Kecskemétiek muzsikáltak a FUGÁ-ban
A koncert első perceiben Zétényi Tamás gordonkaművész köszöntötte a megjelenteket, majd a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának néhány héttel ezelőtt Artisjus Előadói Díjjal kitüntetett művésztanára beszélt a hangverseny előzményeiről. Elmondta, hogy a 2023 áprilisában Kecskeméten megrendezett XIV. Országos Starker János Gordonkaversenyen a zsűri – melynek Rohmann Ditta és Pólus László gordonkaművészek mellett ő is tagja volt –, az egyik zongorakísérői különdíjat Pusker Imrének ítélte oda. Az elismerés egyúttal koncertlehetőséget jelentett Zétényi Tamással. A hangverseny pedig hosszabb előkészítés után megvalósulhatott, ennek lehettek tanúi a fővárosi zenei élet különleges helyszínén, a FUGA Breuer-termében helyet foglaló művészetkedvelők.
FUGA: Budapesti Építészeti Központ
Zétényi Tamás pár mondatban az est „főszereplőjének” Kecskeméten végzett munkáját is méltatta. „Pusker Imre nemcsak zongorakísérőként működik Kecskeméten, a Kodály Zoltán Szakiskolában, hanem egy diákokból álló zenekart is vezet. Ez egy kiváló zenei műhely. Vannak barátaim a Fesztiválzenekarban és a Nemzeti Filharmonikusoknál is, akik meghatározó pontként nyilatkoznak erről a zenekari munkáról. Úgyhogy lesznek olyan műsorszámok, amelyekben csatlakoznak hozzánk a szakgimnázium vonós növendékei.”
A bevezető gondolatok után Johann Sebastian Bach és Antonio Vivaldi műveit hallgathatták meg a megjelentek. A koncert első részében Pusker Imre és Zétényi Tamás minden idők talán legnagyobb zenei lángelméje két kompozícióját, egy gambaszonáta és egy orgona triószonáta átiratát szólaltatta meg, a két darab között pedig a Kecskeméti Kodály Zoltán Szakgimnázium vonósai közreműködésével egy Vivaldi-csellóverseny lassú tétele is elhangzott. Az est második felében két Vivaldi-versenymű csendült fel. Előbb egy csellóra írt concertót, majd – ahogyan azt Zétényi Tamás nevezte – egy „nem létező” versenyművet játszottak, utóbbi négy tételét ugyanis több Vivaldi-darabból válogatva Pusker Imre állította össze.
A művek közötti szünetben Zétényi Tamás érdekes kulisszatitkokat is megosztott a nagyérdeművel. Vivaldi c-moll csellóversenyéről például elmondta, hogy az olasz komponista papi hivatása gyakorlása mellett egy lelenc lányoknak alakított zárda, a velencei Ospedale della Pietà árvaházának zenei vezetői feladatait is ellátta. „Amikor erre a koncertre készültem, megtaláltam néhány csellista hölgynek a nevét, akik Vivaldi kezei alatt játszottak – Claudia, Santina, Teresa, Tonina és Veneranda –, s hogy ma is tudunk róluk, engem ez végtelenül meghatott.”
Az est fellépőit hangos ovációval, nagy tapssal jutalmazta a közönség. S amilyen fergeteges volt a zárószám, olyan zajos lett a megjelentek válaszreakciója. A vastaps után nem maradhatott el a ráadás, a legelső Bach-mű egyik tétele – mintegy keretbe foglalva a hangversenyt – ismét felhangzott.
„Örülök, hogy megismerhettem a FUGÁ-t – mondta a koncert után Pusker Imre. – Először játszottam ott. Nagyon kellemes a helyszín. Természetesen nem egy hangversenyterem, de a kamarazenélés számára abszolút megfelelő. A műsort és a fellépők összetételét is ennek ismeretében állítottuk össze, úgyhogy nekünk ideálisnak bizonyult, jó volt ott muzsikálni.” A Kodály Iskola tanára beszélt arról is, hogy Zétényi Tamás és a fiatalok egyaránt komolyan vették a felkészülést, több próbát tartottak Budapesten és Kecskeméten is, így műsorukat az elmúlt héten már Kiskunfélegyházán előadták, és a közeli napokban a győri egyetemen is bemutatják.
Pusker Imre Zétényi Tamás méltató szavaira is reagált: „Nagyon kedvesnek éreztem Tamás lelkesedését. Azt gondolom, hogy az általa említett kecskeméti »zenei műhely« hatása nem egyedül az én érdemem. Ha a nálunk tanulmányaikat végzők később elismeréssel emlékeznek itteni éveikre, abban nekem csak egy kis részem van. A velem közösen töltött zenekari foglalkozások vonós kollégáim munkájára épül, szóval a dicséret elsősorban őket, még inkább a szakgimnázium egészét illeti.”
Varga Géza