Kecskemét elkötelezett a zéró emisszió mellett

2023. 10. 20., 15:20
A csütörtöki közgyűlésen tárgyalták a jelenlegi dízel autóbuszok jövőbeni cseréje miatt bekövetkező szerződésmódosítást, melynek eredményeként 2028-ig 13 darab modern dízel és 8 darab hidrogén meghajtású csuklósbuszt állítanának üzembe. A tervek szerint az első kettő már 2025-ben megkezdené az utasok szállítását, majd a következő évek tapasztalatainak felhasználásával, 2028-ban újabb hat modern busz állna forgalomba.

Az önkormányzat, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft., szakember bevonásával készítette el azt a szakmai anyagot, amely a Kecskemét útjain futó 25, életkora végén járó hibrid Mercedes busz cseréjét készíti elő. Ezek egyik fontos eleme hidrogén meghajtású autóbuszok beszerzése és munkába állítása 2025. és 2028. között. A csütörtöki közgyűlésen Nemcsik Mátyás ismertette a fejlesztés szükségességét, irányát, valamint a koncepció lényeges elemeit. Elmondta, a napirendben egy irányt vázoltak fel, melybe a város szeretne elindulni. A döntések sorát az autóbuszok esedékes cseréje mellett a környezetvédelem, a fenntarthatóság fontossága is indokolja. A város 2028-ig tervezi az autóbuszok folyamatos cseréjét, ennek első lépése 2 darab dízel autóbuszt cseréje hidrogén hajtásúra, 2025-ben.

- Ahogy telnek majd az évek, szeretnénk a tapasztalatokat megnézni, azt beépíteni a döntésbe, és amikor a következő etapban a hidrogénhajtású buszokról döntenénk 2028-ban, vagy esetleg más hajtásláncról döntenénk, akkor lesz megfelelő tapasztalatunk arra vonatkozóan, hogy a korábbi évben, 2025-ben meghozott döntések hogyan valósuknak meg, mennyire lesznek eredményesek - mondta Nemcsik Mátyás önkormányzati képviselő, aki felvázolta a folyamat okát és lépéseit.

Király József és dr. Vancsura István baloldali képviselők a szerződésmódosítás kapcsán megkérdezték, milyen típusú autóbuszokról és milyen összegekről van szó, a szerződés mennyire köti a város kezét. A választ dr. Homoki Tamás, alpolgármester adta meg számukra, aki elmondta, jelen pillanatban még nincsenek meg a típusok, ahogy pontos árakról sem lehet még beszélni egy 2025-28-as fejlesztés kapcsán.

Ami biztos, hogy jelen pillanatban 650-700000 euróba kerül egy hidrogén hajtású autóbusz. Igaz, ez egy ugyanilyen futásteljesítményű modern dízel árának a háromszorosa, de a város elkötelezte magát a zéró emisszió mellett, és megteremti annak lehetőségét, hogy az átállás megvalósuljon.

Az elkövetkezendő évekbe figyelik azokat a pályázati lehetőséget, amely akár az önkormányzatnak, akár a szolgáltató partnernek lehetőséget teremt arra, hogy pályázati forrásból szerezze be ezeket a buszokat.

- Mi ebben az előterjesztésben azokat a számokat szerepeltetjük, amik véleményünk szerint többek nem lehetnek. Tehát egy maximális összeget próbáltunk belerakni, és lényegében a pénzügyi szerződésünk az nincsen olyan módon véglegesen kőbe vésve a szolgáltató partnerrel, hogy ettől nem lehet eltérni - mondta dr. Homoki Tamás.

Az alpolgármester kiemelte, a tervezet keretszámokat tartalmaz, de ennél magasabb számok biztosan nem jelennek meg benne a jövőben. Az önkormányzat ugyanis azon dolgozik, hogy minimalizálja a költségeteket, és minél kisebb összeggel terhelje meg a KeKo-t és az ITK-t. A szerződés finomítására, véglegesítésére pedig akkor kerülhet sor, amikor lehetőség nyílik a konkrét buszok beszerzésére és már tudják azok típusát, értékét, valamint a beszerzés módját.

A közgyűlés 12 igennel, 7 tartózkodással elfogadta a szerződésmódosítást.