kauhajokiban. A Sibelius Akadémia egyházzene és karmester szakán tanult Leo Funtek, Dean Dixon, Albert Wolff és Franco Ferrara tanítványaként. Hosszú élete során volt Turku, Helsinki, Aarhus zenekarainak vezető karmestere – az 1960-as években kétszer is vezényelt Budapesten, 1965-ben a Helsinki Filharmonikus Zenekarral mutatkozott be a magyar fővárosban –, később pedig Svédország, Finnország és Dánia zeneakadémiájának karmestertanára lett. A tanítás tette világhírűvé, miután egymás után kerültek ki keze alól a jobbnál jobb fiatal karmesterek: Esa-Pekka Salonen, Sakari Oramo, Jukka-Pekka Saraste és mások. Mesterkurzusok sokaságát tartotta a világ minden táján, többek között Londonban, Párizsban, Amszterdamban, Moszkvában, az Egyesült Államokban, Japánban és Magyarországon. 1997-ben a rangos Rolf Schock-díj zenei kategóriájának kitüntetésével jutalmazta a Svéd Királyi Tudományos Akadémia.

A kecskeméti kurzus 9 résztvevője a világ minden tájáról érkezett, 8 országot képviselnek – Japánt, Szingapúrt, Ausztráliát, Portugáliát, Finnországot, Németországot, Oroszországot és az Amerikai Egyesült Államokat. Többségük az „erősebb nemhez” tartozik – van közöttük egy apa-fia duó is –, de egy nagyon tehetséges, orosz származású, jelenleg az USÁ-ban tanuló ifjú hölgy is bekerült a „kiválasztottak” közé.

A kurzus napi beosztása állandó: reggel kilenctől egy óráig a zenekarral dolgoznak a karmesterek, mindenkinek ugyanannyi idő, 22 perc áll a rendelkezésére. Ezt a közös munkát teljes egészében videóra rögzítik, és a rövid ebédszünet után, a nap második felében a felvett anyagot együtt kielemezik. „Azt kell hogy mondjam, hogy a Panula-mesterkurzusok egyik jellemzője és szerintem igen jó oldala – mondta a Hírös.hu kérdésére Hollókői Huba, a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője, karmestere –, hogy bár a maestro a zenekarral való közös munka során is folyamatosan figyeli a kurzus résztvevőit, de hagyja őket kibontakozni, a karmestereknek vagy a zenekarnak szánt apróbb javaslataival, észrevételeivel csak ritkán állítja meg a próbafolyamatot. Ez nagyon jó dolog, mert a fiatal karmestereknek kevés lehetőségük adódik zenekar előtt állni, úgyhogy minden perc számít nekik, egyfajta magabiztosságot is szerezhetnek a számukra biztosított rövid, ám meg nem szakított idő alatt. Az igazi műhelymunka a videószobában zajlik. Nagyon fontosnak tartom, hogy a mesterkurzus résztvevői nem külön-külön, négyszemközt beszélik meg Panulával a zenekar előtt végzett munkájukat, hanem együtt, közösen értékelik azt. Egyrészt szemtől szembe látják, hogy mi az, ami jól sikerült a zenekarral, s azt is, ami nem működött – a maestro mintegy katalizátorként segíti a fiatal karmestereket abban, hogy megfigyeljék és értékeljék magukat –, másrészt a többiek hibáiból is tudnak tanulni. Ez egy nagyon intenzív és kifejezetten inspiráló tanulási folyamat. Szerintem ez az egyik titka a Panula-mesterkurzusok sikerének.”

A karmesterkurzus munkájába való csatlakozást a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar tagjai örömmel vállalták. „Több kollégával is beszéltem – összegezte a nemzetközi mesterkurzus szakmai előnyeit Hollókői Huba, aki korábban maga is a neves finn karmester tanítványa volt, dirigensi tanulmányait Finnországban többek között Jorma Panulánál végezte –, s valamennyien azt mondták, hogy kifejezetten várták már a Panula-kurzust. Mert igaz ugyan, hogy nagyon intenzív és igen megerőltető munkával jár – szerintem egy átlagos zenekari próbánál több figyelmet és összpontosítást igényel –, de rendkívül összetett helyzetet is teremt az, hogy ugyanazokat a darabokat egymás után más-más karmesterekkel, egymástól néha merőben eltérő gesztusokat kapva kell megszólaltatniuk. A karmesterek különböző zenei megoldásait befogadni, eljátszani, kipróbálni, hogy egyáltalán meg lehet-e csinálni azt, amit kérnek, ez nekik rendkívül inspiráló és izgalmas feladat. Emellett a zenekar repertoárja is bővül, hiszen például Sibelius remek kompozíciója, a most gyakorolt Palleas et Melisande című szvitje csak ritkán hangzik el a hangversenytermekben, tudomásom szerint Kecskeméten hétfő este hallhatják majd először a zeneszeretők. Másfelől a karmesterek részéről is kaptam már pozitív visszajelzéseket, hogy ők is érzik a zenekar tagjainak fokozott összpontosítását, és örülnek, hogy ilyen kiváló együttessel dolgozhatnak közösen. Egyébként a kurzus mindegyik résztvevője, elsősorban természetesen Panula mester nagyon elégedetten nyilatkozott Kecskemétről, illetve a kurzusnak helyt adó Hírös Agóráról. Nem véletlen, hogy a maestro már harmadik alkalommal tart itt mesterkurzust. Jól érzi magát városunkban, és a kulturális központ adottságai – központi fekvése, légkondicionált koncert- és próbaterme – is kiválóak.”

A harmadik alkalommal megszervezett Nemzetközi Jorma Panula Karmesterkurzus 2024. július 1-jén egy, a kecskeméti zeneszeretők által is látogatható zárókoncerttel ér véget. A Hírös Agóra színháztermében 19 órakor kezdődő hangversenyen – amelyen a Kecskeméti Szimfonikus Zenekart a kurzus résztvevői vezénylik – Mendelssohn Hebridák nyitánya, Sibelius Palleas et Melisande című szvitje, Verdi közismert operája, a Traviata harmadik felvonásának prelűdje, Mozart zenedrámájának, a Cosi fan tuttének nyitánya és Beethoven I. szimfóniája csendül majd fel. Igazi zenei csemegék hangoznak tehát el, és meglehet, hogy a közönség a jövő karmestertitánjait láthatja majd a kulturális központ színpadán.

Varga Géza