Könyvajánló – Márai Sándor: Válás Budán
S ez a mondat az egész mű mottója is lehetne, ami egy regényíró tollából mégiscsak meglepően hathat. Persze, tudjuk, egy regény sohasem pusztán maga a történet és a stílus, hanem számos nüansz, sugallat, szószerkezet, szerzői intenció, s egyéb körülmény, valamint döntés eredménye.
Márai azonban ebben a kis remekművében olyan lelki mélységekig hatol, mely talán leginkább a pszichoanalízis grádicsaira emlékeztet.
Igen hangsúlyos a család csalhatatlan és vitathatatlan egysége, mely előtűnik a történetben egyre. A válóperes bíró – folytatva a paradoxont – úgy beszél a családról, mint bonthatatlan egységről, mely lehet ilyen vagy olyan, akár a házasság, mindenképpen tökéletlen, de a házassággal ellentétben, itt a földön mindenképpen megbonthatatlan. A sok válást a család rothadásának kórképeként tekinti, így veszi kezébe nap mint nap a hivatalos papírokat. Szakmai tudása és hivatása kollégái számára megfellebbezhetetlen, „öröklött” tekintélye magabiztossággal vértezi fel. Annál szembetűnőbb az a néhány bizonytalanság, mely fölmerül benne.
Kifinomult érzékkel taglalja a narrátor – Kőmives Kristóf alakján keresztül – a válóperek világát: „…minden nap, minden tárgyalási óra, minden tanú, minden vallomás új kórképet mutatott, új és ismeretlen betegségeket, titokzatos sérüléseket, a bíró előtt szakállas, hetvenéves gyermekek álltak, és duzzogva követelték, hogy állítsa sarokba játszópajtásukat”. Megvilágító az a mód, ahogyan az emberi szembenállásokról, játszmákról képet ad: a mindenség és az örökkévalóság távlataiban nevetséges minden vita, s főként annak fényében, hogy, ahogyan megfogalmazza, úgy harmincnyolc éves kor után felfedezzük, hogy halandók vagyunk. Szóval, hogy tényleg. Hogy az örökkévalóság perspektívájában minek van jelentősége? A kis szédülések, szívaritmiák jelzik, figyelj!
Ebbe a kicsit az osztrák légkör miatt olykor idegenséget felvillantó, de biztonságos miliőbe toppan be egy régi ismerős, az iskoláskori osztálytárs és feleségének válása. Fazekas Anna alakja az első oldaltól jelen van a regényben, de itt még csak homályos, álombeli lényként, a múlt egyik relikviájaként. Mégis, sejtjük, fontos szerepe lesz az események alakulásában, noha a mű első felében még biztosra vesszük, hogy az események láncolata, bonyolódása visz majd tovább a kibontakozáshoz. S itt érkezünk el Márai fordulatához, mely persze már ismerős lehet például A gyertyák csonkig égnek dialogikus vallomásos prózájából, s hasonló is lesz a felállás a második részben. Arra viszont, ami következik, nem lehet felkészülni…
Az olvasó kétségtelenül azt gondolja, hogy valami bűn, valami lappangó titok kerül majd a felszínre, de ez csak részben igaz. S ami hátborzongató itt, az – megintcsak ellentmondás – hogy éppen emiatt a látszólag „nem történt semmi” miatt sápadunk halálra egy pillanat alatt – már hogyha komolyan vesszük a leírtakat. S Márai eléri azt, hogy halálosan komolyan vegyük.
Greiner doktor, a másik főszereplő éjszaka toppan be a képbe, valahogyan álomszerű, s mégis egy rémálom, vagy a különösen éles – „olyan mintha valóban megtörtént volna típusú” álmok atmoszféráját hozza el. Mindaz, amit elmesél, egyúttal kinyitja Pandora szelencéjét. Érthető, hogy a francia kritika, noha étizedekkel megjelenése után, magasba emelte Márainak ezt az itthon igen halvány fogadtatású regényét.
A bírót ugyanis először csak valami nyűgös kényszer, felebaráti kötelességérzetféle, majd maga a metsző kíváncsiság viszi tovább afelé, hogy meghallgassa a doktort.
Nagy kérdések kerülnek terítékre: „Mi az, szeretni valakit?”; „Ki tudja lefényképezni, megrögzíteni, kitapintani a pillanatot, mikor két ember között eltörik valami?”; „Lehet-e hogy két lélek, bár fizikailag nem találkoznak, össze vannak kötve? Izgalmas, hogy a kulcskérdés és kulcsválasz az álomban rejlik. A doktor nem tágít attól, hogy megtudja a bíró álmát – s a választ látszólag megkapjuk, de egy nagy írótól ez így túl banális volna. Ezért aztán még tovább kell lapoznunk, hogy némileg megbékéljünk a zsigerekig hatoló hosszú lelki út végén, mikor eljön a reggel. S ez a reggel tényleg világosságot hoz, nem várt világosságot, s egyúttal visszakanyarodunk a kezdetekhez az örökös újrakezdés szellemében.
A klasszikus séma szerint egy nő alakja okozza a gondot, de egy másik oldja föl – hogyha nem is teljesen egyértelműen. Ami ennél fontosabb: a regény olvasása közben ellenállhatatlanul fölteszünk magunknak olyan kérdéseket, melyeket eddig talán soha, s nagyon nem mindegy, hogy mit válaszolunk rá. Olyan fegyver ez a szöveg, mely egy pillanat alatt világokat dönthet romba, hogyha nem azzal a lelkülettel közelítünk hozzá, ahogyan azt megkövetelné. Mert a lényegi üzenet végső soron nyilvánvaló: nem áldozhatjuk be a másikat afféle mondernkori Kőműves Kelemenként anélkül, hogy ne követnénk el bűnt – s Kőmives Kristóf talán feloldja a nomen est omen átkát azzal, hogy az én könnyen romboló önzése helyett az igazi áldozatos önismeret nehéz útját választja.
/Márai Sándor, Válás Budán, Helikon, 2013, Budapest/